Indsigelse

Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager korttransaktioner på din konto, som du ikke kan genkende eller acceptere

 

Indsigelse gøres via din netbank eller via hjemmesiden, se hvordan herunder. 

Nederst på denne side kan du også finde  svar på de oftest stillede spørgsmål vedrørende misbrug af kort og det at gøre indsigelse.

  • Indsigelse i netbanken

    Indsigelse i netbanken

    Har du har mistanke om, at dit kort er blevet misbrugt, skal du spærre det med det samme.

    Har du selv foretaget købet

    Hvis du selv har foretaget købet, skal du først forsøge at løse problemet med den forretning eller hjemmeside, du har handlet med, før der kan gøres indsigelse. Hvis du ikke finder en løsning med forretningen inden for 2-4 uger, skal du gøre indsigelse straks.

    Jo før du kontakter os, jo større er sandsynligheden for, at vi kan hjælpe dig.

    Er du under 18 år, skal du oprette indsigelsen via menupunktet til venstre 'Indsigelse via blanket'.

    Sådan gør du
    • Log på Danske Netbank, og kom til 'Kortoversigt'.
    • Klik på funktionspilen ud for kortet, og vælg 'Indsigelse'.
    • Du skal nu svare på nogle få spørgsmål til afklaring af din indsigelse. Du finder spørgsmålene ved at trykke på 'Start'.
    • Åbn og læs aftaledokumentet,
    • Klik på 'Videre til underskrift'.
    • Indtast din adgangskode og klik 'Godkend'.
    Se detaljerede skærmbilleder af, hvordan du gør
  • Indsigelse via blanket

    Indsigelse via blanket

    Har du har mistanke om, at dit kort er blevet misbrugt, skal du spærre det med det samme.

    Har du selv foretaget købet

    Hvis du selv har foretaget købet, skal du først forsøge at løse problemet med den forretning eller hjemmeside, du har handlet med, før der kan gøres indsigelse. Hvis du ikke finder en løsning med forretningen inden for 2-4 uger, skal du gøre indsigelse straks.

    Jo før du kontakter os, jo større er sandsynligheden for, at vi kan hjælpe dig.

    Er du under 18 år, skal din værge også skrive under på indsigelsesblanketten.
    Find den rigtige indsigelsesblanket
    Du finder den blanket, du skal bruge, ved at svare på nogle få spørgsmål. Du finder spørgsmålene ved at trykke på start herunder.

    Blanketterne kræver, at du printer dem til sidst. Så hav en printer klar

    Du skal kun bruge blanketterne, hvis der er tale om betalinger/køb med dit kort, som du ikke kender til eller kan godkende.
    Drejer det sig om andet, skal du i stedet ringe til os på 70 123 456.
     
     

    Jeg har brugt mit kort på hjemmesiden, i forretningen eller pengeautomaten?

    Vær opmærksom på, at:
    • du skal kontrollere din konto for evt. yderligere transaktioner fra samme forretning. Beløbet kan være en ekstra opkrævning i forbindelse med at du har accepteret et velkomsttilbud, en prøvepakke mv., eller hvis du har lejet bil/været på hotelophold.
    • beløbet ofte bliver bogført en til flere dage senere end den dag, du handlede på hjemmesiden/i forretningen eller hævede i pengeautomaten.
    • der godt kan være forskel på hjemmesidens/forretningens navn på transaktionen og den forretning, du har handlet hos.

    Ja, jeg har brugt mit kort på hjemmesiden, i forretningen eller pengeautomaten

    Ja, beløbet er forkert eller trukket flere gange

    Ja, jeg har bestilt en vare eller ydelse, men mener, at der er sket en fejl

    Jeg havde selv kortet, da transaktionerne blev gennemført?

    Ja, jeg havde selv kortet, men jeg har ikke foretaget transaktionerne

    Nej, jeg havde ikke kortet, og jeg har ikke foretaget transaktionerne

  • Indsigelsesmuligheder ved forskellige kort

    Indsigelsesmuligheder ved forskellige kort

    Du kan læse om de regler, vilkår og indsigelsesmuligheder, der gælder for de enkelte korttyper, under Kort. Vælg din korttype og herefter ’Priser & vilkår’ for at finde kortbestemmelserne. Find din korttype.

    Læs detaljeret om dine muligheder for indsigelse for de enkelte kort ved handel over internettet.
    Visa/Dankort (pdf)
    Dankort (pdf)
    MasterCard (pdf)
  • Gode råd til sikker handel på internettet

    Gode råd til sikker handel på internettet

    Få gode råd om, hvordan du undgår svindlere og passer godt på dig selv, når du er på nettet.

    Få mere vejledning og information

    • Forbrug.dk  - Den offentlige forbrugerportal under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som kan vejlede dig om dine muligheder for at klage over køb foretaget i danske forretninger.
    • Forbruger Europa - Den offentlige forbrugerportal under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og EU, som kan vejlede dig om  dine muligheder for at klage for køb foretaget i forretninger indenfor EU.
    • Forbrugerombudsmanden - En uafhængig myndighed, der kan hjælpe dig med at få styr på reglerne, der gælder for markedsføring, betalingstjenester og handel på internettet.
    • e-mærket - En non-profitorganisation som certificerer sikker og gennemsigtig e-handel for danske internetforretninger.
    • Politi - Det danske politis hjemmeside , hvor du bl.a. kan anmelde tyveri af dit kort og NemID.
  • Kontakt os vedrørende indsigelser

    Kontakt os vedrørende indsigelser

    Du spærrer dit kort via mobilbank , netbank , eller ved at ringe på 70 20 70 20

    Henvendelser vedrørende indsigelser
    Har du spørgsmål til det at gøre indsigelse, er du velkommen til at kontakte os på
    tlf. 45 12 92 00 (åbent mandag-fredag 10-16 – torsdag er der åbent til 17.30).
Indsigelse

Spørgsmål og svar

  • Hvad er en indsigelse?
    Hvis du opdager korttransaktioner på din konto, som du ikke kan genkende eller acceptere skal du udfylde en indsigelsesblanket. Her skriver du under på tro og love at det du har oplyst er korrekt, og at banken må behandle din sag.
  • Hvordan laver jeg en indsigelse?

    Du kan oprette en indsigelse via et af menupunkterne ovenfor

    • ’Indsigelse i netbanken’
    • ’Indsigelse via blanket’

    Hvis du har et kombineret debet-/kreditkort, f.eks. et MasterCard Guld, så er der reelt tale om to kort. Hvis både debet- og kreditdelen er blevet misbrugt, skal du derfor lave to indsigelser: en på debetkortet og en på kreditkortet.

  • Skal jeg kontakte forretningen eller gøre indsigelse?
    Hvis der opstår problemer i forbindelse med dit køb, skal du selv forsøge at løse dit og forretningens mellemværende, før du opretter en indsigelse. Hvis I ikke finder en løsning inden for 4 uger efter købet, skal du straks gøre indsigelse.

    Vi anbefaler, at du kontakter forretningen eller hjemmesiden via e-mail, så henvendelsen kan dokumenteres.

    Har du forsøgt at hæve penge i en pengeautomat, hvor der er sket en fejl, skal du kun foretage indsigelse hos os. Dette gælder uanset, hvilken penge-automat der er benyttet.
  • Hvad med beløb, der er reserveret på min konto?
    Er der beløb, der venter på at blive trukket på din konto, som du ikke kan genkende eller acceptere, kan du først lave indsigelse når pengene reelt er trukket fra din konto.

    Vi kan desværre ikke forhindre, at en reservation bliver trukket på din konto, hvis den er foretaget, inden dit kort blev spærret.

    Er reservationen foretaget ved en fejl, eller er købet annulleret, kan du bede forretningen om at sende en bekræftelse på dette til kortservice@danskebank.dk.
    Bemærk dog, at reservationen udløber af sig selv.
  • Har I oprettet min indsigelse?
    Du modtager en besked med dit sagsnummer, når vi har oprettet sagen. Husk derfor altid at have dine kontaktoplysninger opdaterede. Du kan selv opdatere dine kontaktoplysninger i din Netbank eller i din Mobilbank.
  • Hvordan er forløbet af en indsigelsessag?

    Når vi har modtaget din indsigelse, starter vi sagsbehandlingen inden for fem hverdage. Det betyder, at vi bl.a. kan udveksle oplysninger med politiet samt undersøge de digitale spor, som er relevante for din sag.

    Hvis vi har behov for yderligere information, eller sagen kræver, at du tager stilling til noget, så vil vi naturligvis kontakte dig i løbet af processen.

    Bemærk. Det er derfor meget vigtigt, at du besvarer eventuelle henvendelser fra banken vedr. din indsigelsessag indenfor den angivne tidsfrist. Ellers risikerer vi at overskride eventuelle frister, og dermed miste muligheden for at hjælpe dig.

  • Skal jeg anmelde misbruget til politiet?
    Du skal anmelde misbruget til politiet, hvis dit kort er blevet stjålet, eller hvis du har oplysninger om, hvem der har misbrugt dit kort. Har du politianmeldt kan du enten oplyse journalnummeret i din indsigelse, eller eftersende det til os på e-mail indsigelse@danskebank.dk. Ved eftersendelse husk altid at oplyse dit konto- eller sagsnummer.
  • Får jeg mine penge tilbage?

    Vi kan først vurdere dine muligheder for at få pengene tilbage, når du har lavet indsigelsen.

    • Har du selv handlet med forretningen på internettet, afhænger vores muligheder for at hjælpe dig af ,hvilket kort du har benyttet til betalingen. Det kan du læse nærmere om under menupunktet  ’Indsigelses-muligheder ved forskellige kort’ ovenfor.
    • Er dit kort blevet misbrugt til at foretage køb på internettet, tilbagefører vi normalt hele beløbet.
    • Er dit kort og din personlige pinkode blevet misbrugt, er udgangspunktet altid, at du selv skal dække de første 1.100 kr. (din selvrisiko). Du kan læse mere om selvrisiko for de enkelte korttyper under Kort. Her finder du finder kortbestemmelserne under 'Priser og vilkår'.
      Find din korttype
  • Skal jeg spærre mit kort?
    Hvis dit kort er blevet misbrugt skal du straks spærre det. Du kan dog komme ud for, at der bliver trukket flere beløb fra din konto efter kortet er spærret. Det kan ske, fordi beløb ofte først bliver trukket flere dage efter købet er foretaget. Hvis der bliver trukket beløb, du ikke kan genkende eller acceptere, efter kortet er spærret, skal du huske at lave en indsigelse på disse beløb.
  • Hvad gør jeg, indtil mit nye kort kommer?
    Hvis du har et andet betalingskort, kan du bruge det. Husk at tjekke, om butikker eller pengeautomater opkræver gebyr, når du bruger det andet kort.
    Læs mere om de forskellige kort og gebyrer

    Har du ikke et andet kort, kan du hæve kontanter i Danske Banks afdelinger med kontantkasser. På vores hjemmeside under ’Find os’ kan du finde din nærmeste Danske Bank-afdeling, og se om det er muligt at hæve kontanter.

    Husk, at hvis dit spærrede kort er tilknyttet automatiske betalinger f.eks. online-tjenester som streaming og tv, telefonabonnementer eller BroBizz, er det vigtigt, at du får rettet dine betalinger til et andet kort.

    Har du netbank, kan du naturligvis stadig overføre penge og tilmelde dig Betalingsservice.
    Læs mere om betaling og overførsel

Kontakt os

Hovednummer

70 123 456
  • Åbningstider Kontakt os hele døgnet

Teknisk support til Netbank:

70 105 501
Man-tors: 08.00 - 21.00
Fredag:     08.00 - 18.00
Lørdag:     10.00 - 18.00
Søndag:    10.00 - 21.00

Spær dit kort:

70 20 70 20

Bliv kunde:

70 10 17 08
Flere kontaktnumre
  • Ring til os
  • Find os
    Find afdeling eller Hæveautomat
  • Book et møde

    Du kan altid bestille et uforpligtende møde med en af vores rådgivere. Det eneste du skal gøre er at udfylde formularen, så kontakter vi dig og får et møde på plads.

  • Skriv til os

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.