Vellykket opstart – hvad nu?

  • 1.  Evaluering af opstarten

    Første fase er forbi. Din idé var levedygtig, og din virksomhed tjener penge. Det er nu, du skal samle op på erfaringerne, lære af fejlene og sætte mål for fremtiden. Det er tid til at evaluere.

    Nåede du de budgetterede mål? Udnyttes virksomheden ressourcerne på bedste vis? Hvad er svaghederne og styrkerne? Hvad gik galt, hvad gik godt? Hvad kan gøres bedre?

    Når du har besvaret disse spørgsmål, kan du lægge en strategi for din virksomheds videre udvikling.

  • 2.  Personlige overvejelser

    I opstartsfasen har ambitionen om at skabe en succesfuld virksomhed ofte omkostninger for privatlivet, ikke mindst når det kommer til finansiel sikkerhed og fritid. Når din virksomhed er etableret, er det vigtigt at afgøre med dig selv, hvilken type iværksætter, du vil være. Lever du bedst med konstant udvikling og risici, eller vægter du stabilitet og sikkerhed højere? Foretrækker du lange arbejdsdage, eller sætter du familie- og privatliv først?

    Svarene er sjældent entydige. Drøft disse spørgsmål med din omgangskreds og tal med familien om jeres fælles mål. Du kan også overveje at søge rådgivning hos en erhvervscoach, der kan hjælpe med at rangordne dine prioriteter og klargøre de valg, du skal træffe for din virksomheds og families fremtid.
  • 3.  Vækst eller konsolidering

    Når opstartsfasen er evalueret og dine personlige mål afklarede, er tiden kommet til at udstikke din virksomheds videre kurs: Vækst eller konsolidering?

    Den mest naturlige målsætning er at øge overskuddet. Det kan groft sagt gøres på to måder. Du kan øge omsætningen eller minimere udgifterne. Mange virksomheder vælger en kombination af de to veje, men det er vigtigt at gøre dig klart, hvor vægten skal ligge, så du kan udarbejde en effektiv strategi. I strategiarbejdet kan en erhvervscoach være til stor hjælp.
  • 4.  Optimering af processer og omkostninger

    Brug dine erfaringer og stærkere position som etableret virksomhed til at skære det overflødige bort og optimere arbejdsprocesserne og ressourceforbruget i din virksomhed.

    Får du de bedst mulige priser og betalingsvilkår hos dine leverandører? Kan du skære i de variable udgifter uden, det koster på kvaliteten? Bruger du og dine eventuelle medarbejdere tiden på de ting, der skaber mest værdi for virksomheden? Vil det kunne betale sig at outsource administrationsopgaver for i stedet at bruge tiden på kunder, drift og salg?

    To redskaber kan hjælpe dig til at styrke dit set-up: En pengestrømsopgørelse og en værdistrømsanalyse. Det første kan hjælpe dig til at optimere dit finansielle set-up, mens det andet er en metode til at sikre, at din virksomhed bruger ressourcerne rigtigt.

    Værdistrømsanalysen udspringer af LEAN-ledelsesfilosofien, og den følger dit produkt eller din service fra produktion til afsætning. Det kan hjælpe dig til at identificere, om energi og tid bliver brugt godt. Du kan finde mere information om værdistrømsanalyse og vejledning til selv at komme i gang ved at søge online.

  • 5.  Vokseværk 

    Vækst kræver kapital, ressourcer, viden og ofte marketing. Før du investerer i vækst, skal du have et klart billede af dine kunder, dine konkurrenter og markedets potentiale. Du skal vide, hvilke kundesegmenter, der er de mest attraktive, og med hvilket produkt til hvilken pris, du bedst når dem. Du skal opstille konkrete vækstmål og en detaljeret handlingsplan for, hvad det kræver af kapital, organisatoriske ændringer og salgs- og marketinginitiativer at nå dem.

    Her er nogle af de vigtigste kilder til rådgivning og vækstfinansiering:

    Virksomhedsguiden.dk – det offentliges erhvervsportal.

    Kommunernes Erhvervsservice - landets kommuner har forskellige udbud inden for erhvervsrådgivning.

    Vækstfonden – tilbyder blandt andet vækstsparringforløb, vækstkredit og kaution for banklån til iværksættere.

    Danske Bank – finansieringsrådgivning og egne SME-konsulenter med omfattende erfaring med vækstvirksomheder.

    Du kan også læse flere råd til, hvordan du skaber vækst i vores tema om netop det her på hjemmesiden

    Du kan læse en anden guide om det at starte virksomhed på denne side:
    Kom godt i gang

    Brug for hjælp?

    Har du brug for hjælp til at sælge din virksomhed? Kontakt os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig til et succesfuldt salg.

    Book møde

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.