Hvis du har set DRs populære underholdningsprogram ”Løvens Hule”, hvor håbefulde selvstændige præsenterer deres forretningsidéer for et panel af succesfulde entreprenører, har du muligvis også gjort dig nogle overvejelser om, hvor start-ups kommer fra, hvordan den første ide bliver til en holdbar forretningsmodel, og hvordan man egentlig kommer tættere på den spirende underskov af virksomheder der dukker op fra uventede kanter med store ambitioner og store ideer?
For at få lidt hjælp til, hvordan man bedre forstår de grundlæggende mekanismer og (uskrevne) spilleregler i start-up’ernes verden, har vi talt med Kent Due-Frederiksen, som er Global Head of Danske Bank Growth og en af mændene bag Danske Banks initiativer for start-up-miljøet i Skandinavien.
Kent Due-Frederiksen, Global Head of Danske Bank Growth er involveret i mange af Danske Banks initiativer for start-ups
”Start-up-universet er et voksende marked i spændende udvikling. Selvom det er fragmenteret, er det et åbent miljø hvor folk gerne vil hjælpe hinanden. Der findes ikke et bestemt sted man kan slå op, og lære alt om start-ups og se hvilke nyskabende ideer, der er undervejs. Men der er masser af gode blogs, bøger og podcasts, man kan give sig i kast med, for at komme ind i jargonen og følge med i hvad der rører sig – på mange forskellige niveauer”, fortæller Kent Due-Frederiksen.
Han anbefaler, at man bruger noget tid på at sætte sig ind i universet, og den rejse en start-up går igennem, og hvor i forløbet det er relevant at få de rigtige investorer med om bord. Men hans bedste tip er, at man starter med at få noget ”jord under neglene” og kommer ud til et af de mange events, der findes.
”Man kan google sig til meget viden om det her. Men for de fleste vil det være en god ide at starte med at komme ud og blive en del af miljøet, ved at deltage i en af de mange events og konferencer, der er i start-up miljøet. I Danmark hedder den største Tech-BBQ og foregår en gang om året i København i sensommeren. Her kan man høre talks om aktuelle emner og generelt få en smag for start-up miljøet – og ikke mindst møde rigtig mange spændende entreprenører som har nogle utrolige ideer og en brændende passion, ” siger Kent Due-Frederiksen.
Hvis man ikke har mulighed for at komme til events, er der heldigvis andre måder at komme ind i start-up verdenen. Kent Due-Frederiksen anbefaler, at du blandt andet kigger nærmere på:
Websites:
- Bootstrapping.dk – nyhedssite om start-up-scenen i Danmark
- Startupguide.com – site fyldt med gode råd til start-ups med udgangspunkt i den by du befinder dig i
- Techsavvy.media – nyhedssite om start-ups med et internationalt fokus
Nyhedsbreve:
- Group Fintech Newsletter – Danske Banks nyhedsbrev om start-ups og ny teknologi inden for finans
- Odense Robotics – dansk nyhedsbrev om robot-branchen
Podcasts:
- Morten Reesen – følg udviklingen i hans eget start-up uge for uge
- Startupsnakken – undersøger tendenser og trends inden for start-ups
- Katapult - Podcast med insights vedrørende investeringer og teknologi med fokus på impact startups.
Bøger:
- The Lean Startup af Eric Ries
- Zero to One af Peter Thiel
- Startup Guide Nordics af Sissel Hansen
- Disciplined Entrepreneurship af Bill Aulet
- Angel Business af Thomas Marschall