Del

Det rette team sender SkatePro ud i verden

SkatePro er en dansk vækstvirksomhed, der gennem vedholdenhed og tro på egen idé er vokset til international succes.

I midten af 90’erne var inline-rulleskøjter på højeste mode. Skøjterne var dyre, men særligt hjulene, der ofte skal udskiftes, var en stor post på budgettet for dem, der dyrkede sporten. Det ærgrede den unge københavner Jakob Høy Biegel, og han opdagede, at hjulene kunne købes billigere og ofte i en bedre kvalitet i udlandet. Særlig hvis man køber en stor mængde, kunne man få rabat. Jakob importerede derfor et parti hjul, som han solgte videre til sine venner.

På det tidspunkt læste han til ingeniør og var meget interesseret i internettets muligheder for at lave forretning. Han skrev en opgave på studiet om salg af hjul til inliners på nettet, og det blev starten på en lille internetbutik.

“Det var småt de første år. Jeg programmerede webbutikken selv og fokuserede udelukkende på at sælge hjul, fordi de egnede sig godt til salg på nettet. Det ville være svært at sælge skøjterne, fordi det er noget, folk vil prøve på,” siger Jakob Høy Biegel.

61C9ABCD7DD50674
Se videoen, hvor vi har besøgt SkatePros stifter og direktør Jakob Høy Biegel og partner Carsten Schmidt for at høre nærmere om, hvordan virksomheden har fået succes uden for landets grænser.

Forsøgte at sælge virksomheden
Den lille netbutik SkatePro kørte i flere år uden ansatte som en hobbybutik ved siden af Jakobs studier. Den overlevede it-boblen ved årtusindskiftet og trivedes i sin niche med en trofast kundekreds.

“Det var en lille forretning. Da jeg i 2003 efter mit studie og en kortvarig fastansættelse besluttede mig for at blive selvstændig og fokusere 100 procent på SkatePro, tjente jeg næsten ingen-ting. De første år kunne jeg trække cirka 50.000 kroner ud til mig selv om året. Jeg solgte min bil, og vi levede primært af min kones indtægt,” husker han.

Det er en hård tid, og omkring 2005 er Jakob ved at opgive at leve af SkatePro. Han forsøgte at sælge virksomheden, men ingen ville købe, og han besluttede sig for at gøre et sidste forsøg.

Markedet havde på det tidspunk ændret sig meget, siden han solgte de første hjul til vennerne. Inline-dillen havde lagt sig, og det var kun nogle få dedikerede, der stadig dyrkede sporten. Det betød også, at mange af SkatePros konkurrenter var ude af markedet. Det blev et vendepunkt. 

I takt med at forretningen tog flere produkter ind og fokuserede benhårdt på kvalitet og kundernes behov, blev SkatePro kendt i skaterkredse som stedet, hvor man handler grej. SkatePro blev synonym med kvalitet. 

SkatePro helt kort
Virksomheden blev etableret i 1996 og er nu Skandinaviens største af sin art. Der er 80 ansatte, og omsætningen var i 2015 cirka 125 millioner kroner. Målet er at vokse i Europa og etablere 20 butikker, hvilket vil øge antallet ansatte mellem 200 og 300 SkatePro ejes Jakob Høy Biegel og Carsten Schmidt, og deres ambition er, at SkatePro bliver den største skaterbutik i Europa. 

Succes uden vækstmål 

Den første medarbejder bliver ansat, og SkatePro ramte blandt andet rigtigt ved at lytte til kunder, der efterspurgte løbehjul i høj kvalitet.

“Vi udvider med nye produkter, og vi er allerede kendt for at være nørder, der har forstand på udstyret. Vi har aldrig haft nogen vækstmål, og vi har aldrig lånt penge. Derfor har vi ikke været presset til at levere overskud eller gå på kompromis med kvaliteten, og det, tror jeg, har været vores vej til succes.”

De næste år gik det stærkt. Flere gange oplevede SkatePro, at lokalerne blev for små, og der skulle flyttes til større forhold. Der blev ansat flere, og produktporteføljen kom til at dække actionsport i alle afskygninger. Jakob får en partner og et uformelt advisory board for at have nogle at støtte sig til i den hurtige vækst.

I dag er der 80 ansatte, to butikker, og der ligger en ambitiøs plan om at etablere 20 butikker i Europa. Det skal dog ikke gå for stærkt.

“Vi har lært at gøre tingene, når vi har de rette personer til opgaven. Vi stræber ikke efter vækst eller bestemte mål bare for at blive store. Det vigtigste er at have de rigtige ansatte og rådgivere. De første år gjorde jeg alt selv og valgte billige løsninger, når der var noget, jeg ikke selv kunne, men jeg har lært, at det betyder alt at have de rette medarbejdere og samarbejdspartnere. Når det kombineres med, at man lytter til sine kunder og kender sit produkt, så er det opskriften på en succes,” siger Jakob Høy Biegel.

Besøg SkatePros hjemmeside for at læse mere om virksomheden og dens produkter.

Læs mere om, hvad der skal til for at lykkes med international ekspansion.