Penge er sjældent det første, man tænker på, når man netop har mistet sin nærmeste. Men økonomien er svær at komme uden om, for efter et dødsfald i familien kan indtægterne ændre sig markant. Det ved Rita Marie Relster, der er rådgiver i Danske Bank, Slagelse.
 
Hun kender til alle de spørgsmål og problemer, som typisk kan opstå, når en efterladt skal overtage det fulde ansvar for husstandens økonomi.


Konti spærres
”På helt kort sigt er der efterladte, der pludselig står uden penge – selvom de reelt har formuer i banken. For når en person dør, skal den afdødes konti ifølge loven automatisk spærres.  Har man haft fælles konti, opstår der derfor en uheldig situation, hvor den efterladte ikke kan få adgang til sine penge, før der foreligger en skifteretsattest,” fortæller hun.

Rita Relster opfordrer derfor til, at man enten sørger for at have separate konti, eller at man – om muligt inden dødsfaldet - opretter en opsparingskonto, som ikke er fælles, der kan hjælpe den efterladte økonomisk gennem den første tid. Er man alligevel kommet i en økonomisk klemme efter dødsfaldet, opfordrer hun til, at man tager en snak med sin bank.

”I realiteten er der mange, der løser problemet ved at få hjælp af familie og venner. Men inddrag gerne banken så hurtigt som muligt – det giver os ofte de bedste muligheder for at hjælpe og rådgive,” tilføjer hun.


Styr på regningerne
En anden udfordring, som de spærrede konti ofte medfører, er, at regningerne ikke længere bliver betalt automatisk. Betalingsserviceaftaler bliver nemlig slettet, så snart en konto bliver spærret. Derfor er det vigtigt at sikre betaling på anden vis. 

”Vi advarer så vidt muligt vores kunder på forhånd. Men hvis der pludselig begynder at dumpe regninger ind ad brevsprækken, skal man ikke blive overrasket. Det hører sammen med spærringen af den afdødes konti, og det er derfor nødvendigt at melde dem til betalingsservice igen,” siger Rita Relster.


Guide
: Find mere information om bodeling mv. når du har mistet din nærmeste

Hvad med boligen?
Ud over de direkte og akutte ændringer i den daglige økonomi, er der en række andre områder, som også kræver eftersyn efter et dødsfald. Og igen kan det være en fordel at tage sin bank med på råd.


”Det handler om at skabe overblik, og det kan være svært at få selv. Særligt hvis man ikke tidligere har været involveret i økonomien. Men banken kan hjælpe og give gode råd til f.eks. at lægge budget, rådgive om boligsituationen og give input i forhold til det liv, man gerne vil leve fremover,” forklarer hun og fortsætter:

”Nogle gange har den efterladte f.eks. ikke længere brug for eller råd til at blive boende i den fælles bolig, og så kan vi evt. hjælpe med at sætte den til salg. Andre gange har den efterladte måske flere penge til rådighed end forventet. Jeg har da haft kunder, der blev glædeligt overraskede, da vi sammen fik undersøgt afdødes økonomiske forhold, fordi der var langt mere, end de havde regnet med,” fortæller Rita.


Overblik over pensionen
Noget af det, som kunderne ofte synes er svært at få styr på, er pensionsområdet. Men med nutidens teknologiske muligheder er det faktisk blevet nemmere at få overblik. 

”Vi hjælper selvfølgelig gerne, men man kan faktisk også let selv se på internettet, hvad der er opsparet, og hvornår det kommer til udbetaling. På pensionsinfo.dk, får man alle detaljerne og kan blive klogere på, hvad man har at gøre godt med fremadrettet,” siger Rita Relster.


Hun har i sin tid som rådgiver talt med mange efterladte – men det bliver aldrig ren rutine at mødes med de sørgende. Især ikke, hvis det er en familie, hun har kendt længe.

”Men sagen er stadig den, at jeg ved, hvad det er vigtigt at tage højde for, når man har mistet. Derudover har jeg et helt bagland af dygtige eksperter i ryggen, som altid vil kunne bidrage med rådgivning inden for alle områder af økonomien. Mine bedste råd er derfor: Kontakt din bank og spørg hver gang, du er i tvivl. Og så ellers stille og roligt at arbejde på at få et godt overblik selv,” lyder det fra Rita Relster.

 


5 gode råd fra bankrådgiveren, når du har mistet din nærmeste

  1. Kontakt din bank og fortæl dem om dødsfaldet
  2. Undersøg din økonomiske situation på kort sigt – fælles konti vil blive spærret, indtil der foreligger en skifteretsattest
  3. Genopret slettede betalingsservice-aftaler – automatiske betalinger fra spærrede konti vil ikke længere blive gennemført
  4. Lad banken hjælpe dig med at tænke lidt fremad – kan du blive boende? Vil du blive boende? Skal du omlægge lån eller tage tillægslån?
  5. Få styr på dine indtægter – får du afdødes pensionsudbetalinger? Kan du leve af din egen indtægt? Er der livsforsikringer til udbetaling?
 
Oplever du store forandringer?

Forandringer i dit liv kan også ændre din økonomi. Vi kan hjælpe dig med at med at skabe overblik og finde de bedste løsninger.

Book møde

- eller ring til os på 70 123 456