Del

En sko med mening

Hvorfor laver en dygtig forretningsudvikler pludselig sko af gamle bildæk? Mød Martin Evensen og team New Movements, der kun vil være lidt rige, så de kan realisere deres drøm om at gøre verden til et bedre sted at gå i.


”Du er skør, du er oppe imod Adidas og Nike!” Citat Martins familie og venner, da han barslede med at starte egen skoproduktion og -butik. Men overbevist om, at han havde fundet et hul i markedet, fortsatte den driftige nordmand ufortrødent, og nu er New Movements klar til at levere de første sko.

Fjerner 1 kg plastic fra havene
”Vores såler er lavet af gamle bildæk eller brugte såler, og læderet er et overskudsprodukt fra kød- og mælkeproduktion. Og vi bruger andre metoder til at glatte og pudse skindet end det meget forurenende og cancer-fremkaldende krom og andre metaller”, fortæller Martin. ”Derudover sørger vi for, at der bliver fjernet 80 plasticflasker fra havene for hvert par, du køber – svarende til 1 kg plastic. Samtidig er det et krav, at skoene er langtidsholdbare og komfortable. Det er dyrt, selvfølgelig, til gengæld holder vi prisen nede ved at sælge direkte til forbrugerne, nu i 33 lande.”

Familietradition kombineret med forretningskompetencer
Martin har en meget bred baggrund som personlig træner og massør, studier inden for anatomi, kommerciel skole i Barcelona, mode og merchandising i San Francisco, seniorkonsulent i IT-firmaet Meltwater og den norske herremodekæde, Brandstadt. Men den gamle drøm om at lave sko levede stadig fra hans farfar og oldefar, der begge var skomagere. En drøm han nu udlever sammen med sit team fra Norge, Sverige og USA. Og hvor især salgstiden fra Meltwater har gjort ham eminent til at banke døre ind og skabe gode relationer.

Hvad er dit drive? Tjene penge, blive rig? Eller er du en filantrop, der vil redde verden?
”Jeg vil helt klart tjene penge. Men ikke for at leve et luksusliv. Jeg har det fint med, at det løber rundt, jeg kan tage på ferie og have et helt almindeligt liv. Men pengene skal sikre firmaets beståen og udvikling. Al Gore har sagt, at vi har 16 år til at ændre kurs – så derfor vil jeg, at vi hurtigst muligt virkeliggør vores mission om at accelerere overgangen til en bæredygtig og etisk modebranche”, siger Martin.

Martin viser undskyldende den rodede kuffert med sko frem. De har lige været på messe. Designet, som han selv har lavet, er tidløst. Mange og lange rejser har ført ham rundt til en lang række leverandører og producenter, og valget faldt på en portugisisk producent, der samler alle de ti enkeltdele, der indgår i en sko fra hver sin europæiske leverandør, som Martin personligt har besøgt. Snørebåndene er fx genanvendte plasticflasker, og læderet kommer fra Italien.

Et ordentligt skub fremad
New Movements team følger netop nu +Impact acceleratorforløbet for nordiske startups på Singularity University i København.

”Det giver os drive og fremdrift at være samlet her”, siger Martin. ”Forløbet er alle tiders til at give os et 360-graders tjek på vores forretning, sparring på vores forretningsmodel og konkrete idéer til fx marketing og partnerskaber. Vi er også blevet udfordret på at kunne måle og dokumentere vores positive effekt på miljøet mere præcist. Så hvor vi nu med vores præ-ordre fase og levering til februar er nået langt, bliver vores næste udfordring at skalere. Og her på acceleratoren får vi et ordentligt spark bagi til at komme videre, fordi verden har behov for forandring nu – og ikke i morgen.”

Til foråret lanceres model nr. 2. New Moments er i hastig vækst, og skoene er kridtet til en rejse mod at forandre verden for alvor.
Læs mere om New Movements

Social iværksætter?

På vores portal +impact kan du som social iværksætter poste lige præcis din forretningsmæssige udfordring, som eksperter fra ind- og udland
vil gå ind og sparre med dig på.

Gå til +impact

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.