Hvad er en reservation i forbindelse med kort?
Når du bruger dit MasterCard Direct eller MasterCard, bliver beløbet reserveret på din konto af den butik, du handler i. På den måde er forretningen sikker på, at de får penge for den vare eller ydelse, du har købt, og du sikrer dig, at du ikke kommer til at overtrække din samlede beløbsgrænse.
Hvornår bliver en reservation slettet?
En reservation bliver slettet, når beløbet er bogført på din konto. Vil du gerne have reservationen slettet inden, fordi du f.eks. har returneret din vare, skal det ske via den pågældende forretning.
Kontakt derfor altid firmaet, og bed dem om at annullere købet og slette reservationen.
På detaljebilledet for reservationen kan du se, hvornår den er lavet, og hvornår den udløber.
Hvorfor forsvinder reservationen ikke fra min konto?
Du kan opleve at en reservation vedbliver at stå med status: ’Venter’, på din konto.
Hvis en forretning glemmer at annullere en reservation, fx hvis varen ikke kan leveres, forsvinder den ikke fra din konto.
Annullering af en reservation skal ske via den pågældende forretning. Kontakt derfor altid firmaet, og bed dem om at annullere købet og slette reservationen.
Hvorfor er der en reservation på 1 kr. på min konto?
Når du tilmelder dig en tjeneste med dit kort – herunder MobilePay – er det almindeligt, at udbyderen af tjenesten sender en reservation igennem på 1 kr. for at se, om kortet er ’aktivt’. Beløbet bliver aldrig trukket og reservationen bliver stående, indtil den udløber.
Beløbet for reservationen har praktisk betydning for, hvor meget du kan hæve eller forbruge på dit kort, da den påvirker det disponible beløb. Men altså kun med 1 kr. og kun indtil reservationen udløber.
På detaljebilledet for reservationen kan du se, hvornår den er lavet, og hvornår den udløber.