Morgenmad på den digitale måde

Han købte sig ind i en analog virksomhed og har på rekordtid forvandlet den til et digitalt skoleeksempel. Morten Hingsberg kom fra Salling Group med kun begrænset it-indsigt og har på trods heraf formået at gennemeffektivisere morgenmads-producenten Funkisfood, så man er mere end godt rustet til fremtiden.

I april 2020 overtog Morten Funkisfood og kastede sig straks over at strømline virksomheden, så den kom på niveau med de store, internationale konkurrenter. Visionen var at få størst muligt fokus på kunderne og medarbejderne, og her kunne digitalisering give et markant løft.

Start med det basale: Økonomistyringen

”Funkisfood blev drevet manuelt. Alle papirgange var helt analoge, så første skridt i digitaliseringen var at optimere det basale: økonomien”, siger Morten.

Levering, fakturering, ordreafgivelse og lønninger var de lavthængende frugter, som blev digitaliseret via EDI og App-løsninger i første fase. Gevinsterne kom hurtigt: Lettere bogføring og regnskab, effektiv fakturering og indkøb og nemmere budgetlægning. Og ikke mindst færre fejl, fordi digitaliseringen også øgede medarbejdernes blik for, hvor fejlene opstod.

Branding og produktudvikling

”Virksomheden fik et mere professionelt udtryk, ikke mindst i forhold til vores kunder. Og samtidig fik vi også frigjort tid, så mine kolleger kunne bruge mere tid med kunderne frem for at flytte papir”, siger Morten, der også peger på produktudvikling som et sted, der er blev effektiviseret digitalt:

”Alle vores data på ingredienser og dokumenter ligger nu tilgængelige i skyen, hvilket fx minimerer den tid, vi ellers har brugt på kontrol. Det er jo enormt vigtigt, at næringsindhold mv. er korrekt, når vi taler fødevarer”, siger han.

Overvejer du at effektivisere din virksomhed?


Vores rådgivere kan hjælpe dig både med rådgivning og konkrete finansielle løsninger.

Kontakt din rådgiver, eller book møde.

Book møde

Optimering af produktionen og styr på dokumentationen

Morten fortæller også, at den langt større datadisciplin og –tilgængelighed har givet stort overblik og effektivisering af produktionen, fx den præcise viden om råvarer og svind. Samtidig har det gjort dokumentationsarbejdet langt lettere:

”Vores tracking er ret effektiv. Fx kan vi nemt følge en rosin på dens rejse fra Tyrkiet til Danmark, forarbejdningen og analyserne bag. Det er også noget, kunder kan finde på at spørge om, og så kan vi levere det lynhurtigt”, siger han.


Hvordan gik vi frem?

”Vi havde stor brancheindsigt, men var ikke it-eksperter. Derfor brugte vi vores netværk maksimalt til at finde ud af, hvad andre havde gjort, hvilke systemer de har taget i brug, og hvem de havde til at hjælpe sig. Desuden læste vi alt, hvad vi kom i nærheden af, og googlede løs”, fortæller Morten.

”Det har været en meget stor fordel for os at have Danske Bank med på sidelinjen. I har åbnet jeres netværk for os, taget os med i erhvervsklubber, hjulpet os med at integrere bankdata i vores system, udfordreret os via forretningsplanen og også diskuteret muligheder og risici ved ekspansion”, siger Morten. ”Desuden har en konsulent fra vores revisor hjulpet os med den konkrete implementering.”


Barrierer

”Det har været afgørende for os at have medarbejderne med på rejsen, så vi har gjort meget ud af at fortælle om baggrund og mål. Da først de forstod, at det ikke handlede om at spare penge, men om at frigøre tid til god kundekontakt, og at de fik mere overskud i hverdagen og et mere enkelt arbejde, så har vi kørt derudad”, siger Morten, der ikke har oplevet de store udfordringer i transformationen.


Ambitiøse planer

”Vi går mod at blive den største morgenmadsproducent inden for mysli og granola i Danmark og på sigt også i Skandinavien”, siger Morten, ”og det mål er absolut ikke urealistisk. Vi er vokset 2,5 gange siden overtagelsen, og har et mål på 5 gange i 2022 i forhold til 2020, og derfor er vores mål lige nu at sikre driften. Men ekspansionen ligger kort efter.”

”Jeg har aldrig set en så hurtigt og effektiv vækst”, siger Susanne Skovbjerg, Senior Relationship Manager i Danske Bank. ”Digitaliseringen har skabt et solidt grundlag for Funkisfood til at vokse på, og det kommer dem til glæde i fremtiden.”

Faser i Funkisfoods digitalisering

  1. Styr på det basale: Økonomien
  2. Styr på det kommercielle via ERP og Tracking
  3. Næste skridt: Automatisere processerne omkring forecasting, som giver bedre overblik over lagerbeholdning og mulighed for digitalisering af ordrer, processer og leveringer. Hertil kommer mere effektiv produktudvikling og øget fødevaresikkerhed

Funkisfood er en af Danmarks største morgenmadsproducenter af private label til fx Salling, Coop, Aldi, Nemlig.com og specialvarehandlen. Omsætningen er et tocifret millionbeløb, og virksomheden har fornuværende ti ansatte.

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.