Forretningsplanen er basis for virksomhedens fremtid

Uanset hvilke strategiske valg din virksomhed skal træffe, anbefaler vi altid at starte med en forretningsplan. Planen vil skabe et solidt beslutningsgrundlag for jer og støtte virksomheden med at gøre målene til virkelighed. Vi hjælper jer med at lave en solid forretningsplan – opstart, opbygning og indhold – og med stærke input til jeres analyse, herunder brancheviden og simuleringer.

For mange virksomheder ændrer deres situation sig hele tiden, og derfor er forretningsplanen ikke en ”one time event”, men skal opdateres løbende og gerne leve sit eget dynamiske liv i virksomheden.

Men hvordan ser en stærk, gennemarbejdet forretningsplan ud? Og hvilke områder skal I gøre mest ud af i forhold til jeres aktuelle strategiske overvejelser?

Book møde

  • 1. Hvordan skaber din virksomhed værdi?

    1. Hvordan skaber din virksomhed værdi?

    Først og fremmest skal du i forretningsplanen kunne vise, hvordan din virksomhed skaber værdi: Hvilket behov/problem løser den for dine kunder? Og hvilken forretningsmodel har du? Er det fx en traditionel model, hvor kunden køber et produkt og betaler en gang eller løbende for det? Eller er det et gratis produkt, du tilbyder, for så kunne sælge ydelser omkring det?

    Et godt råd er at beskrive dette område detaljeret og arbejde med det igen og igen, da en virksomhed godt kan have flere forretningsmodeler og det kan kræve dyb refleksion at få identificeret hvor værdien præcis skabes i virksomheden.
  • 2. Hvordan er din virksomheds værdikæde?

    2. Hvordan er din virksomheds værdikæde?

    Hvad sker der i din virksomhed fra indkøb til, at kunden har fået sit produkt? Hvilke forskellige led har værdikæden? Er der nok kapacitet i de forskellige led? Investeres der de rigtige steder? Hvordan arbejder de forskellige led sammen i værdikæden, og hvilke målepunkter (KPI’er) bruger I til at måle i de forskellige led?
  • 3. Hvordan passer din forretningsmodel til fremtiden? Hvilke trends og drivere rammer din branche?

    3. Hvordan passer din forretningsmodel til fremtiden? Hvilke trends og drivere rammer din branche?

    Hvordan er din branche struktureret? Hvilke forskellige aktører er der? Og passer din forretningsmodel/værdiskabelse hertil? Hvordan er styrkeforholdene mellem de forskellige led i branchen? Har du en forretningsmodel, som passer nu – og har den et 5-års udsyn i forhold til de trends og drivers, der er i din branche og globalt? Husk, at forretningsmodelen skal matche fremtiden - ikke fortiden.
  • 4. Har du styr på din finansielle fremtid (budgetteringen)?

    4. Har du styr på din finansielle fremtid (budgetteringen)?

    Hvordan bliver virksomhedens resultater fremover? Det er vigtigt, at du forklarer og sandsynliggør, hvorfor dit budget ser ud, som det gør, og leverer realistiske tal.

    Forklar budgettallene med årsagsforklaringer, hvor virksomhedens vækst kommer fra, og hvordan bliver indtjeningen fremover. Hvad er det for et cashflow, som bliver skabt i virksomheden? Du skal altså sikre, at der er cashflow til at fortsætte virksomhedens udvikling, investeringer og betale renter og afdrag til långiverne og betale afkast til eventuelle investorer.
  • 5. Hvilke risici, svagheder, muligheder og styrker har din virksomhed?

    5. Hvilke risici, svagheder, muligheder og styrker har din virksomhed?

    Hvad er i gode til? Hvilke kompetencer og viden gør jer unikke? Hvilke muligheder er der i jeres branche? Hvilke tendenser og drivere kan i skabe profit på? Hvad forventer kunderne af jer og jeres branche i fremtiden?

    Hvad er I mindre gode til? Og hvad bør I undgå? Hvad er jeres konkurrenter bedre til, og hvorfor? Hvilke ressourcer/kompetencer mangler I? Er I afhængige af enkelte leverandører, kunder eller kompetencer?

    Når du har identificeret og beskrevet risici, svagheder, muligheder og styrker i din virksomhed, skal du sætte initiativer i gang for at håndtere dem så vidt muligt.

    Ved hvert enkelt initiativ bør I kunne svare på, hvad, hvorfor, hvornår og hvordan man vil gøre det, før man starter implementeringen. Opstil nok målepunkter(KPI’er) til, at du kan følge de forskelle initiativer og lykkes med dem.

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.