Support

Vi samler al relevant information omkring SKB/OBS på denne hjemmeside, kaldet SKB/OBS portalen, for at gøre brugerne i de statslige institutioner, selvejende institutioner, kommuner og regioner så selvhjulpne som muligt.

 

Vejledninger og blanketter

Vi har samlet en række vejledninger og beskrivelser under Beskrivelser.
Du kan også finde en række blanketter, faktaark, oversigter og vejledninger under  Genvej til informationer.

Spørgsmål og svar

Vi har samlet svar på nogle af de spørgsmål, som vores SKB/OBS Support-Team oftest får i forbindelse med SKB/OBS i Danske Bank. Måske kan du allerede finde svar på dine spørgsmål her.

Support via District

Via funktionaliteten ”Kontakt og hjælp” i District, kan du bl.a. sende og modtage meddelelser via en krypteret ”secure line”.

Kontakter i Økonomistyrelsen, Danske Bank og andre leverandører

Se her hvem du kan kontakte i Økonomistyrelsen, Danske Bank eller hos andre leverandører.
  • Åbningstider i SKB/OBS

    SKB/OBS-systemet er åbent 24 timer i døgnet.
    Du kan benytte disse kanaler til at kontakte vores Support-Team:

    • Et særskilt oprettet telefonnummer: 70 12 13 13­, hvortil du kan ringe alle bankdage i 
      tidsrummet 10:00-15:00
    • En særskilt oprettet e-mailadresse: statens.betalinger@danskebank.dk
    • En beskedfunktion i SKB/OBS District aftalen
    • Et brev til Danske Bank, Statens Betalinger, Girostrøget 1, 0800 Høje Taastrup

    Du kan ringe til vores Support Direkte Erhverv, herunder EDI Rådgivning & District Support alle bankdage i tidsrummet 08:00-18:00 på telefonnummer 70 114 115­.

    Se banklukkedage

     

    Fra District kan du sende en besked eller bestille produkter 24 timer i døgnet alle ugens dage.
     
    Henvendelser som vi modtager på bankdage besvarer vi så vidt muligt inden for 24 timer. 

     

     

     

     

  • Support via portalen
    Denne portal er rettet specielt mod kontohaverne i SKB/OBS. Her findes information om hele SKB/OBS-setup’et, samt direkte adgang til District. 

    Desuden en Nyhedsservice, hvor brugerne kan abonnere på nyt, der vedrører SKB/OBS samt driftsinformation på District. 

    Vi anbefaler at alle medarbejdere, der arbejder med betalingsformidling, tilmelder sig både "Driftsstatus" og "Nyhedsservice".
    Medarbejderen vil så modtage en e-mail i tilfælde af driftsforstyrrelser, og hvis der er nyt fra SKB/OBS. Her orienterer vi bl.a. om nye faciliteter og andre ændringer, så brugerne konstant er ajour med mulighederne i SKB/OBS-systemet.

    Økonomistyrelsens hjemmeside findes information om priser, renter og oprettelse/ændring af kontohaverforhold under "Vilkår, renter og priser". 
  • Vejledninger og blanketter
    Under menupunktet ”Kom godt i gang med District” ligger de specifikke vejledninger til, hvordan du benytter District.
    Vi har kaldt disse vejledninger for ”Kom godt i gang”, men vejledningerne er ikke kun til nye brugere, også brugere der allerede benytter District, kan finde hjælp og inspiration i disse vejledninger.
    En samlet oversigt med links til de aktuelle blanketter findes under menupunktet ”Genvej til informationer”.
    Vær opmærksom på, at blanketter om oprettelse og ændring af kontohaverforhold ligger på Økonomistyrelsens hjemmeside.
  • Support via District
    Som kontohaver i SKB/OBS skal du bestille konti, betalingskort etc. via jeres District aftale.

    Du finder de forskellige bestillingsblanketter under menupunktet ”Genvej til informationer”.

    Indgivelse af bestillinger afhænger af hvilke rettigheder du som bruger har i District og vil fremgå, når du foretager bestillingen. 

    Meddelelser er en funktionalitet, der sikrer, at du kan sende fortrolige meddelelser til banken via District. 

    Adgang til meddelelsesfunktionerne findes i Venstremenuen under ”Kontakt og hjælp”.


    Du kan finde hjælp både til bestillinger og meddelelser under Kom godt i gang vejledningerne.
  • Økonomistyrelsen
    Økonomistyrelsen support kan hjælpe dig med at få svar på spørgsmål angående en række systemer og regelsæt.
    Du kan komme i forbindelse med Økonomistyrelsen her.
  • SKB/OBS Support-Team

    SKB/OBS Support-Team
    Vores dedikerede Support-Team står klar til at hjælpe med råd og vejledning.  

    Du kan ringe til vores Support-Team på telefon 70 12 13 13 alle bankdage i tidsrummet 10:00-15:00.Du kan ringe til vores Support Direkte Erhverv, herunder EDI Rådgivning & District Support på telefon 70 114 115 alle bankdage i tidsrummet 08:00-18:00.


    Se banklukkedage

    Husk at oplyse dit eget bruger-id til District, når du henvender dig til os.

    Når du ringer til Support-Teamet på 70 12 13 13 skal du vælge, hvilken support du ønsker og du skal derfor vælge mellem følgende muligheder:

     

     

     Tast 1 for hjælp til District
     Tast 1  for hjælp til brugen af programmet, herunder opret betalinger og hjælp til Administration.
     Tast 2  for hjælp til installation, logon eller teknik i øvrigt, herunder sikkerhed og hjælp til eSafeID og banknøgler.
     Tast 3  for hjælp til EDI og filformater samt opkoblinger

     

     Tast 2 for hjælp til udenlandske betalinger
     Tast 1 for hjælp vedr. checks (udenlandske)
     Tast 2 for hjælp vedr. bogførte betalinger
     Tast 3 for hjælp til øvrige forespørgsler

     

     Tast 3 for hjælp til andre forespørgsler
     Tast 1  for hjælp vedr. MobilePay for forretninger
     Tast 2  for hjælp vedr. fælles indbetalingskort
     Tast 3  for hjælp til andre forespørgsler, herunder returnerede betalinger

     

    Du kan også vælge at sende en mail til SKB/OBS Support-Teamet:

    Har du behov for at fremsende dokumenter til os, kan du sende det til: 
    Danske Bank
    Statens Betalinger
    Girostrøget 1
    0800 Høje Taastrup 
    Telefax 45 14 99 85
  • Andre leverandører
    Har du spørgsmål om NemKonto, find svaret på Nemkonto.dk, ellers kontakt: NemKonto Support:

    Telefon: 44 60 63 68

    E-mail: support@nemkonto.dk

    Digitaliseringsstyrelsen er den ansvarlige myndighed for NemKonto.
    Spørgsmål eller kommentarer til lovgivningen eller bekendtgørelsen for NemKonto, kan sendes til digst@digst.dk.
     
    Har du spørgsmål til KMD A/S - kontakt:
    KMD A/S

    Telefon: 44 60 10 00

    E-mail: info@kmd.dk
     
    Har du spørgsmål til Nets om transaktioner vedr. Dankort, Leverandørservice eller Overførselsservice - kontakt:
    Nets Danmark A/S

    Telefon: 44 68 44 68

     
     
    Har du spørgsmål vedrørende kontantlevering/afhentning, læs mere under 
    Kontanthåndtering