Sådan forbereder du en ansættelse

Når du skal til at ansætte medarbejdere, er der en række ting, der er vigtige at huske. Dem kan du finde i denne guide til at ansætte medarbejdere.

  • 1. Prioriter at gøre det ordentligt

    At ansætte medarbejdere er et afgørende øjeblik for mindre virksomheder. Tilføjelsen af flere ressourcer kan løfte virksomheden til næste niveau, eller det kan være en dyr og besværlig fejltagelse.

    For at øge risikoen for, at din næste ansættelse bliver en succes, har vi lavet denne guide til, hvad du skal gøre, inden du ansætter.

    Undervejs er det værd at have i tankerne, at en ansættelsesproces ikke bare er en mulighed for at få nye ressourcer og kompetencer med på holdet. Det er også en mulighed for at markedsføre din virksomhed over for både nuværende og potentielle samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere.

    Det kan altså godt betale sig at gøre sig umage hele vejen gennem et ansættelsesforløb. Her følger vores guide til forberedelsen. Hvis du vil læse mere om selve ansættelsen, kan du gøre det i vores guide til at ansætte den rigtige medarbejder. Og hvis du vil vide, hvordan du bedst sikrer, at medarbejderens opstart og første tid bliver en succes, kan du se vores guide til en god start.

    Brug for hjælp?

    Har du brug for hjælp til at sælge din virksomhed? Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.

    Book møde

  • 2. Afklar dine behov

    Når du starter en ansættelsesproces, er det første skridt at afklare dine behov. Hvad er det konkret, du har brug for ekstra hænder til? Og opfylder du bedst de behov ved at ansætte en medarbejder, eller kan du eventuelt klare dig med vikarer?

    Især hvis det er din virksomheds første ansættelse, skal du være bevidst om, at en fastansættelse medfører en række forpligtelser for dig som arbejdsgiver. Du får ansvar for en vigtig del af et andet menneskes liv og skal betale for blandt andet ferie, sygdom, barsel osv., ligesom mange medarbejdere forventer en pensionsordning med sundhedsforsikring som en del af deres lønpakke.

    En fastansættelse har på den anden side en række fordele. Det fører til, at den viden og erfaring, der bliver opbygget gennem arbejdet, bliver i virksomheden. Det giver også mere stabilitet og en større gensidig følelse af forpligtelse mellem medarbejderen og virksomheden, end hvis du har mere løst tilknyttede ressourcer. 

    Der er en række alternativer til at lave en fuldtidsansættelse. Du kan eksempelvis ansætte på deltid, indgå partnerskaber eller benytte dig af vikarer. Inden for sidstnævnte kan du enten orientere dig mod de traditionelle vikarbureauer, eller du kan benytte onlinebaserede services som Upwork eller Hourly Nerd, hvor du kan trække på et globalt netværk af freelancere, der løser opgaver på timebasis.

    Få kvalificeret arbejdskraft til dit start-up

    Tjek thehub.dk - en online platform der hjælper iværksættere og vækstvirksomheder med at finde de dygtige medarbejdere.

    Tjek thehub.dk

  • 3. Lav jobbeskrivelse/-opslag

    Hvis du har besluttet dig for, at du skal bruge en fast tilknyttet medarbejder, er næste skridt at lave en jobbeskrivelse. Denne tjener det dobbelte formål, at du både får gennemtænkt, hvad du har brug for, og så fungerer den som et oplæg til selve jobopslaget.

    Når du laver jobbeskrivelsen, kan det være en god idé at skelne mellem hvilke kompetencer og erfaringer, det er helt nødvendige for en kommende medarbejdere at have, og hvilke, som det ville være rart, hvis personen havde. 

    Ud over de kompetencemæssige aspekter, bør du også overveje og beskrive hvilke personlige egenskaber, du ønsker, at medarbejderen har. Det giver både dig og potentielle kandidater en rettesnor at styre efter i det videre forløb.

    Det kan bedst betale sig at være realistisk i de forventninger, der stilles i opslaget. Nogle jobopslag får det til at lyde som om, at man skal være Superman (m/k) for at kunne få jobbet. Det er en dårlig idé. For det første kan det afskrække kvalificerede kandidater fra at søge, for det andet kan det skabe urealistiske lønforventninger hos dem, der søger.

    Husk at skrive kontaktoplysninger på opslaget, så potentielle kandidater kan få afklaret eventuelle spørgsmål, inden de søger.

    Brug for udenlandsk arbejdskraft?


    Hvis du ikke kan finde de nødvendige kompetencer på det danske arbejdsmarked og har brug for udenlandsk arbejdskraft, er her nogle links, der kan hjælpe dig.

    Work In Denmark kan du søge om arbejdskraft i udlandet. Og er du nået skridtet videre og skal ansætte en udenlandsk medarbejder, kan du finde den information, du skal bruge, på virksomhedsguiden.dk.
  • 4. Slå stillingen op

    Nu er tiden kommet til at få dit opslag ud til alle de mulige medarbejdere. Her kan du eventuelt benytte dig af en af de største hjemlige jobportaler Jobindex. Hvis du har en nystartet virksomhed eller en mindre virksomhed med vækstambitioner, kan du også benytte The Hub, som er Danske Banks platform for iværksættermiljøet.

    Når opslaget er online, bør du selv sørge for at sprede det i dit netværk. Til det formål kan du linke til det på de sociale medier – både med din private profil og en eventuel virksomhedsprofil. Du kan også sende et link til opslaget direkte til samarbejdspartnere eller andre i dit netværk.
     
    Du kan læse andre guides til at ansætte medarbejdere på disse sider: 
    Udvælgelse og jobsamtale
    Giv din medarbejder en god start

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.