Del

Corona-sommer: Få overblik over din forsikringssituation

Corona har sat store begrænsninger for vores måde at rejse på i sommeren 2020. Læs her, hvordan du er stillet rent forsikringsmæssigt, hvor end du påtænker at rejse hen.

Corona-krisen har rystet rejsebranchen og sat en stopper for mange rejser, der ellers var bestilt og betalt. Er du Private Banking kunde og en af dem, der havde udsigt til en dejlig ferie og nu må lade pas og feriedrømme blive hjemme (eller i de nærmeste nabolande), så læs med her, hvor vi gennemgår de muligheder, du har med et Mastercard® Platin eller World Elite Mastercard® i Danske Bank Private Banking. For Private Banking-kunder med andre typer af Mastercard® (eksempelvis Mastercard® Platin i Private Banking Young), gælder der andre vilkår. Hvordan du er dækket fremgår af din netbank.

1. Som Private Banking kunde sikrer dit Mastercard® dig, hvor Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse

Skal du afsted til Tyskland, Island eller Norge denne sommer, skal du ikke bekymre dig om din forsikring. Som Private Banking-kunde har du automatisk rejseforsikring og herunder afbestillingsforsikring og evakuering tilknyttet dit kort, hvis du har et gyldigt/aktivt Mastercard® Platin Private Banking eller World Elite Mastercard® i Danske Bank Private Banking. Du behøver ikke at have betalt rejsen med dit Mastercard® for at få dækning. Rejseforsikringen på dit kort dækker dig og din medrejsende og hjemmeboende børn under 24 år, når I rejser til de ”godkendte” lande. Det gælder ved sygdom og hjemtransport, afbestilling, mistet bagage, ulykker og forsinkelse på rejsen.

2. Sådan er du dækket i lande, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til

Hvis du vælger at rejse til et land, som Udenrigsministeriet fraråder, hjælper rejseforsikringen, der er tilknyttet dit Mastercard®, som normalt på de fleste områder, men rejseforsikringen dækker ikke skader, der relateres til coronavirus. Det betyder for eksempel, at du ikke får dækket eventuelle udgifter til hospital, evakuering eller et ufrivilligt ophold, hvis du strander i landet. Har du købt en pakkerejse eller flybilletter, og rejsen bliver annulleret, skal du kontakte din rejseudbyderen for at få ombooket rejsen eller få pengene retur. Er der andre årsager til, at du ikke kan rejse, skal du kontakte Tryg via Danske Bank rejseassistance på 45 12 91 00 for at høre om dine muligheder for at få dine udgifter til rejsen refunderet af forsikringen.

3. Du er også dækket i Danmark

Skal du holde ferie i Danmark i år, er forsikring måske ikke det, du tænker mest på. I Danmark behøver du for eksempel ikke at tænke på det blå EU-sygesikringskort eller hospitalsregningen. Men der kan stadig være situationer, hvor du kan få brug for en forsikring - f.eks. hvis du har lejet et sommerhus og må tage hjem før tid pga. sygdom i familien. Hvis du rejser i Danmark og har mindst tre overnatninger, er du som Private Banking kunde dækket af rejseforsikringen på dit Mastercard®.

4. Gør indsigelse og få mulighed for at få dine penge retur

Mange danskere, der nu må opgive rejsedrømmen, oplever, at de får en voucher udleveret af det fly- eller rejseselskab, de skulle have rejst med, hvis selskabet aflyser rejsen. EU kræver, at rejseselskaber med base inden for EU giver mulighed for kontant refusion. Det betyder, at hvis du hellere vil have udbetalt de penge, du har betalt, og fly- eller rejseselskabet ikke vil tilbageføre dem, kan du lave en indsigelse gennem Danske Bank. Det kræver, at du har købt rejsen på et Mastercard® eller Visa-delen af VisaDankortet eller på et Dankort som “fjernsalg”, dvs. ved køb på internettet. For at være på den sikre side, så anbefaler vi, at du bruger Mastercard®, når du køber en rejse, så er du bedre stillet i forhold til at få penge tilbage efter indsigelse, da det er sværere at få penge retur ved betaling med dankort.

Vær opmærksom på, at muligheden for indsigelse ikke er relateret til rejseforsikringen, men til de kort, du har adgang til gennem Danske Bank og brugt til at købe din rejse. Har du ikke et Mastercard®, kan du kontakte din private banker for at høre nærmere om dine muligheder.

Uanset hvor turen går hen, ønsker vi dig en rigtig god sommer!

Ps. Husk, at du altid kan se de forsikringsbetingelser, der er tilknyttet dit kort, i din netbank.

Læs mere om indsigelser her

Du kan læse mere om, hvordan du kan gøre indsigelse på Danske Banks hjemmeside her eller via din netbank

Hold dig orienteret

Det er en god idé, at du holder dig orienteret om rejsemulighederne under COVID-19. Vær blandt opmærksom på evt. lokale restriktioner ved indrejse til eksempelvis Island, Norge og Tyskland. Island kræver for eksempel enten 14 dages karantæne eller en COVID-19 test ved indrejse mod et gebyr. Hvis du gerne vil følge med i, hvordan du skal forholde dig til at rejse under corona-sommeren, kan du holde dig orienteret via disse links:

Du kan også holde dig opdateret på Trygs hjemmeside om corona-beredskab:

Få alle fordelene i dag. Bliv Private Banking kunde i Danske Bank