For to år siden var de kun fem - de to stiftere Naja og Pia – og tre studentermedhjælpere. Nu er de 19, etableret på en lang række markeder og har oplevet en exceptionel salgssucces med sit rå design. Succesen er ikke mindst kommet af, at Núnoo har formået at positionere sig som modebrand og ikke som taskeproducent – og derfor sælges flere steder sammen med langt dyrere klassikere som Balenciaga, Chloé og Bottega Venata.
Derfor var det også et velovervejet træk af få Rasmus Silfen-Jensen ind som CEO i 2017 som en medspiller til de kreative stiftere, med en fortid uden for mode som både diplomat og konsulent i staten. Som embedsmand var Rasmus’ erfaring med at drive virksomhed dog begrænset.
”Alt det kedelige”, der giver fundamentet for solid vækst
”Jeg kunne se, at jo større vi blev og jo mere vi bredte os, jo mere var der brug for ”alt det kedelige”: styr på jura, revision, varemærkeregistrering, organisationsudvikling, MUS-samtaler, kontrakter, løn, samarbejdspartnere og distributører … for bare at nævne nogle ting, som er fundamentet for at drive en succesfuld virksomhed.”
Derfor lå det lige til højrebenet for Rasmus at samle handsken op fra Danske Banks rådgiver, Eva Jensen, da hun foreslog Rasmus at få samlet tankerne og lagt en klar vej via en forretningsplan.
Et godt dialogværktøj
”Sådan noget havde vi ikke haft før”, siger Rasmus. ”Vi tog en række ad hoc-beslutninger, fx om hvilke salgskategorier vi skulle kaste os ud i. Nu har vi et solidt udgangspunkt, vi er enige om, og som vi har haft en masse gode diskussioner om, og som vi kan kommunikere til og blive udfordret af andre.”
I den forbindelse nævner han Núnoos nye advisory board, som også er etableret på bankens foranledning.
”Boardet har helt sikkert givet mig noget at arbejde videre med, og hvert møde, vi har haft, har været super inspirerende”, fortæller Rasmus, der desuden nævner en erfaren person fra hans netværk, der også har givet uvurderlige indspark til forretningsplanen og Núnoos strategi. Boardet er meget bevidst sammensat af personer med de kompetencer, virksomheden har brug for: organisation, markedsføring, salg og økonomi.
Savner du et solidt fundament for væksten i din virksomhed?
Få overblik, sparring og input til velovervejede strategiske beslutninger
Stærke input i form af viden om branchen og trends
”Vi har jo sådan set ikke gjort andet, end hvad vi plejer at gøre”, fortæller Eva Jensen fra Danske Bank. ”Vi sætter os ind i og interesserer os for de virksomheder, vi har i stalden. Jeg inviterede et par dygtige specialistkolleger med til et møde med Núnoo, hvor vi gennemgik vores skabelon til forretningsplanen og gav indspark fra vores brancherapporter om især Retail. Jeg tror, vi mødtes tre gange, og så stod Rasmus med en flyvefærdig plan.
Forretningsplanen er frem for alt en hjælp til styring
”Jeg har været meget positivt overrasket over det engagement, banken har lagt i os. At vi har fået rådgivning og gratis konsulenttimer i stedet for bare et læs produkter”, siger Rasmus. ”Frem for alt, giver forretningsplanen mig en hjælp til styring og ledelse – på et operationelt plan, med en masse action points. Den lægger grunden for strukturerede og velovervejede beslutninger.”
Action points i forretningsplanen
Han forklarer, at planen blandt andet tager stilling til:
- Design – det er afgørende, at vi bliver ved med at forny os. Men hvordan?
- Markeder – hvert nyt land kræver en masse administration. Hvor mange markeder skal vi være på – og hvilke? Hvilke samarbejdspartnere og distributører skal vi have? Hvorfor?
- Organisation – hvilke kompetencer har vi brug for? Hvordan finder vi den rigtige balance mellem styring og uddelegering af ansvar?
- Salgskanaler – vores webshop må gerne fylde mere, da vores indtjening her er større. Men hvordan?
- Og hvad gør vi på kort og på lang sigt, og hvor meget skal de enkelte ting fylde?
Kreativitet og struktur hånd-i-hånd
Det er ved at være på tide, hvor Rasmus skal opdatere planen. Både med det rent deskriptive, men også ”what” og ”how”. Specielt med, hvilke markeder der skal satses på, og hvordan webshoppen kommer bedre i spil.
”Om det har været svært at skulle være ”den strukturerede og kedelige” i selskab med en masse kreative mennesker? Nej, faktisk ikke. Vi har solid respekt for hinandens kompetencer og ved, at begge dele skal til for, at vi har succes fremover også”, smiler Rasmus.
Fakta om Núnoo
- Etableret 2015 af søstrene Naja Silfen og Pia Silfen-Jensen,
- 350 forhandlere verden over – Danmark, Færøerne, Norge, Sverige, Frankrig, Belgien, Tyskland, Schweiz, Østrig, Spanien, Portugal, Italien, UK, Holland, Japan, USA og Canada.
- Tasker udgør langt størstedelen af varesortimentet
- Trendy stil: Rå, ung, praktisk og til at betale – produceret af overskudsskind fra slagterier. Fra business- til gå-i-byen tasken
- Baserer meget af sin marketing på influencers
- ”Núnoo” er Najas grønlandske kælenavn, som betyder ”duften af baby”
- Regnskabet for 1. juli 2018 til den 30. juni 2019 viser for første gang en bruttofortjeneste på et tocifret millionbeløb på 12 mio. kroner. Det er knap 2,5 mio. kroner mere end sidste regnskabsperiode
- Årsresultatet ender på 5,8 mio. kroner i 2018/19 mod 4 mio. kroner i 2017/18. Det svarer til en stigning på lige knap 50 procent