Udvikling og finansiering

  • 1.  Skaf viden - fra både peers og om markedet og branchen

    Når din virksomhed har valgt hvilket marked, I vil satse på, er det en god idé at skaffe mere viden om markedet. Det kan gælde på både lande- og brancheniveau. I forhold til landet kan det være en rigtig god hjælp, hvis I kan komme i kontakt med andre virksomheder, der har etableret sig i det pågældende marked. På den måde kan I undgå at gentage andres fejltrin.

    Derudover bør I arbejde på at forstå, hvordan jeres branche og marked ser ud i det pågældende land. Hvad driver kundernes adfærd, og hvad er praksis på markedet? Den viden kan I få gennem analyser, rapporter eller jeres netværk.

    Muligheder og trusler

    Det bør I gøre:
    Søg rådgivning ifht. lokale processer og regulering.
    Identificér mål for udvidelsen og sørg for, at disse deles af hele virksomheden.
    Overvej potentielle udfordringer ifht. det lokale marked, og hvordan de kan modvirkes.
    Overvej forskellige ekspansionsstrategier for at vælge den, der passer bedst.
    Tilføj folk med viden om det lokale marked til bestyrelsen.

    Det bør I undgå:
    At gå ind på et marked uden den nødvendige forberedelse.
    At undervurdere kulturelle forskelle.
    At antage, at dit produkt automatisk vil få samme succes på det nye marked.
    At gå i gang uden at have en plan B klar.
    At undervurdere betydningen af ordentlig integration.

  • 2.  Lær lokale regler og love at kende

    Et område, som I helt sikkert skal have styr på, er de lokale love og regler. I skal sikre, at den måde, I har tænkt jer at drive virksomhed på og den juridiske konstruktion passer til lovene i det land, I vil ekspandere til.

    Det er også afgørende for jer, når I handler på det lokale marked, at I ved, hvor beskyttet jeres virksomhed er i tilfældet af sagsanlæg. Og hvor længe kan det tage at løse uoverensstemmelser med lokale modparter?

    Skal du ansætte medarbejdere i udlandet, skal du være opmærksom på personale- og ansættelsesret i det pågældende land, herunder også regler og retningslinjer i forhold til medarbejdernes pensionsvilkår. Det samme gælder reglerne for person- og selskabsskat.

    Endelig skal det naturligvis også sikre, at I har de nødvendige tilladelser til at lave forretning i landet. Alt det kan en god advokat hjælpe jer med, og vores afdelinger i de forskellige lande vil ofte kunne hjælpe med kontakt til en advokat..
  • 3. Få finansieringen på plads

    Det vil typisk kræve en investering at gå ind på et nyt marked. Og det kan være vanskeligt at ramme den rigtige kapitalstruktur. Gældsfinansiering betyder, at det nuværende ejerskab ikke udvandes, mens egenkapital-finansiering kan give nystartede virksomheder mere tid og fleksibilitet til at få deres forretning til at vokse.

    Vi kan rådgive dig om, hvordan du finder den bedste løsning for din virksomhed. I nogle tilfælde kan det også være relevant at inddrage eksterne aktører som EKF, Vækstfonden eller Markedsmodningsfonden.

    Vi kan hjælpe jer hele vejen

    Få lokal rådgivning på 12 markeder.
    Kend og håndtér din valutarisiko.
    Optimér din likviditet på tværs af grænser og valutaer.
    Få skræddersyede branche- og markedsanalyser.
    Foretag betalinger nemt.
    Hav overblik over forbruget ved Corporate Cards.
    Tilbyd dine medarbejdere pension i hele Norden.
    Brug leasing på tværs af Norden. 
    Planlæg ud fra landespecifikke etableringsguides.

    Book et møde
  • 4. Find en balanceret sammensætning af medarbejdere

    Uanset om I har valgt at købe en udenlandsk virksomhed, bygge en op fra bunden eller blive partner med en lokal virksomhed, bør I overveje, hvordan I sikrer, at medarbejderne er bedst muligt i stand til at løse den nye opgave.

    Her drejer det sig om at finde en balance mellem at have dygtige medarbejdere hjemme i hovedkvarteret og på det lokale marked. Den ideelle kombination vil typisk være, at man har en kombination af lokale og udstationerede medarbejdere i den nye del af organisationen. På den måde får man en god blanding af erfaringen med det lokale marked og forståelse for moderselskabets forretning og strategi.

    Ud fra samme rationale kan det også give mening at flytte folk fra de lokale markeder ind til hovedkvarteret og sende nogen den anden vej. På den måde sikrer man hensigtsmæssig vidensdeling.
    Du kan læse andre guides til international ekspansion på disse sider:
    Overblik og strategi
    Etablering og evaluering

    Brug for hjælp?

    Har du brug for hjælp til at sælge din virksomhed? Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.

    Book møde

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.