Gå til hovedindhold

Indsigelse

Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager korttransaktioner på din konto, som du ikke kan genkende eller acceptere, se hvordan herunder.

Er du derimod blevet udsat for tyveri eller misbrug af dit NemID eller udsat for misbrug af din net- eller mobilbank, skal du kontakte os med det samme.
Læs mere

Nederst på denne side kan du også finde  svar på de oftest stillede spørgsmål vedrørende misbrug af kort og det at gøre indsigelse.
  • Indsigelse i netbanken

    Har du har mistanke om, at dit kort er blevet misbrugt, skal du spærre det med det samme.

    Har du selv foretaget købet

    Hvis du selv har foretaget købet, skal du først forsøge at løse problemet med den forretning eller hjemmeside, du har handlet med, før der kan gøres indsigelse. Hvis du ikke finder en løsning med forretningen inden for 2-4 uger, skal du gøre indsigelse straks.

    Jo før du kontakter os, jo større er sandsynligheden for, at vi kan hjælpe dig.

    Er du under 18 år, skal du oprette indsigelsen via menupunktet til venstre 'Indsigelse via blanket'.

    Sådan gør du
    • Log på Danske Netbank, og kom til 'Kortoversigt'.
    • Klik på funktionspilen ud for kortet, og vælg 'Indsigelse'.
    • Du skal nu svare på nogle få spørgsmål til afklaring af din indsigelse. Du finder spørgsmålene ved at trykke på 'Start'.
    • Åbn og læs aftaledokumentet,
    • Klik på 'Videre til underskrift'.
    • Indtast din adgangskode og klik 'Godkend'.
    Se detaljerede skærmbilleder af, hvordan du gør
  • Indsigelse via blanket

    Har du har mistanke om, at dit kort er blevet misbrugt, skal du spærre det med det samme.

    Har du selv foretaget købet

    Hvis du selv har foretaget købet, skal du først forsøge at løse problemet med den forretning eller hjemmeside, du har handlet med, før der kan gøres indsigelse. Hvis du ikke finder en løsning med forretningen inden for 2-4 uger, skal du gøre indsigelse straks.

    Jo før du kontakter os, jo større er sandsynligheden for, at vi kan hjælpe dig.

    Er du under 18 år, skal din værge også skrive under på indsigelsesblanketten.
    Find den rigtige indsigelsesblanket
    Du finder den blanket, du skal bruge, ved at svare på nogle få spørgsmål. Du finder spørgsmålene ved at trykke på start herunder.

    Blanketterne kræver, at du printer dem til sidst. Så hav en printer klar

    Du skal kun bruge blanketterne, hvis der er tale om betalinger/køb med dit kort, som du ikke kender til eller kan godkende.
     
     

    Jeg har brugt mit kort på hjemmesiden, i forretningen eller pengeautomaten?

    Vær opmærksom på, at:
    • du skal kontrollere din konto for evt. yderligere transaktioner fra samme forretning. Beløbet kan være en ekstra opkrævning i forbindelse med at du har accepteret et velkomsttilbud, en prøvepakke mv., eller hvis du har lejet bil/været på hotelophold.
    • beløbet ofte bliver bogført en til flere dage senere end den dag, du handlede på hjemmesiden/i forretningen eller hævede i pengeautomaten.
    • der godt kan være forskel på hjemmesidens/forretningens navn på transaktionen og den forretning, du har handlet hos.

    Ja, jeg har brugt mit kort på hjemmesiden, i forretningen eller pengeautomaten

    Ja, beløbet er forkert eller trukket flere gange

    Ja, jeg har bestilt en vare eller ydelse, men mener, at der er sket en fejl

    Jeg havde selv kortet, da transaktionerne blev gennemført?

    Ja, jeg havde selv kortet, men jeg har ikke foretaget transaktionerne

    Nej, jeg havde ikke kortet, og jeg har ikke foretaget transaktionerne

  • Indsigelsesmuligheder ved forskellige kort

    Du kan læse om de regler, vilkår og indsigelsesmuligheder, der gælder for de enkelte korttyper, under Kort. Vælg din korttype og herefter ’Priser & vilkår’ for at finde kortbestemmelserne. Find din korttype.

    Læs detaljeret om dine muligheder for indsigelse for de enkelte kort ved handel over internettet.
    Visa/Dankort (pdf)
    Dankort (pdf)
    Mastercard (pdf)
  • Gode råd til sikker handel på internettet

    Få gode råd om, hvordan du undgår svindlere og passer godt på dig selv, når du er på nettet.

    Få mere vejledning og information

    • Forbrug.dk  - Den offentlige forbrugerportal under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som kan vejlede dig om dine muligheder for at klage over køb foretaget i danske forretninger.
    • Forbruger Europa - Den offentlige forbrugerportal under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og EU, som kan vejlede dig om  dine muligheder for at klage for køb foretaget i forretninger indenfor EU.
    • Forbrugerombudsmanden - En uafhængig myndighed, der kan hjælpe dig med at få styr på reglerne, der gælder for markedsføring, betalingstjenester og handel på internettet.
    • e-mærket - En non-profitorganisation som certificerer sikker og gennemsigtig e-handel for danske internetforretninger.
    • Politi - Det danske politis hjemmeside , hvor du bl.a. kan anmelde tyveri af dit kort og NemID.

Indsigelse

Spørgsmål og svar

Kontakt os

Hovednummer

70 123 456
  • Åbningstider Kontakt os hele døgnet

Teknisk support til netbank:

70 105 501
Man-tors: 08.00 - 21.00
Fredag:     08.00 - 18.00
Lørdag:     10.00 - 18.00
Søndag:    10.00 - 21.00

Spær dit kort:

70 20 70 20

Bliv kunde:

70 10 17 08

  • Ring til os
  • Find os

    Find afdeling eller Hæveautomat

  • Book et møde

    Du kan altid bestille et uforpligtende møde med en af vores rådgivere.

  • Skriv til os

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.