Del

Tilskud til ansættelse satte skub i væksten hos Nordic Service Group

For knap fem år siden besluttede Nordic Service Group (NSG) at tage chancen og ansætte en akademisk medarbejder med en mere strategisk tilgang til udvikling af virksomheden. Resultatet har været øget vækst og omsætning, men ansættelsen var aldrig blevet en realitet, hvis det ikke havde været for mulighederne i erhvervsfremmesystemet.

Peter Gloggengiehser Knudsen er lidt af en fremmede art i Nordic Service Group. Virksomheden, der servicerer laboratorie- og medicinsk udstyr for private og offentlige virksomheder i hele Norden, har huset fuld af dygtige medarbejdere med stærke tekniske og praktiske erfaringer inden for feltet. Men for knap fem år siden indså man, at der skulle nye kompetencer ind i virksomheden, hvis væksten skulle fortsætte – og her kom Peter Gloggengiehser Knudsen på banen.

”Der var cirka 30 medarbejdere på det tidspunkt, men det stod klart, at der var brug for anden type medarbejder med en anden værktøjskasse. Der var brug for en meget praktisk akademiker, der kunne arbejde strategisk med udviklingen af virksomheden,” fortæller Peter Gloggengiehser Knudsen, der dengang endte med at blive ansat som NSG’s første akademiske medarbejder.

Videnpilotordningen mindskede risikoen
Ambitionen med ansættelsen var at øge væksten – og det mål er mere end indfriet. Siden Peter Gloggengiehser Knudsen kom til, er NSG vokset fra 30 til 60 medarbejdere, og omsætningen og bundlinjen er fordoblet. Men faktum er, at han med stor sandsynlighed aldrig var blevet ansat, hvis NSG ikke havde fået tilskud gennem den daværende videnpilotordning.

”Den lette og sikre løsning havde været at ansætte en sælger med erfaring i branchen. På det tidspunkt vidste man ikke, hvad en akademiker kunne tilbyde. Men fordi der kom et tilskud gennem videnpilotordningen, så fik virksomheden mulighed for at tage en større risiko, da lønnen blev væsentligt billigere. Det gjorde, at man turde satse på en ny type medarbejder,” forklarer Peter Gloggengiehser Knudsen.

Fakta om Nordic Service Group

Nordic Service Group er en uafhængig serviceorganisation, der har afdelinger i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Virksomheden er Nordens førende inden for fagområdet, og virksomheden tilstræber at være samarbejdspartnernes foretrukne partner.

Nordic Service Group består af Nordens største teknikerteam, som arbejder engageret med installation, reparation og vedligeholdelse af udstyr på laboratorier, hospitaler og indenfor fødevareindustrien. Siden organisationens start i 1991, har man specialiseret sig i at udføre serviceopgaver både for producenter, distributører og direkte for både sygehuse og laboratorier.

Klar anbefaling: Benyt mulighederne inden for erhvervsfremmesystemet
Peter Gloggengiehser Knudsen er i dag nordisk salgschef i NSG og bliver brugt som sparringspartner til direktøren om alt fra salg og forretningsudvikling til kommunikation og strategiske ansættelser. Han fortæller, at virksomheden fortsætter med at benytter sig af de tilbud, der kommer igennem erhvervsfremmesystemet – for eksempel gennem det lokale væksthus og Innovationsfonden.

”Når man holder sig opdateret med de forskellige muligheder, og deltager i relevante aktiviteter og programmer, så får man en masse værdifuld sparring og konkrete råd. Vi har blandt andet deltaget i et program om ledelsesudvikling, og udbyttet har været en betydelig del af vores succes. Derudover søger vi tilskud til at ansætte endnu en medarbejder med kompetencer inden for interne processer. Vi håber og tror på, at vi kan få ligeså målbare resultater som tidligere,” siger Peter Gloggengiehser Knudsen, der ikke er i tvivl om, at han vil anbefale andre virksomheder at undersøge mulighederne inden for erhvervsfremmesystemet.

”Vi vil helt klart anbefale andre virksomheder at komme ud og få perspektiv fra andre steder. Og det får man bl.a. fra erhvervsfremmesystemet. Især iværksættere kan drage nytte af det – fordi man vil og kan meget selv, men man får rigtigt meget ud af at sparre med andre og få deres input. Men det vigtigste budskab er, at man som virksomhed skal turde at udvikle sig. Og det gør man ikke alene, og derfor er det så vigtigt at være opmærksom på al den hjælp, man rent faktisk kan hente udefra.”

Tilmeld dig nyhedsbrevet Danske Business

Danske Business er Danske Banks nyhedsbrev til erhvervskunder. Det udkommer fire til seks gange om året og er lavet til dig, der søger efter nye muligheder for at udvikle din virksomhed. 

Tilmeld dig her

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.