Del

Står bilsektoren foran et Amazon-moment?

Nybrud kan få store konsekvenser for bilproducenterne – og dermed for forbrugere og investorer. Blog af Danske Banks seniorstrateg Lars Skovgaard Andersen.

En række fundamentale forandringer transformerer i disse år bilsektoren set med investorøjne og kan i nær fremtid presse bilproducenternes indtjening i hidtil uset grad.

Omstillingen i bilsektoren minder om den, der har været i detailhandlen, hvor mange selskaber ikke nåede at tilpasse sig den voksende e-handel i tide og måtte lade livet. I detailsektoren har det billedligt talt været Amazon, der for alvor skabte denne udvikling – og jeg forventer, at bilsektoren kan stå foran sit eget Amazon-moment.

Her bliver sektoren ramt
For det første vokser kravene til bilernes brændstofeffektivitet – og alt tyder på, at biler i fremtiden hverken skal køre på benzin eller diesel, men derimod elektricitet, biobrændsel eller måske noget, vi ikke kender til i dag. Derudover er nutidens fabriksnye biler spækket med teknologi, og denne udvikling vil fortsætte henimod komplet selvkørende biler.

Vejen mod mere brændstofeffektive og computerstyrede biler gør, at virksomhederne er nødsaget til at investere enorme summer i innovation samt at tilpasse deres produktion til fremtidens efterspørgsel efter klimaneutrale, højteknologiske køretøjer.

For det andet skærpes konkurrencen. Når konkurrencen inden for en industri tilspidses, fører det til lavere priser – til ulempe for virksomhederne, men til glæde for forbrugerne.

Indtjeningen i fare
Netop forbrugerne er den tredje årsag til sværere betingelser for bilsektoren, idet forbrugernes indflydelse vokser som konsekvens af udbredelsen af informationsteknologi. Forbrugere har nemmere adgang til viden og information end nogensinde, og sociale medier kan i ekstrem grad påvirke folkestemningen. Tag fx Dieselgate, der har været en bekostelig affære for Volkswagen.

De voksende udgifter til innovation og nye produktionsfaciliteter kombineret med større konkurrence og mere indflydelsesrige forbrugere gør, at sektoren risikerer at blive meget udfordret på kort sigt. I værste fald kan selskabernes profitabilitet styrtdykke.

Som investor er det vigtigt at være opmærksom på disse nye grundvilkår. For der vil være bilproducenter, der ikke formår at tilpasse deres forretningsstrategi til denne nye virkelighed og som konsekvens vil få blodrøde tal på bundlinjen. Selvsagt vil det som investor være fantastisk at finde de nye vindere, men desværre vil der være mange investorer, som risikere at hænge fast i fortidens vindere.

Grav laget dybere
Vi er med andre ord på vej ind i en periode, hvor bilsektoren vil være under pres i forhold til indtjeningen. Her kan blive meget få vindere og mange tabere – og det kan dermed være forbundet med en unødig høj risiko at investere i sektoren.

Dykker man derimod spadestikket dybere ned i værdikæden og finder de brede leverandører til bilproducenterne, kan der være potentiale som investor. For underleverandørerne er ligeglade med, om deres komponenter indgår i benzin-, diesel- eller elbiler.

Dette indhold er alene udarbejdet til orientering og udgør ikke investeringsrådgivning. Tal altid med en rådgiver, hvis du overvejer at foretage en investering, og få afdækket om en given investering passer til din investeringsprofil.

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.