Betalinger

Få styr på ind- og udbetalingerne og styrk din forretning

  • Brug mindre tid på betalinger
  • Styrk virksomhedens likviditet
  • Spar ressourcer ved at outsource fakturering og opkrævning
Når du driver virksomhed, er det helt grundlæggende at kunne modtage penge fra dine kunder og betale dine leverandører. Vi har en række løsninger, der kan gøre det nemt og effektivt for dig.

Med vores digitale løsninger kan du få det fulde overblik over ind- og udbetalinger, og det gør det nemt for dig at styre dit cash flow og din likviditet.

Vi tilbyder også en række løsninger, som kan hjælpe dig til at optimere, hvordan du modtager og betaler penge. Med MobilePay til erhverv bliver det nemt for dine kunder at betale dig – uanset om du har en fysisk butik, internetsalg eller salg i en app eller via faktura. Og DynamicPay kan give dig kontrol over dine indkommende betalinger fra andre virksomheder og dermed forbedre din likviditet.

Du kan læse mere om vores forskellige betalingsløsninger i boksen nedenfor. Hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at sikre en stærk likviditet, kan du læse mere om likviditetsstyring. Du er naturligvis også meget velkommen til at ringe til os på 70 133 000.

Oversigt over betalinger 

  • Indbetalinger - MobilePay MyShop

    Indbetalinger - MobilePay MyShop

    Nem mobilbetaling til din virksomhed
    Med MyShop-appen, får du et nemt overblik over betalinger på din mobil. Samtidig kan appen bruges som betalingsterminal – du kan altså tilbyde dine kunder kontaktløs betaling direkte med din mobil. Så sparer du de dyre terminaler.
     
    Du kan nemt oprette dig online, og du er klar til at modtage betaling kort tid efter.
     
  • Indbetalinger - DynamicPay

    Indbetalinger - DynamicPay

    DynamicPay er en B-t-B onlineløsning, som køber og leverandør kan bruge til at automatisere betaling og fakturering – lige fra pris og betingelser til selve overførslen. Løsningen giver leverandøren mulighed for at få sine penge tidligere, mod at køberen får en rabat på sin betaling. På den måde kan leverandøren selv bestemme betalingstidspunktet og styre likviditeten.

    For køberen betyder det ud over muligheden for rabat, at man ikke længere behøver at håndtere alle forespørgsler om tidlig betaling manuelt. Det sparer tid på fakturering og gør det nemt at standardisere betalingsbetingelserne mod leverandører.

    Læs mere om, hvordan DynamicPay kan hjælpe din forretning.
  • Indbetalinger - Collection service

    Indbetalinger - Collection service

    Med Collection Service fakturerer du dine kunder gennem os. Dermed samler du dine opkrævningsaktiviteter et sted og har dem som en integreret del af dit finansielle overblik.

    Du kan tilpasse løsningen til din virksomheds behov. Du kan selv styre faktureringen gennem vores system, eller du kan outsource dine opkrævninger til os. På den måde kan du fokusere på kerneforretningen og undgå at bruge unødige interne ressourcer på fakturering og opkrævning. 

    Overblik og kontrol
    Collection Service giver dig adgang til et samlet system, hvor du har overblik over alle faktureringer og opkrævninger. Det giver dig et godt overblik over din likviditet. Og løsningen kan både bruges til at sende fakturaer og opkræve penge i Danmark og i udlandet. 

    Vælger du Collection Service, får du det som et tillægsmodul på vores finansielle platform District. Det giver dig et bedre finansielt overblik, og du kan nemt foretage automatiske, digitale og manuelle opkrævninger. Med andre ord bliver det enkelt for dig at drive den del af din forretning effektivt.


  • Indbetalinger - SEPA Direct Debit

    Indbetalinger - SEPA Direct Debit

    Hvis din virksomhed har tilbagevendende, faste betalinger i euro, så kan SEPA Direct Debit være en enkel og billig måde at håndtere dem på.  SEPA er et EU-initiativ, der gør det nemmere og billigere at sende og modtage euro i 35 europæiske lande. SEPA Direct Debit er en løsning, der gør det muligt for din virksomhed at samle alle betalinger og opkrævninger i euro på en konto. Der kan du foretage automatiske betalinger og opkrævninger i euro – med hurtig afstemning og uden valørtab. På den måde kan løsningen være med til at optimere jeres betalingsprocesser og forbedre jeres cash flow.

    Fakta om SEPA

    • SEPA står for Single Euro Payments Area
    • Det er oprettet for at gøre det nemt og enkelt at håndtere euro-betalinger
    • Medlemmerne er de 28 EU-lande samt Island, Norge, Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino

    Hvis du vil vide mere, kan du ringe til os på 70 133 000, eller du kan læse mere om SEPA Direct Debit her.

  • Indbetalinger - IBAN & SWIFT/BIC

    Indbetalinger - IBAN & SWIFT/BIC

    IBAN er din virksomheds internationale kontonummer og står for International Bank Account Number. SWIFT-adressen (også kaldt BIC) angiver, hvilken bank pengene skal overføres til. Ønsker du at modtage en betaling fra udlandet, skal du oplyse IBAN-nummeret på virksomhedens konto og Danske Banks SWIFT-adresse.

    IBAN i Danske Bank er på 18 tegn. Du finder virksomhedens IBAN-nummer i District eller netbanken under vilkårene for den enkelte konto. Danske Bank har SWIFT-adressen: DABADKKK

    Tjek et IBAN-nummer

    Virksomhedens eget IBAN-nummer
    Når du skal fakturere kunder i udlandet skal du oplyse din virksomheds IBAN-nummer. Du finder nummeret i District.

    Tjek kreditors IBAN-nummer
    Her kan du tjekke et IBAN-nummer, hvis du ikke er sikker på, at nummeret er rigtigt.

    Kontrollen kan ikke bekræfte, om en bankkonto eksisterer, men du kan få bekræftet, om nummeret har det rigtige format i forhold til reglerne i det pågældende land.

    Kontroller IBAN

  • Lande, der kræver IBAN

    Lande, der kræver IBAN

    Nedenfor kan du se hvilke lande der afviser betalinger i euro, ved forkert IBAN om det er gældende for alle valutaer (markeret med stjerne). Du kan også se et eksempel på IBAN-opbygningen for hvert land.


    LandAfviser EUREksempel på IBAN Landekode
    AlbanienNejAL47212110090000000235698740AL
    AndorraNejAD1200012030200359100100AD
    AzerbaijanJa*AZ21NABZ00000000137010001445
    AZ
    BahrainJa*BH29BMAG1299123456BH09BH
    BelgienJaBE65539007547034BE
    Bosnien HerzegovinaJaBA391290079401028493BA
    BulgarienJa*BG80BNBG96611020345678BG
    CypernJaCY17002001280000001200527600CY
    DanmarkJaDK5000400440116243DK

    De Forenede Arabiske
    Emirater

    Ja*AE050030000100440001002
    AE
    EstlandJaEE382200221020145685EE
    Finland JaFI2112345600000786
    FI
    FrankrigJaFR1420041010050500013M02607
    FR
    GeorgienJa*GE29NB0000000101904916 GE
    GibraltarJaGI75NWBK000000007099452
    GI
    GrækenlandJaGR1601101250000000012300695
    GR
    HollandJaNL91ABNA0417164299
    NL
    HvideruslandJaBY79123400001234000012340012
    BY
    Irland JaIE08DABA95150112345678IE
    Island JaIS140159260076545510730339
    IS
    IsrealJa**IL620108000000099999998
    IL
    ItalienJaIT60X0542811101000000123332
    IT
    JordanJa*JO89ARAB1070000000107070608584JO
    KazakstanNejKZ86125KZT5004100101
    KZ
    KosovoNejXK051212012345678907
    XK
    KroatienJa*HR1210010051863000161
    HR
    KuwaitJa*KW81CBKU0000000000001234560102
    KW
    LibanonJa*LB19000400000000222317726881
    LB
    LetlandJaLV80BANK0000435195001
    LV
    LiechtensteinJaLI9300762011623852957
    LI
    LitauenJaLT121000011101001000
    LT
    LuxembourgJaLU280019400644750000
    LU
    MakedonienNejMK07250120000058983
    MK
    MaltaJaMT84MALT011000012345MTLCAST001S
    MT
    MauretanienJaMR1300020001010000123456752
    MR
    MauritiusNejMU17BOMM0101101030300100000MUR
    MU
    MoldovaJa*MD24AG000225100013104167
    MD
    MonacoNejMC1112739000700011111000h78
    MC
    MontenegroNejME25505000012345678950
    ME
    NorgeJaNO9386011117946
    NO
    PakistanJa*PK36SCBL0000001123456701
    PK
    PalestinaJa*PS92PALS000000000400123456701
    PS
    PolenJa*PL27114020040000300201355387
    PL
    PortugalJaPT50000201231234567890154
    PT
    QatarJa*QA58DOHB10001234567890ABCDEFG
    QA
    RumænienJaRO49AAAA1B31007593840000
    RO
    San MarinoJaSM86U0322509800000000270101
    SM
    Saudi ArabienJa*SA0380000000608010167518
    SA
    SchweizJaCH9300762011623852957
    CH
    SerbienJaRS35260005601001611378
    RS
    SlovakietJaSK3112000000198742637541
    SK
    SlovenienJaSI56191000000123438
    SI
    SpanienJaES9121000418450200051322
    ES
    StorbritannienJaGB29NWBK60161331926825
    GB
    SverigeJaSE3550000000054910000008
    SE
    TjekkietJaCZ6508000000192000145399
    CZ
    TunesienNejTN5914207207100707129647
    TN
    TyrkietJa*TR330006100519785467851327
    TR
    TysklandJaDE89370400440532013087
    DE
    UngarnJaHU42117730161111101800000000
    HU
    ØstrigJaAT611904300234573278
    AT


    * Validt IBAN kræves for alle valutaer
    ** Validt IBAN kræves for overførsler i ILS

    Vi gør opmærksom på, at ovenstående konti er fiktive, og at modulus af sikkerhedsmæssige årsager ikke er korrekte.

    Til toppen

  • Indbetalinger - modtag kontanter

    Indbetalinger - modtag kontanter

    Modtager din virksomhed penge i form af mønter og sedler, kan vi hjælpe dig med effektiv og tryg kontanthåndtering.
  • Indbetalinger - indbetalingskort

    Indbetalinger - indbetalingskort

    Du kan vælge at opkræve dine kunder ved hjælp af indbetalingskort. Det er dog ikke muligt at bestille indbetalingskort direkte hos os, i stedet skal du kontakte et godkendt trykkeri, som du skal indgå aftale om trykning, afregning og andre betingelser med. Læs mere her.
  • Udbetalinger - betalinger til udlandet

    Udbetalinger - betalinger til udlandet

    Ofte vil den letteste og billigste løsning være at oprette en kontooverførsel i netbanken eller District. Du skal bruge følgende oplysninger:
    - beløb
    - valuta
    - betalingsdato
    - den udenlandske banks SWIFT/BIC-kode
    - kontonummeret på kontoen hos den udenlandske bank i IBAN-format
    - navn og adresse på den udenlandske modtager

    Hvis du har District og sender en betaling til udlandet som en ekspresbetaling, kan du med vores track and trace-funktion følge betalingen hele vejen til modtageren. Funktionen gør dig i stand til at se status på betalingen og selv kontrollere, at den er nået frem.

    Hvis du har mange betalinger til et enkelt land, kan det være en fordel at oprette en lokal konto. Du kan læse mere om konto i udlandet eller kontakte os og få rådgivning omkring, hvad den bedste løsning er for dig.

  • Udbetalinger - NemKonto-betalinger

    Udbetalinger - NemKonto-betalinger

    Nem betaling uden kontooplysninger
    Med NemKonto-betalinger kan virksomheder nemt sende betalinger uden at kende modtagerens kontooplysninger. Du behøver kun modtagerens CPR- eller organisationsnummer (CVR-, SE- eller P-nummer). Det gør det nemt at udbetale for eksempel løn, rejseudlæg eller forsikringsbeløb.

    Ring til os på 45 14 00 00, hvis du vil høre mere om NemKonto-betalinger, og hvordan du kommer i gang.
  • Betalingsservice og Leverandørservice (Nets)  

    Betalingsservice og Leverandørservice (Nets)  

    Betalingsservice og Leverandørservice er automatiske opkrævningsløsninger, der tilbydes af Nets. Uanset om du er betalingsmodtager eller betalingsafsender kan du med løsningerne reducere det administrative arbejde forbundet med betalinger – når betalingen sker automatisk, sker betaling til tiden. Nets sørger for at betale regningerne, og både leverandør og kunde får en nem og effektiv betalingsproces.

    Læs mere om Betalingsservice og Leverandørservice og Nets’ øvrige løsninger på Nets’ hjemmeside.
  • Elektronisk fakturering

    Elektronisk fakturering

    Med en aftale om elektronisk fakturering er der både besparelser og effektivisering at hente, uanset om du er afsender eller modtager.

    Elektronisk fakturering giver virksomheden mulighed for at udveksle elektroniske fakturaer med både kunder og leverandører. Som kunde hos os kan du udveksle elektroniske fakturaer i formaterne OIOUBL og OIOXML, både via NemHandel og VANS-nettet.

    Se vejledning til OIOUBL.

    Spar penge og få bedre likviditetsstyring
    Som afsender af elektroniske fakturaer får du ikke kun færre administrative opgaver og portoudgifter, men også en hurtigere opfølgning på debitorer og en forbedret likviditetsstyring.

    Som modtager af elektroniske fakturaer får du mulighed for elektronisk arkivering, og din godkendelses- og bogføringsprocedure kan automatiseres.

    Du mindsker risikoen for fejl og forenkler administrationen, fordi du kan integrere den elektroniske fakturering med virksomhedens økonomisystem, så fakturadata automatisk kan ud- og indlæses.


Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.