Del

3 tips når du bruger Mastercard på ferien

Hvis du er kunde i Danske Banks Private Banking og har et Mastercard, har vi gode nyheder til dig. Per 1. maj 2019 har vi nemlig indgået et samarbejde med forsikringsselskabet Tryg, hvilket betyder, at de fleste af de forsikringer du får med på dit kort, er blevet forbedret.

De konkrete ændringer og beløbssatser for dit kort bliver sendt til dig direkte via e-boks eller brev. Men her følger nogle generelle ændringer, som gælder for alle typer af Mastercard tegnet gennem Danske Bank Private Banking.

Mastercard forsikrer dig på rejser i hele verden

Med et Mastercard fra Danske Bank Private Banking behøver du ikke bekymre dig om forsikring, når du rejser. Forsikringen på dit kort dækker alle rejser (også forretningsrejser) til udlandet, og alle rejser i dit bopælsland med mindst tre overnatninger.

Forsikringen dækker også din familie. Både din ægtefælle/samlever, hjemmeboende børn og plejebørn under 24, udeboende børn under 18 og børnebørn under 18 år er omfattet. Som noget nyt er hjemmeboende børn under 18 også omfattet af forsikringen, hvis de rejser uden dig på eksempelvis en studietur eller ferie.

Alle de opdaterede detaljer for din rejseforsikring er sendt til din e-boks (eller postkasse).

Bilforsikring

Den største ændring sker på bilforsikringsområdet. Her falder de nuværende kasko- og ansvarsforsikringer nemlig bort. I stedet dækker din nye forsikring en selvrisiko på helt op til 30.000 kroner. Det betyder, at den forsikring, du kan tegne hos udlejeren, kan have en høj selvrisiko, og dermed bliver præmien billigere for dig.

Tidligere dækkede bilforsikringen kun 21 dage, fremover dækker den i hele den rejseperiode dit Mastercard generelt dækker.

Den nuværende ansvarsforsikring bliver først udfaset pr. 1. september 2019, så hen over sommeren vil du have begge dækninger.

Hvis du ikke planlægger at leje bil, kan dit Mastercard også benyttes til at betale nemt og kontaktløst i mange typer af offentlig transport i større byer, som bl.a. London, Milano, Singapore og Sydney. Det hedder Mastercard TransitTM.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg får problemer på rejsen?

Hvis der opstår akut sygdom på rejsen, skal du altid kontakte Danske Banks rejseassistance på +45 45 12 91 00. Så kan vi hjælpe dig til at få den korrekte behandling og forsikringsdækning.

Tips og tricks til brug af Mastercard på ferien

  • Skal du hæve kontanter, så benyt hæveautomater (ATM), der er tilknyttet banker. De har oftest lavere gebyrer end andre udbydere. Det kan ligeledes være en fordel at hæve større beløb ad gangen, da man oftest betaler gebyr for hver hævning. Vælg ”debit”-funktionen når du hæver kontanter, så er gebyret lavere.

  • Betal altid i lokal valuta, når du betaler med kort i udlandet. Mange restauranter og butikker giver dig nemlig en dårligere kurs, hvis du vælger at betale med danske kroner i udlandet.

  • Benyt Mastercard som kreditkort. Dit Mastercard er et såkaldt ”combo”-kort, der både kan fungere som et kredit- og debitkort. Når du vælger kreditkort, har du mulighed for at gøre indsigelser, eksempelvis hvis flyselskabet går konkurs, og rejsen ikke er købt som en del af en pakkerejse.

Slap af i Loungen før afgang

Gennem dit Mastercard har du også adgang til en række lounges i lufthavne over hele verden. Hvis du downloader app’en Priority PassTM, finder du en oversigt over de mere end 1200 lounges du har adgang til.