Der er heldigvis mange historier om virksomheder, som får uventet medvind af krisen – web-handlen, fx – og også om virksomheder, der med nogle få eller mange greb formår at omstille sig til den nye virkelighed og oplever fremgang.

Men hvad med de spæde, sårbare virksomheder, der har bæredygtighed som deres kerneforretning? Umiddelbart skulle man tro, at krisen ville tage livet af mange af dem, fordi investorerne putter sig om deres sikre tech-investeringer for at sikre sig mod risici og tab. En noget tragisk udvikling, efter som bæredygtighed jo står højt på den langsigtede agenda i samfundet. Men er det rigtigt?

En storm er en mulighed for at sætte vindmøller op
”Vi er drevet af et stærkt purpose”, fortæller Jens Odgaard Olsson, CEO for Lifeshelter, der leverer ”tag over hovedet” til den tredje verden gennem de store flygtningeorganisationer. Produktet er fleksible byggeelementer, der til dato har skabt billige og bedre huse til flygtninge med rum til mere privatliv og bedre forhold generelt, fx i flygtningelejre, skoler og sundhedsklinikker i Mellemøsten og Afrika. 

”Samtidig er vi forretningsfolk, hvor vi har som mål at vækste og skabe afkast til vores investorer”, siger Jens Odgaard Olsson. ”Det betyder, at vi her under Covid19 i og for sig sælger samme produkt, nu fokuserer på en anvendelse som isolationsstuer, besøgsstuer og andre aktuelle behov under krisen. Så over night har vi ændret vores USP fra gode og billige boliger til i højere grad at have fokus på hastighed og remote projektstyring.

”Hvor god brandsikring tidligere var et afgørende salgsparameter, er vores stærke online-træning og opsætning af husene nu en absolut fordel for os. Vi behøver ikke sende teknikere og projektledere verden rundt, husene kan komme lynhurtigt op at stå lokalt.”

Strategien virker. LifeShelter har allerede nu 30% højere omsætning end i hele 2019. 

”Hvis jeg skal give et godt råd til andre, så er det tålmodighed. Vi kommer tilbage til forbrug og kvalitet, forhåbentlig på et højere niveau end før krisen. Og samtidig være nysgerrig, se lidt mere holistisk på verden og se mulighederne”, siger Jens. 

”Selv har jeg oplevet at spare meget rejsetid ved digitale møder og det har også være en mulighed for at lægge en anden struktur på at afsøge nye salgskanaler. Folk er mere parate til at tage indledende møder online nu end tidligere.”

Hvad tænker man som investor?
”Det er fuldstændigt korrekt, at vi også er pressede, sikrer os mod risici og har tabt meget likviditet. Så vi er afventende”, fortæller Mette Fløe Nielsen, business angel og kendt for at investere i impact både pga. purpose og det forretningsmæssige potentiale.

”Jeg hører til dem, der ser krisen som en mulighed for at kunne vurdere teamet bag en impact startup – er de i stand til håndtere krisen? Det er faktisk en unik chance for at få syn for sagen. Jeg har for længst købt tanken om impact og samtidig ser jeg også forretningsmæssigt på krisen som en mulighed for at gøre en god, langsigtet investering i virksomheder med stort potentiale for succes for en fornuftig pris,” siger hun.

”Mit gode råd til startups er, at vise, at du forstår investorens situation. Et eksempel er en udenlandsk startup, jeg er interesseret i, der af sig selv vedlagde et dokument med deres Covid-19 politik. Eller en anden, der ikke pressede på, men gav mig luft. Så forklár, hvordan du har klaret krisen succesfuldt, og hvordan omstillingen giver dig nye muligheder på lang sigt – så vil jeg klart overveje en investering”, siger Mette.

Netop dét, der skal til
”Startups er udfordret af krisen, men har omvendt måske dét, der skal til: Agilitet – hurtige beslutninger, en fleksibel organisation – et stærkt team, en stærk kultur og et stærkt netværk, innovationskraft, kundefokus og fokus på at levere efter markedets skiftende behov. 

Krisen kradser og kommer til det i lang tid fremover, men bæredygtighed kan gå hen over bliver den kickstart af økonomien, som alle håber på,” siger Mikkel Skott Olsen, Head om impact.io i Danske Bank.

Eksempler på impact virksomheder, der håndterer krisen med succes


Dem, der får rygvind af krisen

  • Confrere - et sikkert og fortroligt system til online-møder, bruges nu i stor stil af læger og sygeplejersker
  • GRIM - der har fordoblet omsætningen på deres grøntsagskasser til private og nu udvider deres leveringsområde

Dem, der formår at omstille nu og her  

  • Lifeshelter 
  • Milton Around the World - børnebogsserie, hvor en kanin fortæller om verdens hovedstæder. Nu fortæller den om Corona og har lavet en ørehænger af en sang om at vaske hænder. Den danske robotklynge, der udbyder robotter til test

Dem der formår at omstille til den (formodentligt) nye ”verdensorden” – mere hjemmearbejde, mindre fysisk kontakt, færre rejser uden for eget regi – virtuelle events (drive in events), kommunikationsplatforme

  • Labster - virtuelle laboratorier til medicinafprøvning
  • Famly - kommunikation mellem institutioner og forældre, og nu også internt i institutionerne
  • Sammevei - har skiftet fra samkørsel til levering af mad
  • Carcél - tøj produceret af kvinder i fængsel i den tredje verden – sælger nu kun online