![Andreas Tolmark, Danske Bank Corporate Advisory](/-/media/danske-bank-images/dbdk/images/employees/andreas-ai-1440x810.jpg?h=522&iar=0&mw=928&w=928&rev=4f7218800049493fab4716e4f4813411&hash=AF6F12BB1DD580A4CEFE354B13FB731F)
Er din virksomhed hoppet med på AI-vognen?
Udviklingen inden for kunstig intelligens (AI) buldrer afsted, og teknologien kommer til at spille en afgørende rolle for mange virksomheder. Det er derfor vigtigt at overveje mulighederne inden for AI, da det kan påvirke din virksomheds konkurrenceevne på både kort og langt sigt.
![Andreas Tolmark, Danske Bank Corporate Advisory](/-/media/danske-bank-images/dbdk/images/employees/andreas-ai-1440x810.jpg?h=522&iar=0&mw=928&w=928&rev=4f7218800049493fab4716e4f4813411&hash=AF6F12BB1DD580A4CEFE354B13FB731F)
Hver sjette danske virksomhed bruger kunstig intelligens. Det viser tal fra Digitaliseringsministeriets redegørelse om Danmarks Digitale Udvikling 2024, som samtidig peger på, at danske virksomheder er på forkant, når vi sammenligner os med andre europæiske lande.
Men kigger man på potentialet inden for kunstig intelligens, burde tallet være endnu højere.
Sådan lyder budskabet fra Andreas Tolmark, der arbejder i Danske Banks Corporate Advisory afdeling, og som har dykket ned i AI-mulighederne for virksomheder i Norden.
”Der er fuld fart på udviklingen inden for kunstig intelligens, og teknologien kommer til at få stor betydning for den måde, mange driver deres virksomhed på. Det gælder i forhold til alt lige fra salg og marketing til produktudvikling og optimering af varelageret. Så hvis man ikke allerede er i gang med at kigge ind i AI-mulighederne, så kan det være en god idé at begynde på det"
- Andreas Tolmark, Danske Bank Corporate Advisory
Det handler om at se indad
Ifølge Digitaliseringsministeriets redegørelse er det især dataanalyser, automatisering af arbejdsgange og tekstanalyser, virksomhederne bruger AI til. Men er kunstig intelligens relevant for alle virksomheder?
”Ja, det vil jeg sige. Som virksomhed skal man forholde sig til, hvorhenne AI kan skabe den størst værdi, sammenlignet med hvor stor en implementering det kræver. Der er derfor ikke én AI-løsning, der passer til alle, men det vil være op til den enkelte virksomhed at se på sine processer og værdikæde for at vurdere, hvor der kan opnås fordele,” fortæller Andreas.
Innovation og bedre kundeservice
Fordelene ved kunstig intelligens kan være mange, og de fleste virksomheder kan godt forberede sig på, at AI vil påvirke konkurrenceevnen i de fleste industrier.
”Fordelene kan selvfølgelig være forskellige fra branche til branche, men set fra et generelt perspektiv kan chatbots være med til at forbedre kundeservicen, mens AI-dataanalyseværktøjer kan bruges til at blive klogere på kundedata eller give indsigter, der kan styrke grundlaget for vigtige beslutninger. Derudover kan der være en gevinst at hente, hvis man arbejder med innovation og produktudvikling. Her kan kunstige intelligens blandt andet bruges til idégenerering eller simulering af forbrugerreaktioner,” forklarer Andreas Tolmark.
På kundemøder bruger Andreas denne model til at illustrere forskellige typer af AI i forhold til omkostninger og kompleksitet.
Minimal AI-kompleksitet
I denne kategori ligger Chatbots som f.eks. Chat GPT og licensbaserede værktøjer til at analysere kundedata og generer rapporter. Fordelene ved disse er hurtig implementering, lavere omkostninger, og at der ikke er behov for interne AI-eksperter i virksomheden.
Moderat AI-kompleksitet
I denne kategori ligger AI-drevne automatiseringsværktøjer til f.eks. lagerstyring, fakturering og HR-processer. Prædiktiv analyse hører også til i denne kategori, som handler om at bruge AI til at forudsige salgstendenser og kundeadfærd. Fordelene ved disse teknologier kan være øget effektivitet, et bedre grundlag for beslutningstagning samt dét, at løsningerne er skræddersyet til den pågældende virksomheds behov.
Avanceret AI-kompleksitet
I denne kategori ligger udvikling af skræddersyede AI-modeller til specifikke forretningsbehov, såsom personaliserede anbefalingssystemer eller avanceret risikostyring. Derudover ligger AI-drevet innovation, som handler om at bruge AI til at udvikle nye produkter og tjenester. Fordele her kan være konkurrencefordele gennem innovation og muligheden for løbende forbedring og tilpasning.