I løbet af dagen, den 18. juni, mødtes 50 nordiske start-ups med 50 investorer fra både Europa, USA og Norden til virtuelle 1:1-møder om muligt samarbejde. Tilmeldingen var overstrømmende, med ca. 200 virksomheder og investorer på venteliste, og muligheden for at deltage i næste arrangement, der er i støbeskeen til september.

Nøje sammensatte møder

Hver deltager fik op til fem 1:1-møder i løbet af fire timer. Møderne var ikke tilfældige, men derimod nøje sammensat ud fra deltagernes indsendte ønsker. Start-ups pitchede til investorer, som de ville have gjort det i den virkelige verden, og investorerne spurgte ind til team, performance, investeringsstørrelse, værdiansættelse og vækstplaner.

”I løbet af 6-12 måneder skal vi nok rejse kapital, og derfor var det super allerede nu at indlede dialogen med investorer”, siger Emil Pfeiffer Stenbøg, co-founder & CEO i Krizo, der leverer en professionel, digital platform til krisehåndtering – et ret aktuelt produkt, som investorerne selvfølgelig også har øje på.

”Vi havde en rigtigt god dialog, blandt andet med en af de helt store europæiske fonde, og har sat opfølgningsmøder op med alle investorer, vi mødte. Med en tidlig dialog kan investorer også se, hvordan vi som virksomhed udvikler os, og vi kan komme tættere på hinanden løbende”, fortæller Emil.

Emil Pfeiffer Stenbøg (t.h.) CEO og co-founder i Krizos kontorer.

Hjælp til international ekspansion en hjørnesten i vækst

”Vi står bag Startup Capital sammen med vores partnere for at hjælpe nordiske start-ups skabe vækst og udvikling, i dette tilfælde med særligt fokus på international skalering. Ud over forhåbentlig adgang til ny kapital, håber vi også, at de deltagende start-ups kommer til at trække på investorernes stærke viden og erfaring med fx det tyske, britiske eller amerikanske marked.

For en start-up kan de være svært at trænge ind på et udenlandsk marked, og her kan investorens netværk og erfaring være guld værd. Det kan være fx indsigt i markedsforhold, jura, relevante samarbejdspartnere mv. For en investor kan det ud over den økonomiske gevinst også være interessant at være med at bringe innovation, nye services og nye produkter til landet.

Og tilstrømningen viser i den grad, at det er noget, der står højt på agendaen hos både investorer og start-ups”, siger Stine Jersie Olsen, projektleder for Danske Bank Growth & Impact.

Stine Jersie Olsen, projektleder for Danske Bank Growth & Impact

Fælles mål og kemi afgørende

”Programmet så fantastisk ud, og vi deltog for at skabe relationer til early-stage start-ups, med det ultimative mål at investere i tech og impact. Denne type events er meget værdifulde for os, ikke mindst fordi vi både møder start-ups og kan introducere os selv, så vi finder det bedste match”, siger Tove Rådelius, Investment Manager fra den store venture-fond, Norrsken.

”Vi var meget tilfredse med den match-making, der var lavet på forhånd, og de start-ups, vi mødte – selv om nogen af dem var lidt for early-stage, så er det altid godt at åbne dialogen. Det var fint at få opfølgningsmøder i kalenderen, herunder få kommunikeret hvilke proof points vi forventede at se til den tid”, siger Tove, der vurderer, markedet for investeringer i start-ups er godt på vej til at åbne op.

Tove Rådelius, Investment Manager i venturefonden Norrsken.

Startup Capital fortsætter til efteråret

Startup Capital er en videreudvikling af de fysiske events i København fra 2019, Investor Series. Der er en stærk partnerkreds bag eventet i form af de vigtigste spillere i det nordiske økosystem, fx byFounders, Silicon Valley Bank, Vækstfonden, DAN-BAN, TechBBQ og Danske Bank.

”Det er planen, at der kommer et follow up event i september 2020, om formatet bliver online eller fysisk ved vi ikke endnu”, siger Stine Jersie Olsen fra Danske Bank.

Sådan hjælper Danske Bank start-ups til kapital

  • Startup Capital, hvor 50 startups møder 50 investorer
  • The HUB, hvor start-ups kan få overblik over potentielle investorer i Norden
  • +impact-platformen, hvor investorer og impact start-ups mødes
  • +impact acceleratoren, hvor impact start-ups trænes i at skalere deres virksomhed. Første modul (juni 2020) fokuserer på finansiering
  • Danske Bank Angel Investor Academy, hvor business angels får et bredere og mere præcist indblik i start-up-investering
  • Rapporter: ”Nordic investment report” (september 2019 – ny udgave efterår 2020) kortlægger investorers holdning til at investere i bæredygtighed (impact start-ups) og ”State of the Nordic impact start-ups” (maj 2020) som udfordrer myterne, der kan være en barriere for investering
  • Artikler og anden omtale, fx artiklen om start-up’en Lifeshelter og impact investoren Mette Fløe Nielsen: https://danskebank.dk/erhverv/seneste-nyt/2020/kan-en-succesrig-omstilling-skaffe-kapital-til-din-virksomhed