Derfor stiller vi spørgsmål og beder om legitimation

I Danske Bank har vi stort fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mærker du også som kunde. Som alle andre banker i EU har vi nemlig pligt til at følge de såkaldte ”Kend din kunde-regler”, der betyder, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er, og at vi forstår, hvordan de bruger banken. 

Vi ved, at det kan føles lidt besværligt, når vi beder om legitimation eller kontakter dig for at opdatere vores oplysninger om dig. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er vores løbende opdateringer af dine oplysninger og efterlevelse af Kend din kunde-reglerne nødvendige og til vores alles bedste.

89d3a9f3-00090249-d9cefb64
 

 

Hvad betyder det helt konkret for dig?

Hvis vi ikke allerede har nedenstående oplysninger om dig, så kontakter vi dig.

  • Vi skal have en kopi af din legitimation.
  • Vi skal vide, hvor du er statsborger.
  • Vi skal vide, om du er en politisk eksponeret person (ambassadør, dommer, minister og andre højtstående offentlige stillinger) – eller om du har en tæt relation til en sådan.
  • Vi skal vide, i hvilke lande du er skattepligtig, herunder om du er skattepligtig i USA.

 

Vi skal også vide, hvordan du bruger banken

Vi skal løbende opdatere de oplysninger, vi har om vores kunder. Derfor kan du også opleve, at vi kontakter dig for at opdatere vores oplysninger om dig. Vi spørger bl.a. til:

  • Hvilke produkter og services du forventer at bruge hos os.
  • Dine forventninger til betalinger på din konto.
  • Om du f.eks. planlægger at indsætte kontanter på din konto eller overføre penge til udlandet. 

 

 

Hvad bruger vi oplysningerne om dig til?

Når vi kender dig – og alle vores andre kunder – kan vi bedre:

  • Beskytte dig mod andres svindel, f.eks. når du handler online.
  • Spotte de kriminelle, der har en adfærd, som skiller sig ud fra mængden.
  • Bekæmpe hvidvask, terrorfinansiering og anden økonomisk kriminalitet.
  • Bistå de danske og udenlandske skattemyndigheder.

 

 

 

Hvem skal vise legitimation og svare på spørgsmål?

Det gælder alle vores kunder - både nye og gamle. Nogle kunder skal opdatere oplysningerne, mens andre skal give dem for første gang.

 Vi kontakter dig via mobilbanken, netbanken, telefon eller brev . Hvis du selv ringer til os, benytter kassen i vores afdelinger eller kommer til møde hos os, så tager vi også en snak om oplysningerne dér.

Spørgsmål og svar

Har du spørgsmål?

Kontakt din private banker