Del

God rådgivning sikrede Dansk Træemballage succesfuldt opkøb

Det krævede hårdt arbejde og god rådgivning, da Dansk Træemballage udvidede forretningen ved at købe op i Norge og Sverige.

Det var dyrt, men det viste sig at være alle pengene værd. Da Dansk Træemballage (DTE) blev præsenteret for en opkøbsmulighed, valgte den fynske virksomhed tidligt i processen at alliere sig med professionelle rådgivere. Det viste sig at være en god idé, forklarer administrerende direktør Peter Jensen.

”Selvom det koster penge at have gode rådgivere, så er det et must. Det, vi er gode til, det er at drive en virksomhed, vi er ikke specialister i at foretage opkøb. Derfor er den erfaring vigtig at få med. Gode rådgivere ville vi ikke undvære,” siger han.

Gennem processen fik DTE rådgivning af en af den store revisions- og rådgivningsvirksomheder, ligesom de undervejs også fik hjælp fra Danske Bank og advokater i både Danmark, Norge og Sverige.

Opkøbet begyndte i december 2014, da DTE’s ledelse blev kontaktet af en virksomhedsmægler, som havde en opkøbsmulighed på hånden. Ejeren af en træemballage-koncern med tre produktionssteder fordelt i Norge og Sverige ville sælge.

Det var en besked, der blev modtaget med begrænset interesse på Fyn. Som udgangspunkt var DTE kun interesserede i den norske del af selskabet, mens de svenske enheder ikke havde den store interesse. Undervejs i processen blev ledelsen dog overbevist om, at der også kunne være potentiale i at eje det ene svenske selskab, det ligger tæt ved den norske grænse.

”Vi blev overbevist om, at de to virksomheder lå tæt nok på hinanden til at give mening. De havde tidligere været konkurrenter,” siger Peter Jensen.

DTE, som i forvejen havde omkring 350 medarbejdere fordelt på fem danske produktionssteder, endte med at overtage både den norske og den ene af de to svenske virksomheder. 


Is i maven

Men hvilke virksomheder, der skulle være en del af handlen, var bare en af de knaster, der skulle høvles af, inden den danske producent af træemballage kunne blive en sand nordisk produktionsvirksomhed. For der var både op- og nedture i løbet af processen, der varede et halvt år fra første besøg på fabrikken til underskrift af købsaftalen, fortæller direktøren. Baseret på den erfaring giver han følgende råd til andre virksomheder, der skal købe op: 

”Det er vigtigt, at man tager sig tid til at gøre det. Flere gange undervejs i processen fik vi at vide, at der var andre interesserede. Den slags har vi ikke ladet os gå på af, vi har aldrig ladet os true. Vi tog os den tid, der skulle til, for at vi kunne se, om det var det rigtige for os,” siger Peter Jensen og uddyber:

”I løbet af det halve år var der også stille perioder, fordi modparten ikke var helt enige med os. Og der røg også nogle finker af panden fra den norske mægler på et tidspunkt, fordi de synes, vi var hårde.”

Det var alt sammen en del af spillet, hvor virksomhedsmæglerne som sælgers mand i sagens natur arbejder for at få de bedste vilkår til sin klient. Og her er prisen naturligvis en helt afgørende faktor.

Efter at have fået en indikativ salgspris oplyst tidligt i processen, kom realitetsforhandlingerne efter, at DTE havde haft mulighed for at kigge nærmere på de to virksomheder og deres regnskaber. 

”Det er jo ikke sort-hvidt. De hårde forhandlinger kommer til sidst i processen. Vi kom med et bud på, hvad vi ville betale, hvor vi henviste til nogle ting, som vi mente, skulle trække prisen ned. Så giver man og tager man ud fra det. Vi landede ikke præcis, hvor vi helst ville, men vi var fint tilfredse med den endelige pris,” fortæller Peter Jensen.




Finansiering og rådgivning fra banken

Det var især i denne afgørende fase, at DTE havde glæde af Danske Banks rådgivning.

”Tidligt i processen tog jeg fat i banken for at sikre, at der var opbakning til at finansiere et opkøb. På det tidspunkt kunne de selvfølgelig ikke give endeligt tilsagn, men det er klart, at vi skulle have styr på det, inden vi gik videre. Og det var ikke noget problem at få banken med på idéen,” siger Peter Jensen og fortsætter:

”Ud over finansieringen trådte bankens specialister til, da det blev mere konkret. De var inde og regne på regnskabstallene og rådgive os ud fra det, og det fungerede bare 100 procent.”

Da prisen var forhandlet på plads, skulle finansiering og betaling falde på plads.

”Man arbejder på en pris, og når man så har aftalt den, handler det også om, hvordan finansieringen skal skrues sammen, betalingen skal foregå og i hvilken valuta. Der var banken meget behjælpelig, de havde jo prøvet det mange gange før.”

Da handlen var gået igennem, fik DTE på grund af ferietid og den geografiske afstand ikke den typiske afsluttende seance, hvor man skåler med sælger og siger tak for handlen. I stedet var de nede i banken, hvor champagneproppen sprang, da pengene var overført og DTE’s lokale advokater i Sverige og Norge havde modtaget de originale dokumenter, der beviste, at den danske virksomhed nu var ejer af virksomhederne. 

God begyndt, men ikke i mål

Næste milepæl kom efter sommerferien, hvor DTE-ledelsen tog op og besøgte de nyerhvervede virksomheder. Samarbejdet fik en god start.

”Det er gået helt fantastisk. Da vi tog op efter ferien og bød dem velkommen, der klappede de af os. De havde godt vidst, at virksomheden skulle sælges, og så var de meget glade for, at der kom nogen ind, der forstod deres forretning og gerne vil udvikle den sammen med dem,” siger Peter Jensen.

Den finansielle integration har også været gnidningsfri. Rent praktisk flyttede DTE de to virksomheder over til deres bank, så koncernens økonomi er samlet hos Danske Bank. Og derudover har det været relativt simpelt at få økonomien integreret i koncernen.

”Vi har sat et soliditetsmål for de to virksomheder, og ud over det, sender de så penge tilbage til koncernen. De har hele tiden genereret overskud, så der har ikke været behov for at sende likviditet den anden vej,” siger Peter Jensen.

Helt i mål på det forretningsmæssige plan er integrationen dog ikke. Der er stadig mere potentiale at forløse, fortæller direktøren.

”Vi er kommet langt i forhold til at realisere de forventede synergier, men vi er ikke i mål. Der skal nok komme mere derfra. Derudover har vi skiftet direktion i det svenske selskab, og det skal nok give noget mere,” siger Peter Jensen.

Han fortæller videre, at der ikke er yderligere planer om at købe op.

”Vi er parate, hvis der opstår muligheder, der kan være gode for DTE. Men vi har ikke nogen planer om noget,” siger Peter Jensen.

Klik her for at besøge Dansk Træemballages hjemmeside

Du er meget velkommen til at kontakte os på 70 133 000 eller erhvervdirekte@danskebank.dk, hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at gennemføre et opkøb.