Del

Fuld power på vækst og forretningsudvikling

Volt er vokset fra leverandør af powerbanks til Roskilde Festivalen gennem flere store udenlandske eventyr til i dag at have ambitioner som generel service provider til events og festivaler. Danske Bank har været med på hele rejsen og står også klar med løsninger, der støtter Volts fremtidige vækst.

Tilbage i 2011 mødte de tre stiftere – Rune, Tobias og Trygve – hinanden gennem Design & Innovations-studiet på DTU og besluttede at gøre undervisningen om produkt og service til virkelighed i deres egen virksomhed.


Stærkt service-koncept
I 2013 gik de ind i opladning, som på det tidspunkt var et Blue Ocean-marked, og gik lynhurtigt fra 19 festivaler år ét til 40 år to. Konceptet var simpelt, men stærkt: Betal for at leje en powerbank og få én frisk-opladet hver morgen. Dit depositum kan du enten få igen eller beholde powerbanken.

”Mange troede, vi havde opfundet powerbanken, men det er service-konceptet bag, vi har fundet på”, siger Rune Schostag Nielsen, co-founder af Volt.

I de følgende år oplevede Volt stor fremgang internationalt, men også stigende konkurrence og et mindre vellykket samarbejde med DSB og 7-Eleven om opstilling af standere. Ledelsen valgte at konsolidere virksomheden efter med egne ord ”at have brændt meget kapital af” (som blandt andet kom fra Innobooster og Vækstfonden) og fokusere på kerneforretningen. Resultaterne udeblev ikke, og siden 2017 har Volt haft sorte tal på bundlinjen.

Har du planer om vækst?

Du kan altid tale med os om din situation og plan, så du kan få præcis den sparring, du har brug for. Book et møde med os eller læs vores guides til vækst.

Book møde

Fra ”Power-to-go” til ”Empowering culture”
”Vores mission og vores styrke er at gøre det nemt for folk at være på festival. At tage os af alt dét, der ikke giver umiddelbar værdi, fx at stå i kø eller løbe tør for strøm”, siger Frederik Jensen, CEO for Volt. ”Derfor er vi allerede diversificeret ind i at levere garderobe- og køleskabsservices (”cool lockers”), der kan præ-bookes, og kigger også på mad og drikke. Vi har også længe haft sponsorløsninger, der giver mulighed for branding gennem vores digitale services.

Hovedomsætningen kommer stadig fra opladning og det danske marked, men Rune og Frederik forventer, at billedet er helt ændret om fem år, så andre services fylder mest. Det er dog en myte, at telefoner skulle være blevet bedre, så der ikke er behov for powerbanks.

”Strategisk bevæger vi os fra BtC til BtB”, fortæller Rune. ”Fra et krævende og dyrt aktivt sponsorskab til underleverandør og udviklingspartner for festivaler, hvor vi går mod at tilbyde et helhedskoncept, der udnytter synergien mellem forskellige services. Folk går dog fortsat ind på vores hjemmeside og booker, og der er stor interesse for vores segment af kundedata. Fx for en virksomhed som et forsikringsselskab, selvfølgelig med respekt for GDPR mv.”

Stor forståelse for vores sæsonforretning
”I starten hjalp I os med simple transaktioner, fx kort, konti og kontanthåndtering på festivalerne, og siden en masse valuta og valutasikring”, fortæller Frederik. ”Til vi i dag er gældsfri og kun har en lille kassekredit. Det giver os super god handlefrihed. Men man skal forstå, at vi er en sæsonforretning, der har store likviditetsudsving, hvor vi fx har brug for cash til opbygning af varelager fra Kina ind på udenlandske markeder, driftsfinansiering og finansiering af vores innovation i de ”døde” måneder.”

”Vi er helt klar til at tage både Volts nuværende og fremtidige opfordringer op og synes, det er utroligt spændende at kunne følge en virksomhed på hele dens vækstrejse”, siger rådgiver for Volt i Danske, Lone Alexandersen.

”Jeg tænker, at vores funktion er at holde nogle så kreative mennesker lidt fast på også de lidt kedelige ting som drift”, siger Frank Fredslund Nielsen, tidligere rådgiver for Volt i Danske Bank. ”Vi støtter folk, der tager chancen, og faktisk har vi leveret mere sparring end fx kredit. Det handler om at holde dem lidt i ørene, så de ikke vækster sig ihjel ved fx at ansætte for mange og opbygge for stort et varelager.”

Vi kan vokse med jer
”På trods af alt mediehalløjet har jeres rådgivning altid været i top, og I har altid været klar med hjælp. I forstår vores sæsonforretning og internationale transaktioner, det er guld værd! Det betyder også noget, at vi har samarbejdet gennem en hel del år, hvilket giver et godt fundament og en god dialog. Og så er det klart, at dét, at I har alle specialistkompetencerne in-house, er en klar fordel, så de står klar, når vi har brug for dem”, slutter Frederik.

Volts vækstrejse

  1. Opstart – hjemmemarkedet
  2. Vækst og internationalisering – hurtigt på flere og flere festivaler verden over
  3. Konsolidering – møder øget konkurrence og udfordrende partnerskaber
  4. Diversificering – mod totalleverandør af festivalservices

Om Volt

  • Digitale eventservices: Volt Charging Service, Volt Digital Cloakroom & Lockers plus brand activations og lead-generering på events
  • Forventet omsætningsudvikling 2019: 15%
  • Antal ansatte: 10-15 kontoransatte, 120 eventansatte, +650 eventfrivillige
  • Markeder: Danmark, UK, Tyskland, Sverige, Ungarn

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.