Læs mere om
EDB/API/WS bruger
Anvendes når kontohaveren ønsker at indsende og modtage filer via WebService (District).
Der
er typisk tale om en kontohaver, der anvender Navision Stat.
EDB/API/WS brugeren tildeles
alene-rettighed.
EDB/API/WS brugeren kan ikke foretage dispositioner direkte i District.
Anvender I
API/WS, vil I modtage en pinkode til EDB/API/WS brugeren.
Læs mere om aktivering af EDB/API/WS-brugeren.
EDB/KMD bruger
Anvendes til filforsendelser mellem banken og KMD
(på vegne af kontohaveren).
Forsendelserne signeres med EDI-sec via en "fælles ServiceBureau bruger", der er etableret på KMD`s ServiceBureau
aftale. Disse forsendelser kan ikke blandes med andre forsendelser fra kontohaveren.
EDB/KMD brugeren tildeles alene-rettighed.
EDB/KMD brugeren kan ikke foretage dispositioner direkte i District.
EDB/Filbestiller
Et EDB-Filbestiller brugernummer
skal udelukkende anvendes i forbindelse med bestilling af filer i Filbestillingssystemet og i
Uddatasystemet.
Når
en fil- / uddatabestilling er foretaget med dette EDB-Filbestiller brugernummer, er bestillingen
beskyttet mod at gå i stå.
EDB/Filbestiller brugernummeret tildeles
forespørgselsadgang.
Aktivering af EDB/API/WS-bruger
Økonomistyrelsen og Danske Bank anbefaler implementering af automatiseret filudveksling for
procesoptimering.
Det kræver:
1. Installering af API/WS
2. Aktivering og distribuering af
EDB/API/WS-brugere
1. Installering af API/WS
Læs om automatiseret filudveksling med Danske Bank i dokumentet 'Kvikguide til opsætning af Navision Stat for afvikling af betalinger via District (Danske Bank)', der kan findes her.
2. Aktivering og distribuering af EDB/API-brugere
EDB/API/WS-brugeren er en virtuel bruger, der anvendes ved gennemførelse af
betalinger via integrationsløsningen mellem Navision Stat og District.
Danske Bank opretter
EDB/API/WS-brugeren og sender engangs-pinkode adresseret til EDB/API/WS-brugeren. Koden skal afleveres til
aftaleadministrator.
Nøgleaktivering
Engangs-pinkoden anvendes af aftaleadministrator til
at oprette EDB/API/WS-brugeren og til at oprette en kode til EDB/API/WS-brugeren, der skal anvendes i forbindelse med
API-betalinger.
Nøgleaktiveringen skal ske via District log-on-siden. Vælg 'Opret
bruger-id".
Efter aktiveringen vil følgende meddelelse fremgå:
Du har ikke adgang til den valgte funktion.
Kontakt eventuelt Kundesupport.
Dette er bekræftelsen på at nøglen er aktiveret. Meddelelsen vises fordi
EDB/API/WS-brugeren ikke har adgang til at logge på District.
API/WS-nøglen ligger i en mappe ved navn
Business under e-safekey:
C:\Documents and Settings\all Users\Application
Data\e-Safekey\Business\
Nøgledistribution
Aftaleadministrator distribuerer
EDB/API/WS-nøglen til den Navision Stat-systemansvarlige, som videredistribuerer til de brugere, der skal foretage
API-kommunikation.
Distribution af EDB/API/WS-nøglen kan ske via USB-pen.
Placering af nøglefiler hos de brugere, der skal anvende API/WS-kommunikation
Økonomistyrelsen har besluttet
at API/WS-nøglen skal placeres på en server i en personlig mappe, som kun den bruger, der er logget på, har adgang til
- f.eks. home directory.
Placér API/WS-nøglen på denne placering. Gentag dette for alle pc'er, der anvender
API-kommunikation.
Kontrollér at standardplaceringen svarer til 'home directory'
Du kan
kontrollere standardplaceringen som beskrevet ovenfor.
Svarer standardplaceringen ikke til 'home directory' kan
den ændres i registreringsdatabasen.
Ændringer bør kun foretages af eller i samråd med den lokale
IT-administrator.
Hvis du ønsker at ændre standardplacering, skal dette foretages for både bank- og
API/WS-nøglen.
Banknøglens placering styres
via:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\e-Safekey\PublicKey
API-nøglens placering styres
via:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\e-Safekey\Business\CustomerKey
Navision Stat Navision Stat er det økonomisystem, som hovedparten af de statslige virksomheder anvender. |