I den forgangne uge blev Bente Nielsen udpeget til at stå i spidsen for Danske Banks Private Banking-afdeling i Danmark. Et område, der bestemt ikke er ukendt for hende. Hun har nemlig arbejdet i Danske Bank i mere end 30 år, og i de seneste 20 år har hun arbejdet med Private Banking – herunder i flere lederstillinger. Vi har stillet Bente Nielsen fem skarpe spørgsmål på hendes første arbejdsdag.

1. Hvad er en god arbejdsdag for dig?

Jeg har en stor passion for både medarbejdere og kunder, så en god dag er klart en dag, hvor jeg både er sammen med medarbejdere og kunder.

2. Hvad bliver det første projekt, du kaster dig over?

Heldigvis har jeg masser af ting, jeg gerne vil kaste mig over. Men en af mine vigtigste opgaver er at omsætte den feedback, vi får fra vores kunder, til at skabe endnu bedre kundeoplevelser. Det er vigtigt for mig, at vi yder rådgivning og udvikler produkter, der er tilpasset kundernes ønsker og behov – og heldigvis er vores kunder gode til at give os feedback og forslag til, hvor og hvordan vi kan gøre mere for dem.

3. Hvor ser du styrkerne i Private Banking?

Mange af vores kunder ved rigtigt meget selv. Det stiller store krav til os som sparringspartnere. Og det er derfor vigtigt, at vi kan udfordre vores kunder. Én måde, vi gør det på, er vores strategiske formueprognose, som vi kalder Wealth Planner. Med den kan vi fremskrive betydningen af de økonomiske beslutninger, en kunde træffer i dag – og finde ud af, hvad det betyder, hvis de fx køber et sommerhus i udlandet, tager en ny uddannelse eller stopper med at arbejde ti år før tid. Vi rådgiver nemlig ikke om, hvorvidt vores kunder har penge nok, når de bliver ældre, men om hvordan de kan indfri det potentiale, som deres formue rummer. Både på kort sigt og på lang sigt.

4. Én ting er at have de rette faglige kompetencer for at give kunderne den rådgivning og sparring, de har behov for. Men hvilke menneskelige egenskaber er vigtige at besidde for at være en dygtig sparringspartner?

Det er vigtigt at lytte. Når vi lytter til vores kunder, kan vi omsætte det, de siger, og det, de ikke siger, til løsninger, der imødekommer deres behov på den korte bane såvel som den lange bane. Nogle gange er det de løsninger, kunden selv havde i tankerne, men langt oftere er det de løsninger, kunden ikke selv havde set. Dét er jo i virkeligheden vores fornemmeste opgave – nemlig at give kunderne input og perspektiver, de ikke selv ville være kommet frem til.

5. Hvordan ser du samspillet mellem de digitale værktøjer i banken og den personlige relation til kunderne?

Digitale løsninger giver vores kunder frihed. De kan bestille et nyt betalingskort, få integration med MitID og selv hente den information, de har brug får, uanset hvornår de har brug for den. Samtidig er verden så kompleks. Der er behov for at få et overblik over finansielle muligheder og udfordringer med et team af eksperter – og så herfra finde den rigtige løsning for den enkelte. Der, tror jeg, at Private Banking gør en forskel.

Bente Nielsen, chef for Private Banking i Danmark