Udvælgelse og jobsamtale

Når du skal ansætte medarbejdere, er der en række ting, der er vigtige at huske. Dem kan du finde i denne guide til at ansætte medarbejdere.

  • 1. Vurdér ansøgningerne

    Alt efter hvor mange ansøgninger du får, kan det være en god idé at kigge på dem løbende. Du kan lave en grovsortering, som gør arbejdet nemmere for dig hen ad vejen ved at inddele ansøgningerne i tre grupper: ”A” er for dem, du helt sikkert vil se til en samtale, ”B” er for dem, du måske vil se til en samtale, og ”C” er for de ansøgere, du allerede fra start kan se, at du ikke vil ansætte.

    Når ansøgningsfristen er passeret, kan du invitere kandidaterne under ”A” til samtale, og foretage den endelige vurdering af, om ansøgerne under ”B” skal til samtale. 

    Du bør endnu ikke sende afslag til nogen ansøgere, idet du ligeså godt kan holde alle muligheder åbne på dette tidspunkt.
  • 2. Afhold jobsamtaler

    Det kræver forberedelse af dig at afholde samtaler. Du bør have læst og printet ansøgninger og CV, og have forberedt spørgsmål til de forskellige kandidater.

    I starten af samtalen bør du kort præsentere dig, din virksomhed eller afdeling og sige lidt om den ledige stilling. Derefter skal du lede samtalen ved hjælp af åbne spørgsmål, der giver kandidaten mulighed for at præsentere sig bedst muligt.

    Du kan eventuelt stille opgaver, der er relevante for jobbet, eller bare spørge kandidaten, hvordan hun/han ville løse en konkret situation. Det er i disse tilfælde en god idé at spørge ind til, hvad der ligger til grund for valgene – ikke mindst fordi der typisk vil være mange ubekendte for kandidaten, så det kan være brugbart for dig at få et indblik i, hvordan hun/han tænker.

    Endelig er der under samtalen en række ting, som du aldrig må gøre: Du må ikke spørge ind til personlige forhold som eksempelvis, om kandidaten er gravid eller har tænkt sig at blive det, eller om forhold som religiøs overbevisning og seksualitet.

    For yderligere inspiration til at holde en god jobsamtale kan du læse Lederwebs guide til at afholde en god jobsamtale.

    Få kvalificeret arbejdskraft til dit start-up

    Tjek thehub.dk - en online platform der hjælper iværksættere og vækstvirksomheder med at finde de dygtige medarbejdere.

    Tjek thehub.dk

  • 3.  Indhent referencer

    Efter samtalen kan det være en god idé at indhente referencer ved at tale med kandidatens tidligere arbejdsgivere. Du skal sørge for at få kandidatens samtykke, inden du gør det.

    Når du taler med en tidligere arbejdsgiver, bør du være opmærksom på eventuelle forskelle mellem, hvordan kandidaten har beskrevet sig selv, og hvordan den tidligere chef gør det. Det behøver ikke nødvendigvis at være et problem, men det er klart, at hvis forskellen er stor, kan det være værd at spørge yderligere ind til ved en eventuel opfølgende samtale.

    Brug for hjælp?

    Har du brug for hjælp til at sælge din virksomhed? Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.

    Book møde

  • 4. Udarbejd kontrakt og forhandl vilkår på plads

    Når du har fundet den rigtige medarbejder, skal I blive enige om vilkårene. Her kan det være en god idé på forhånd at researche online og i sit netværk på, hvad lønniveauet er for den givne position. Husk også, at pension med sundhedsforsikring og fri telefon og andre fordele kan bidrage til en attraktiv pakke for medarbejderen.
     
    Når vilkårene er på plads, skal de indføjes i en kontrakt. Man bør altid have en kontrakt på sine medarbejdere, så der er klare rammer for samarbejdet. Du skal være opmærksom på, at udenlandske medarbejdere kan betyde, at du skal tage højde for andre forhold. Det kan du få læse mere om på virksomhedsguiden.dk.
    Du kan læse andre guides til at ansætte medarbejdere på disse sider: 
    Sådan forbereder du en ansættelse
    Giv din medarbejder en god start

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.