Forsikringerne tilknyttet dit Mastercard dækker ikke ved strejker varslet mere end 24 timer før afrejse. Og heller ikke, selvom du har eller har tilvalgt en forsikring mod flyforsinkelse.

Har du eksempelvis en årsrejseforsikring igennem vores partner Tryg, dækker den tilsvarende heller ikke ved strejke. Se Q&A hos Tryg her.

Hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst, skal du i stedet kontakte det rejse- eller flyselskab, du har købt billet hos. Vær opmærksom på, at har du købt en pakkerejse, så skal du kontakte rejseselskabet ved aflyste afgange - og ikke flyselskabet. 

Læs mere om dine rettigheder
Er din ferie i øjeblikket i fare for at blive ramt af strejke, kan du hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen se et overblik over dine rettigheder i forbindelse med strejke hos lufthavns- og flypersonale. Herunder også mulighederne for eventuelt at få kompensation for udgifter til f.eks. booket hotel.

Hos Forbrugerrådet Tænk er der også gode råd om, hvordan du skal forholde dig, hvis din flyafgang bliver ramt af strejke eller lockout. Ifølge Forbrugerrådet har du krav på en ny billet (ombooket afrejse) eller at få pengene tilbage efter eget valg. Er flyrejsen en del af en pakkerejse, skal man kontakte sit rejsebureau.