Ny forening
-
Jeg er ny kasserer/formand - hvad gør jeg?
Du er altid velkommen til at ringe til os på 45 14 44 41 – vi hjælper dig gerne i gang. Du kan også læse mere på vores hjemmeside, hvor du finder svar på mange af de typiske spørgsmål.
-
Hvad skal vi vide om jeres forening?
Vi skal vide, hvem der er i bestyrelsen og have jeres seneste vedtægter. Vi skal også have jeres CVR-nr. og vide, hvem der er tegningsberettiget, fuldmagtshavere eller ejere i foreningen.
-
Hvorfor skal I have så meget dokumentation og mange oplysninger?
Alle banker er underlagt hvidvaskloven, og derfor er vi forpligtede til at kende vores kunder og deres måde at bruge banken på. Oplysningerne giver os samtidig et godt udgangspunkt for at tilbyde den bedste betjening.
Som kunde hos os vil du derfor opleve, at vi for eksempel spørger til:
- Hvordan jeres forening vil bruge os som bank
- Om foreningen skal overføre penge til udlandet
- Om foreningen har mange kontante betalinger
- Om foreningen vil indsamle penge
Alle oplysninger, jeres forening giver os, bliver selvfølgelig behandlet fortroligt.
-
Hvad er et CVR-nr?
Et CVR-nummer er et otte-cifret nummer, der entydigt identificerer en juridisk enhed. CVR-nummeret svarer til et personnummer – bare for foreninger og virksomheder. Man får et CVR-nr. på www.virk.dk, hvor foreningen hvert tredje år fornyer CVR-nummeret og på den måde fortæller omverdenen, at foreningen stadig er aktiv.
-
Hvad er fordelen ved et CVR-nr?
I har brug for et CVR-nummer til f.eks. at:
- identificere jer selv som en selvstændig forening, der ikke er knyttet op på en enkeltperson
- få en NemKonto til foreningen
- få Mobilepay Business til foreningen
- få adgang til Digital post til foreningen (e-Boks)
- indgå aftaler som en juridisk person frem for som en fysisk person