Del

Hvor langt går du efter den perfekte julegave?

KLUMME: Vores juleshopping illustrerer, hvorfor digitalt forbrug er en megatrend med store investeringsmæssige perspektiver, fortæller Danske Banks investeringsstrateg, Lars Skovgaard Andersen.

Kort fortalt 

  • Digitalisering af vores hverdag er en megatrend med interessante investeringsmæssige perspektiver.
  • E-handel og digital underholdning er de primære drivkræfter for trenden.
  • Vi anbefaler investorer at have en bred tilgang til digitalisering med fokus på hele værdikæden.
Husker du en tid, hvor du gerne turede land og rige rundt i december på jagt efter de perfekte julegaver? I dag er gaverne til dine nærmeste tættere på end nogensinde. Når først du har de rette gaveideer, er du ofte kun få klik fra at have overstået juleshoppingen, og i stedet kan du bruge tiden på de restauranter og kaffebarer, der skyder op i gågaderne i takt med, at traditionelle butikker lukker.

For stadig flere danskere er svaret på spørgsmålet i overskriften derfor: Ikke så langt som tidligere! Et stigende antal danskere køber gaverne på nettet, og det er en naturlig del af en global tendens.

Tjek fx følgende tal: I USA forventer revisionsgiganten Deloitte, at omsætningen fra e-handel vil stige med 14-18 pct. i juleperioden fra november i år til januar 2020 set i forhold til den tilsvarende periode sidste år.
Skal din aktieportefølje afspejle den verden, vi lever i, er det umuligt at komme uden om dette investeringstema.Lars Skovgaard Andersen, investeringsstrateg i Danske Bank

Handler om mere end e-handel
For dig som investor er det selvfølgelig en vigtig tendens at være opmærksom – også selv om du ikke var blandt de første til at fange omstillingen og investerede i Amazon for mange år siden. Den digitale omstilling er ikke stationær, men under konstant forandring, og de seneste 10 års vindere rent kursmæssigt er ikke nødvendigvis de kommende 10 års vindere.

Samtidig er e-handel blot en del af ligningen inden for den digitale transformation af vores hverdag. Vi har også fået en umættelig appetit på digital underholdning med streaming af film, serier og musik på vores smart-tv, tablets og mobiltelefoner, og dertil kommer andre former for digital underholdning som sociale medier og computerspil.

Vi ser på hele værdikæden
Ifølge datasitet datareportal.com var der i januar i år 5,11 mia. brugere af mobiltelefoner – svarende til 67 pct. af den globale befolkning – mens 4,39 mia. mennesker var på internettet. Det understreger, hvorfor vi i øjeblikket har meget fokus på vores digital hverdag som investeringstema i Danske Bank, hvor vi har fokus på hele værdikæden:

I den pakke finder du blandt andet cloud-selskaber, der gør handel og levering mere effektiv, kunstig intelligens, der optimerer kundeoplevelsen (og omsætningen), selskaber inden for transport og betaling samt de bedste detailselskaber – herunder også dem, der formår at forene fysiske butikker med e-handel og dermed både kan puste og have mel i munden.

Dertil kommer selve underholdningen i form af musik, film, tv, spil og sociale medier samt hele den digitale transformations ærgerlige men nødvendige følgesvend; datasikkerhed.

Regulering er en risiko
For selvfølgelig er der også bump på vejen. Misbrug af persondata har ført til øget politisk fokus på regulering, og det kan tvinge digitale selskaber til at justere deres forretningsmodeller eller skrue op for investeringerne i digital sikkerhed. Det er absolut en usikkerhedsfaktor set med investorøjne. Øget regulering kan dog ikke stoppe den overordnede megatrend mod øget digitalt forbrug, og skal din aktieportefølje afspejle den verden, vi lever i, er det umuligt at komme uden om dette investeringstema – også selv om du stadig selv køber julegaverne nede på dit lokale handelsstrøg.


TILMELD DIG vores nyhedsbrev om investering, hvis du ikke allerede modtager det.

Dette indhold er alene udarbejdet til orientering og udgør ikke investeringsrådgivning. Tal altid med en rådgiver, hvis du overvejer at foretage en investering, og få afdækket om en given investering passer til din investeringsprofil.

Hvis du overvejer at investere i digitalisering

Kontakt din investeringsrådgiver i Danske Bank og hør om mulighederne.

 Book møde

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.