05.02.2024
ARTIKEL

De 5 mest udbredte svindelformer – og hvordan du spotter dem

Økonomisk svindel er et stigende problem i Danmark, og svindlerne finder hele tiden på nye måder at forsøge at lokke penge ud af os andre. En ny undersøgelse viser de mest udbredte svindelformer, og vores ekspert er klar med gode råd til at genkende og undgå dem.

 

”Svindel er uden skyggen af tvivl et stigende problem i Danmark.”

Sådan siger Niels Halse, og han ved, hvad han snakker om. Som leder af Danske Banks afdeling for bekæmpelse af svindel arbejder han hver dag for at hjælpe os alle sammen med at undgå at falde i kløerne på kriminelle svindlere.

Hans vurdering bliver bekræftet af en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Danske Bank. Her svarer 29 %, at de er blevet svindlet eller forsøgt svindlet inden for de seneste 5 år – og af disse er over halvdelen blevet forsøgt svindlet inden for det seneste år.

Én ud af tre af dem, der bliver forsøgt svindlet, ender med at miste penge. For de flestes vedkommende er der tale om relativt små beløb på under 2.500 kroner, men der findes også eksempler i den anden ende: I 17 % af tilfældene er der blevet svindlet for over 25.000 kroner – og enkelte af dem over 250.000 kroner.

 


 Tilmeld dig vores webinar om svindel og digital sikkerhed den
21. februar klokken 20:00

Spot svindlerne og beskyt dig mod svindel - Ny tilmelding

 

 

Teknologisk udvikling gavner svindlerne 

Men hvad ligger der bag den stigende svindel – udover grådighed og dårlig moral? Et af svarene er ifølge Niels Halse den teknologiske udvikling, der gør det muligt for svindlerne at ramme både mere bredt, mere præcist og mere overbevisende:

”Det er blevet nemmere for de kriminelle at masseudsende e-mails og sms’er, hvor de fx udgiver for at være Skattestyrelsen eller et pakkefirma. Samtidig er de blevet dygtigere til at ramme specifikke mennesker med budskaber, der passer til deres livssituation, så det bliver ekstra svært at gennemskue, om der er tale om svindel eller ej. Endelig er det danske sprog heller ikke længere den barriere, det tidligere har været, fordi det er blevet både nemmere og hurtigere at få oversat tekster til dansk.”

Niels Halse, chef for svindelbekæmpelse, Danske Bank

Lær at spotte de 5 mest udbredte svindelformer
Undersøgelsen viser denne top-5 for de mest udbredte kommunikationskanaler i svindelforsøgene:

  1. E-mail
  2. Online markedspladser
  3. SMS
  4. Telefonopkald
  5. Beskeder på sociale medier

Forneden får du Niels Halses bedste tips til at undgå at blive svindlet i hver af dem – men først har han tre universelle råd, der gælder til hver en tid:

  1. Pas på uopfordrede henvendelser: ”Vær altid på vagt over for uopfordrede henvendelser. Svindlerne bruger mange forskellige kanaler og er dygtige til at udgive sig for noget eller nogen, vi har tillid til.”
  2. Del aldrig dine kortoplysninger: ”Det kan ikke siges nok gange: Du må aldrig dele dine bank- og kortoplysninger med andre.”
  3. Læs, hvad du godkender i MitID: ”Tjek altid grundigt, hvad der står i teksten på skærmen, inden du godkender en betaling eller lignende ved hjælp af MitID.”

E-mail og SMS

SMS’er fra pakkeshops og e-mails forklædt som henvendelser fra fx Skattestyrelsen, politiet eller din bank er to udbredte eksempler på svindelforsøg – men langt fra de eneste. 

Vær på vagt over for:

  • Stave- og grammatikfejl
  • Mistænksomt udseende mailadresser i afsenderfeltet
  • ’Truende’ budskaber af hastende karakter i stil med ”Din konto er spærret” og ”Dit kreditkort er annulleret”.

Og vigtigst af alt: Tryk aldrig på mistænkelige links, som du modtager på sms eller e-mail.

Online markedspladser

Internettet bugner med markedspladser som fx Den Blå Avis og Facebook Marketplace – og langt det meste af det, der foregår, er helt reelt. Men der er svindlere iblandt.
Vær særlig opmærksom på:

  • Tilbud, der er for gode til at være sande
  • Nyoprettede brugere, der har eftertragtede varer som iPhones og PlayStations til salg 
  • Billetter til udsolgte koncerter, festivaler og fodboldkampe
  • Sælgere, der kræver forudbetaling, før du henter varen, eller beder dig om at klikke på links.

Se desuden Den Blå Avis’ egne råd mod falske annoncer.

Telefonopkald

Falske telefonopkald kommer fra svindlere, som påstår, at de ringer fra din bank, en anden virksomhed eller en offentlig myndighed som fx politiet. Ofte prøver de at få dig til at udlevere personlige eller økonomiske oplysninger ved at fortælle dig, at ”dine penge er i fare” eller lignende, og at de kan hjælpe dig med at overføre pengene til et sikkert sted.

Husk:

  • Din bank eller en offentlig myndighed vil aldrig bede dig om oplysninger som fx pinkoden til et betalingskort eller dit password til MitID.
  • Din bank, politiet eller en anden myndighed vil aldrig bede dig overføre penge til en anden konto.
  • Sig aldrig ja til at downloade programmer eller apps, der kan give andre kontrol over din computer eller mobiltelefon. 

Beskeder på sociale medier

Sociale medier som TikTok, Facebook og Instagram er også populære blandt svindlere. Klassiske eksempler er annoncer for investerings-fiduser, der lover store og hurtige gevinster. Ofte lægger kendte mennesker uvilligt ansigt til.

Vær særlig opmærksom på:

  • Uopfordrede henvendelser fra profiler, du ikke kender
  • Uventede økonomiske ”tjenester” fra personer, du kender – deres profiler kan være blevet hacket eller være falske
  • Beskeder, der indeholder links, du bliver bedt om at klikke på.

Vi runder af med en opfordring fra Niels Halse:

”Hvis du bliver udsat for svindel, er det vigtigt, at du kontakter din bank så hurtigt som muligt. Så kan vi både forsøge at hjælpe dig med din sag og også andre potentielle ofre, hvis vi får bremset svindlerne,” siger han.

Hvis du bliver udsat for svindel

Ring til os omgående på 70 123 456, hvis du har mistanke om misbrug eller videregivelse af dine personlige oplysninger. Spær omgående dit kort i tilfælde af misbrug. Det gør du nemt og hurtigt i din mobilbank. 

Find flere råd til at beskytte dig selv mod økonomisk kriminalitet på vores Be Safe-side:

Be Safe (danskebank.dk)


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.