Vi har opdateret siden pr. d. 23. august 2022
Opdatering af Betingelser for afviklingsservice
Betingelser for Afviklingsservice gælder, når vi har aftalt med dig at kunne afvikle værdipapirhandler, som du har indgået med en anden part end Danske Bank, samt visse andre serviceydelser, hvor vi overfører værdipapirer for dig.
Her kan du finde svar på spørgsmål, der vedrører de nye EU-regler, som betyder, at vi opdaterer vores Betingelser for afviklingsservice.
Vi vil løbende opdatere siden.
Spørgsmål og svar
-
Vi opdaterer vores Betingelser for afviklingsservice som følge af nye EU-regler.
I 2014 blev EU-forordningen om forbedring af værdipapirafviklingen og om værdipapircentraler (CSDR) indført for at øge sikkerheden og effektiviteten i afviklingen af værdipapirhandler i EU.
Med virkning fra den 1. februar 2022 indfører CSDR nye regler for afviklingsdisciplin (SDR) for bl.a. at sikre, at der stilles ens krav til værdipapircentraler, som gennem deres systemer afvikler værdipapirhandler i EU, og for at mindske de risici, der er forbundet med afvikling af værdipapirhandler, herunder forebygge fejl i afviklingen af værdipapirhandler.
SDR har betydning for kunder, der indgår værdipapirhandler, som afvikles gennem værdipapircentraler i EU/EØS, herunder Norge. I Norge træder reglerne i kraft d. 1. marts 2022. Med de nye regler pålægger værdipapircentraler bøder ved afviklingsfejl, og kunder kan fremover være forpligtet til at foretage obligatoriske dækningskøb, hvis afviklingen af en handel fejler.
Seneste opdatering - EU-lovgiverne har aftalt at udskyde indførelsen af reglerne for obligatoriske dækningskøb i forhold til den planlagte gennemførelsesdato den 1. februar 2022. Udskydelsen af obligatorisk dækningskøb betyder, at det obligatoriske krav om delvis levering inden fristerne for dækningskøb er fjernet. Danske Bank har derfor besluttet at udsætte indførelsen af delvis afvikling for kunder.
Ud over de ændringer, der afspejler implementeringen af de nye regler vedrørende afvikling af handler, omfatter opdateringen også præciseringer af ordlyden i betingelserne. -
De opdaterede betingelser gælder fra den 1. februar 2022. -
Du er omfattet, når du har en aftale om afviklingsservice og indgår værdipapirhandler, som afvikles gennem værdipapircentraler i EU/EØS, herunder Norge. -
Med de nye EU-regler indføres der et krav om, at værdipapircentraler skal pålægge en bøde, hvis afviklingen af en handel fejler. Det nye krav er indført for at gøre afvikling af værdipapirhandler mere effektiv.
En værdipapircentral, f.eks. Euronext Securities Copenhagen i Danmark, vil fremover opkræve en bøde for hver dag, der går fra den oprindeligt planlagte afviklingsdato, og indtil handlen faktisk afvikles eller annulleres. Bøderne vil blive pålagt det medlem af værdipapircentralen, der ikke overholder afviklingsaftalen.
Det betyder konkret for dig, at hvis du indgår en handel med en modpart, hvor vi afvikler handlen, men ikke er part i handlen, og afviklingen mislykkes eller forsinkes, fordi du ikke har værdipapirerne klar til afvikling som aftalt, bliver vi pålagt en bøde af værdipapircentralen. Det er denne bøde, som du i givet fald skal betale.
På samme måde gælder det, at modtager vi et bødebeløb, fordi din modpart ikke leverer værdipapirerne som aftalt, så videregiver vi beløbet til dig.
Bøderne er et middel, lovgivningen indfører, for at forbedre afviklingseffektiviteten, og de er ikke en ny indtægtskilde for Danske Bank.
Bøden beregnes af værdipapircentralen, ikke Danske Bank. -
Den konkrete bøde afhænger bl.a. af, hvilken type værdipapir der er tale om. Generelt kan bødesatsen variere fra 0.10 basispunkter til 1 basispunkt og beregnes efter formlen Bødesats x Referencekurs x Styk. -
Da vi handler på grundlag af dine instruktioner og ikke er part i en handel mellem dig og din modpart men alene sørger for at afvikle handlen, sker handlen for din risiko og regning. Derfor beder vi dig betale evt. bøder, hvis afviklingen mislykkes eller forsinkes, fordi du ikke har værdipapirerne klar til afvikling som aftalt. På samme måde gælder det, at modtager vi et bødebeløb, fordi din modpart ikke leverer værdipapirerne som aftalt, så videregiver beløbet til dig. -
Nej, vi opkræver ikke yderligere gebyrer i forbindelse med håndteringen af bøder. -
Vi sender en daglig rapport til din mail, og derudover sender vi en samlet rapport hver måned, som opsummerer alle bøder for den pågældende måned. -
Hvis du ikke er enig i beregningen af bøden, er du velkommen til at kontakte os. Du bedes kontakte os så hurtigt som muligt efter modtagelse af daglig rapport og senest 5 bankdage ind i den efterfølgende måned. Til dette formål beder vi dig anvende denne blanket: Anmodning om korrektion/refusion af bøde
Bemærk at hvis du er uenig i grundlaget for bøden, så skal du kontakte modparten og ikke Danske Bank. Det kan f.eks. være, hvis du har fået en bøde, men mener, at det er din modpart, der har forårsaget en forsinkelse. -
De nye regler indfører obligatoriske dækningskøb. Dette er af EU udskudt på ubestemt tid.
Det betyder, at hvis din modpart ikke leverer værdipapirerne som aftalt, kan du som køber være forpligtet til at udpege en såkaldt dækningskøbsagent, som køber værdipapirerne af en anden sælger og leverer dem til dig.
På samme måde gælder det, at hvis du som sælger ikke leverer værdipapirerne som aftalt, kan din modpart være forpligtet til at udpege en dækningskøbsagent.
Du er ansvarlig for at overholde dine forpligtelser i forbindelse med obligatoriske dækningskøb baseret på aftalen med din modpart. Det er også dit ansvar at give os alle relevante instrukser og oplysninger i forbindelse med et dækningskøb.
Eventuelle omkostninger osv., som vi afholder i forbindelse med dækningskøbet, betales af dig, og vi kan trække omkostningerne på den afkastkonto, der er knyttet dit depot. -
Dækningskøb er et krav, som loven pålægger parterne i handlen (ikke leverandører af afviklingsservice som Danske Bank). -
Hvis du ikke allerede har underskrevet den nye aftale om afviklingsservice, som vi tidligere har sendt til dig, og du fortsat ønsker at benytte vores afviklingsservice, er det vigtigt, at du underskriver aftalen og returnerer den til os så hurtigt som muligt. -
Ændringerne har ingen betydning for din ret til at opsige din aftale om afviklingsservice. -
Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os.