Del

Virksomhedsopstart – fra idé til marked

  • 1.  Test din idé

    1.  Test din idé

    Før du tager skridtet og starter virksomhed, bør du lave en grundig test af din forretningsidé. Sæt tid af til at svare på følgende spørgsmål:

    • Hvad præcis vil jeg sælge?
    • Hvem vil jeg sælge det til?
    • Er der et behov for mit produkt, og hvordan er konkurrencen?
    • Hvordan kommer jeg i kontakt med mine kunder?
    • Hvad kan jeg forlange for mit produkt, og hvad skal jeg minimum tjene?
    • Hvor meget vil det koste at komme i gang?

     

    Hvis svarene giver mod på iværksættertilværelsen, er det næste skridt at sammenfatte din forretningsidé i en kort og præcis præsentationstale – dit pitch. Du skal forestille dig, at det både skal kunne forklare konceptet til din tante til familiefødselsdagen, til en kunde eller til en potentiel investor. Pitchet skal derfor være klart, simpelt og overbevisende.

    Det pitch bør du teste af i din omgangskreds og høre folks umiddelbare feedback på din idé. Du skal ikke nødvendigvis følge de råd, du får, men du skal tage eventuelle indvendinger mod idéen alvorligt og overveje, om du har gode svar på dem.

  • 2. Test din motivation

    2. Test din motivation

    Når du har testet din idé af i din omgangskreds, skal du tage et grundigt kig i spejlet og få afklaret din egen motivation. Virkeligheden er, at det ofte ikke er svært at få en god idé, det vanskelige består i eksekvere idéen og bringe et produkt eller en service på markedet og gøre en rentabel forretning ud af det. Det vil kræve hårdt arbejde og typisk betyde en mere usikker privatøkonomi end livet som fastansat medarbejder.

    Derfor bør du stille dig selv en række spørgsmål, som kan hjælpe dig til at afklare, om det er det rigtige for dig at forsøge at starte virksomhed:

    • Er jeg klar til at satse på at starte virksomhed, selvom der er en risiko for, at det ikke kommer til at lykkes for mig, og jeg må lukke igen uden succes?
    • Har jeg gennemtænkt konsekvenserne for min privatøkonomi, og hvor meget jeg er villig til at risikere?
    • Har jeg talt det igennem med en eventuel samlever og afstemt forventningerne?
    • Er jeg villig til – og har jeg mulighed for - at lægge den nødvendige tid og energi i projektet?

     

    Alt efter, hvad dine svar er, kan du overveje dit næste skridt. Måske du skal udskyde drømmen lidt, måske du skal starte virksomheden op som et hobbyprojekt ved siden af et fast arbejde (i så fald skal du sikre dig, at du har lov i aftalen med din eksisterende arbejdsgiver), eller måske du er klar til at tage springet og satse på at få det til at lykkes. Hvis det sidste er tilfældet, er du klar til at gå videre i processen.

  • 3.  Vælg et navn

    3.  Vælg et navn

    Når du vælger virksomhedsnavn, skal du tænke markedsføring og internettet med i overvejelserne. Det ideelle virksomhedsnavn formidler dit produkt til målgruppen og gør det nemt for kunder at finde dig online.

    Når du er kommet på et godt navn, bør du derfor søge efter det online for at se, om andre bruger det samme eller et lignende navn. Hvis det er tilfældet, må du afveje, om det vil forvirre dine kunder, og om det vil være muligt for dig at komme højt i søgeresultaterne. Hvis det vil skabe uklarhed for dine kunder, eller du kan se, at det vil blive svært for dig at overgå de andre i søgningerne, så må du finde et andet navn.

    Når du har fundet det rigtige navn, skal du tjekke, om domænenavnet er ledigt. Hvis det er, så køb domæne og serverplads hos en webudbyder, eksempelvis One.com.

    Derefter bør du overveje, om du vil varemærkeregistrere dit navn for at sikre eneretten. Du kan finde vejledning om det hos Patent-og Varemærkestyrelsen. Hvis du ønsker at sælge dine produkter i udlandet eller online, kan det være en fordel.

    Når din virksomhed er oprettet, har du formelt retten til dit firmanavn.


    Få kvalificeret arbejdskraft til dit start-up

    Tjek thehub.dk - en online platform der hjælper iværksættere og vækstvirksomheder med at finde de dygtige medarbejdere.

    Tjek thehub.dk
  • 4.  Opret virksomhed

    4.  Opret virksomhed

    I Danmark er det i reglen simpelt at oprette ny virksomhed. Første skridt er at beslutte dig for en virksomhedsform. Vælger du den mest ligetil, enkeltmandsvirksomheden, kan du oprette en virksomhed gratis på få minutter med NemID på det offentliges erhvervsportal, virk.dk. Vælger du en anden virksomhedsform, eller er I flere stiftere, er det en god idé at søge rådgivning hos dit regionale væksthus. Få eventuelt advokathjælp til oprettelse og udarbejdelse af de juridiske spilleregler ejerne imellem.

    De mest gængse virksomhedsformer er: Enkeltmandsvirksomhed, Interessentskab (I/S), Anpartsselskab (ApS), Iværksætterselskab (IVS) og Aktieselskab (A/S).

    Valget af virksomhedsform afgør hvor meget kapital, du skal indskyde ved opstarten, og i hvilket omfang du selv hæfter for gæld.

    Læs mere om registreringen og fordele og ulemper ved de forskellige virksomhedsformer på siden overblik over virksomhedsformer på virk.dk.
  • 5.  Finansiering og økonomi

    5.  Finansiering og økonomi

    Alt efter forretningskoncept og branche kan det være dyrt at starte egen virksomhed. Hvis du undervurderer finansieringsbehovet til opstarten, kan du efter kort tid blive tvunget til at lukke igen med et tab.

    Udarbejd derfor etableringsbudget og driftsbudget for at få overblik over dit kapitalbehov. Budgetskabeloner kan hentes på virk.dk. Du kan også drøfte dit budget med vores rådgivere.

    Først når du kender dit kapitalbehov, og ved hvad du selv kan og vil stille med af midler og sikkerhed, kan du lave en forretningsplan (mere om den længere nede), som er en forudsætning for at søge ekstern finansiering.

    I forhold til finansiering er virkeligheden for de fleste iværksættere, at den første investering oftest kommer fra egen opsparing eller venner og familie. Derudover kan du forsøge at skaffe finansiering fra fonde, crowd-funding, offentlige innovationsmiljøer, business angels eller banker. Du kan også ansøge Vækstfonden om vækstkaution, som er en sikkerhed, der dækker op til 75% af bankens risiko ved at yde dig et lån.

    Det er generelt nemmere at skaffe ekstern finansiering, når virksomheden har taget sine første skridt, og forretningsidéen har bevist sit værd.

    Os i Danske Bank og specialisterne i dit regionale væksthus kan hjælpe med rådgivning om banklån, venturekapital og fondsmidler.

    For at få styr på økonomien har du også brug for at vælge bank til din virksomhed, og vi synes naturligvis, at du skal vælge os. Vi tilbyder innovative løsninger og værdiskabende rådgivning fra specialiserede rådgivere. Klik her for at se, hvordan du bliver kunde hos os.


    Enkel styring af din virksomheds økonomi

    Danske Banks digitale services sikrer dig fleksibilitet, overblik og kontrol med økonomien fra udlandet, hjemmet eller på farten.

    Se alle digitale services
  • 6.  Gør det konkret – forretningsplanen 

    6.  Gør det konkret – forretningsplanen 

    Forretningsplanen er selve drejebogen for din nye virksomhed. Den oplister dit forretningskoncept, din finansieringsplan, budgetter, markeds- og kundeanalyser og målsætninger. Den giver dig noget at styre efter i det daglige, og så er det en forudsætning for at sikre ekstern finansiering og en god hjælp til den indledende snak med partnere og leverandører.

    Du kan få hjælp til at udarbejde forretningsplanen hos et af de fem regionale væksthuse.
    Læs om væksthusene og find frem til dit hos Erhvervsstyrelsen
    Hent også vejledning og skabelon til forretningsplanen på virk.dk
  • 7.  Gå ikke ned på regnskaber og tekniske detaljer

    7.  Gå ikke ned på regnskaber og tekniske detaljer

    Det er de færreste iværksættere, som tænder på praktiske ting som bogføring, bilag, skat, moms, afgifter, tilladelser og forsikringer. Men du er nødt til at have styr på dem. For det kan lukke din virksomhed, hvis ikke du har det. Har du svært ved at overskue reglerne eller finde tid til papirarbejdet, bør du søge hjælp hos en revisor.

    Regnskab
    Du bør overveje at bruge et online-regnskabsprogram. Populære regnskabsprogrammer som E-conomic, Billys Billing og Dinero henvender sig til mindre virksomheder, er brugervenlige og tilbyder online- og telefonisk support.

    Selvom du hyrer en revisor til den formelle bogføring, har du pligt til selv at føre løbende regnskab og opdatere budgettet for at holde økonomien i stram snor.

    Alle virksomheder er regnskabspligtige. Hos Erhvervs­styrelsen kan du læse om kravene til bogføring.

    Forsikringer & tilladelser

    Som ny virksomhedsejer er der nogle forsikringer, som er lovpligtige, mens andre er frivillige, men gode at have. Du kan læse mere om, hvad vi kan tilbyde af forsikringer her. Er du i tvivl om, hvad din virksomhed har brug for, kan du søge uvildig rådgivning hos brancheforeningen Forsikring & Pension.

    Nogle typer erhverv kræver tilladelser for at drive forretning lovligt. Spørg eventuelt din brancheforening om råd. Du kan finde en oversigt over brancheforeninger her.
    Du kan læse en anden guide om det at starte virksomhed på denne side:
    Efter opstarten