Del

Når hotellets gæster får en tur i hotelejerens Tesla

Den familieejede hotelkæde Milling Hotels har skabt profitabel vækst gennem uovertruffen service og skarpt købmandskab.

Forestil dig, at du går ind på et hotel. Du har bestilt et enkeltværelse, men da du bliver tjekket ind, giver receptionisten dig et dobbeltværelse, uden at det koster dig ekstra. Bare fordi, det bedre værelse er ledigt. Derefter får du at vide, at trådløst internet, kaffe, kage, frugt og meget andet er gratis, så længe du bor på hotellet.

Hvordan er dit umiddelbare indtryk af hotellet? Og hvor sandsynligt tror du, det er, at du samlet set er tilfreds, når du skal tjekke ud?

Denne lille leg er ikke så hypotetisk, som den måske virker. For det er et ganske realistisk bud på, hvordan det er at være gæst på et af den danske hotelkæde Milling Hotels’ seks hoteller. Og det er et godt eksempel på, hvordan virksomheden har formået at skabe profitabel vækst. 

”Det handler om at give kunderne mere, end de forventer. Ved at give gratis ting skaber vi en god stemning på hotellet. Det får gæster til at sætte sig rundt om i fællesområderne og slappe af, og det får flere gæster til at gøre det samme. Det skaber en hyggelig stemning,” forklarer Jan Milling, som ejer Milling Hotels sammen med sin kone Dorte.

Internt i hotelkæden kaldes de gratis goder ”Vi-byder-på-pakken”, og det er et centralt element i strategien med at skabe gode kundeoplevelser. Hotelejeren er ikke i tvivl om, at det betaler sig at levere den ekstra service.

”Det er markedsføring, når det er bedst. Vi får kunderne til at tale godt om os og give en god melding tilbage til den, der har bestilt rejsen.”

Den gode tilbagemelding fra kunderne til baglandet er vigtig, ikke mindst fordi fire ud af fem af hotellernes gæster er erhvervsrejsende. Derfor er det ofte ikke gæsterne selv, der booker rejserne, og derfor arbejder Jan Milling og hans folk for at gøre det nemt for de bookingansvarlige at tage beslutningen om at sende flere medarbejdere til deres hoteller. 
Milling Hotels’ hoteller:

Hotel Ansgar, Odense
Hotel Windsor, Odense
Hotel Plaza, Odense 
Hotel Park, Middelfart
Hotel Saxildhus, Kolding
Hotel Søpark, Maribo
Succesen skabt af skarpt fokus over lang tid

Milling Hotels fremstår i dag som en solid dansk erhvervssucces. Den 21 år gamle hotelkæde præsterede i 2015 et overskud før skat på 11,5 millioner kroner. Den succes er ikke kommet af sig selv.

”Det er svært at pege på en enkelt ting, som har gjort os til en succes. Det er det lange seje træk i at opbygge virksomheden, der nu kan ses på bundlinjen,” siger Jan Milling.

Han pointerer, at virksomhedens strategi med selv at eje sine ejendomme giver en automatisk fordel over tid, fordi den dermed løbende bliver mere profitabel i takt med, at gælden afdrages.

Derudover tilskriver han de gode resultater et stramt omkostningsfokus. 

”Vi er rigtig gode til at forhandle – og vi gør det med alt fra banken til vaskemanden. Der er ingen af vores leverandører, der får lov at sove.”

Det fik leverandørerne til Hotel Søpark i Maribo at føle, da Milling Hotels overtog hotellet i starten af 2015.  

”Vi overtog alt for dyre aftaler i Maribo. Vi sparede lynhurtigt 1 million kroner, som var blevet betalt for meget til leverandører,” siger Jan Milling.

Det medvirkede til, at Milling Hotels på bare 10 måneder vendte et underskud på 6 millioner kroner til et overskud på 2 millioner kroner. Jan Milling understreger, at de gode forhandlingsresultater kun er mulige, fordi virksomheden har skabt sig et godt ry over tid.

”Vi har opbygget en stærk forhandlingsposition over årene. Det har vi ved at være pålidelige, og det har skabt tillid blandt leverandørerne, hvilket giver os bedre priser og vilkår,” siger Jan Milling.

Derfor har han et råd til andre virksomheder, der gerne vil skabe profitabel vækst: 

”Husk at betale regninger til tiden – især til faste leverandører. Det er sindssygt vigtigt, når man genforhandler, at man har en god historik. Derfor er det også vigtigt, at man i forvejen gør opmærksom på, hvis man en enkelt gang ikke har mulighed for at møde en betalingsfrist. Her kan man ligeså godt snakke lige ud af posen og sige tingene, som de er. Det sprog går aldrig af mode,” siger Jan Milling. 
Skab vækst
Hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skabe vækst, kan du enten læse mere her, eller kontakte os på erhvervdirekte@danskebank.dk eller tlf. 70 133 000
Organisationen gjort klar til vækst

Det er dog ikke kun i den daglige drift, at Milling Hotels har gjort sig klar til vækst. Den har også arbejdet på at gøre organisationen klar til at vokse. I 2010 sørgede de for, at områdedirektørerne har en organisation omkring sig, så de kan træde ud af den daglige drift i en periode, hvis der kommer en attraktiv mulighed for at skabe vækst.  Og i 2014 fik virksomheden en professionel bestyrelse. 

”Det var en vigtig begivenhed for os at få den viden og erfaring ind, som gør os komfortable med at tage næste skridt. Jo større, vi bliver, jo vigtigere bliver banken og de finansieringsmæssige aspekter af forretningen. Derfor har vi fået en bestyrelse med tunge finansielle kompetencer,” forklarer Jan Milling.

Simpel forretning og spontane Tesla-ture


Vækstambitionerne skal realiseres via en tilgang til at drive forretning, som er baseret på en klar overbevisning. Tingene skal ikke være sværere end højst nødvendigt. 

”Vi har en meget simpel tilgang. I enhver forretning skal begge parter have noget ud af det,” understreger Jan Milling

Et eksempel på denne simplicitet er, at han altid køber ejendommene som beset – altså uden klausuler og lignende. Han bruger sin baggrund som uddannet tømrer til at vurdere ejendommen, og derefter tilbyder han en kontant pris. Og konen Dorte er med hans ord ”danmarksmester i at lægge budgetter”. Dermed kan de sammen laver forarbejdet, der gør det muligt at lægge et bud uden klausuler og forbehold.

”Det betyder, at der ikke kommer alle mulige efterkrav og et juridisk efterspil. Jeg tager risikoen efter at have lavet en faglig vurdering. På den måde får vi bedre priser og vilkår og gode relationer med vores handelspartnere. Og vi slipper for at bruge tid og penge på advokater og retssager. Jeg vil hellere bruge mine kræfter på at udvikle forretningen,” siger Jan Milling.

Og Jan Millings forretning handler om kundens behov, kundens oplevelse. Det er tydeligt, da han bliver bedt om at opsummere forretningsfilosofi.

”Service, service, service. Forretningen må ikke være mere kompleks, end det er muligt at levere god service.”

Hvad det betyder i praksis, giver han beredvilligt et eksempel på.

”Den anden dag havde vi nogle indiske gæster. De så min Tesla og var ret vilde med den. Så da jeg var færdig med mit arbejde, tilbød jeg at køre dem en tur. Det var de jo helt overvældede over, altså på hvor mange hoteller tilbyder ejeren en tur i sin Tesla? De skrev hjem til deres virksomhed og fortalte dem om det. Det er god service for mig: Når kunderne får noget, de aldrig havde fået på et andet hotel,” siger Jan Milling.

Det er ikke svært at forestille sig, at den indiske virksomhed bestiller flere ophold til sine medarbejdere på Milling Hotels. 

Læs mere om Milling Hotels