”Vi er på TechBBQ med +Impact fordi, det er en stor begivenhed i miljøet”, fortæller Klavs Hjort, head of Growth i Danske Bank. ”Vi vil gerne spille en aktiv rolle i iværksættermiljøerne i Norden, og vi er her for at møde både start-ups og potentielle investorer. Gennem vores erfaring og størrelse tror vi på, at vi har noget at tilbyde for begge parter,” fortæller han.

Klavs Hjort, head of Growth & Impact i Danske Bank

Et mødested for iværksættere og potentielle investorer

I år deltog over 7.500 mennesker i messen. Heraf forventer arrangørerne, at ca. 50 % er start-ups, eller scale-ups (lidt mere modne start-ups, der står over for at skulle skalere deres forretning). På grund af sin størrelse og bredde er TechBBQ også et populært arrangement blandt investorer og business angels. Her har man nemlig mulighed for at møde et stort udsnit af det danske iværksættermiljø gennem stande, talks, debatter og demoer af ny teknologi og ideer. Investorerne udgør således ca. 10 % af deltagerne.

Investorerne tror på impact investering

+Impact er et initiativ, som er sat i verden af Danske Bank for at hjælpe start-ups, der arbejder med at udvikle produkter og tjenester, der kan være med til at løse FN’s verdensmål.

For at kaste mere lys over investeringer i impact-selskaber generelt, har Danske Bank i samarbejde med partnere udført en undersøgelse af, hvordan forskellige grupper af investorer ser på investeringer i impact-selskaber. Konklusionerne kan læses i rapporten ”Impact report: Nordic Investors”, som blev lanceret på TechBBQ 2019.

”Rapporten viser tydeligt, at investorerne ikke ser nogen modsætning mellem det at investere bæredygtigt og muligheden for at tjene penge”, fortæller Stine Jersie Olsen fra Danske Bank Growth & Impact, ved en præsentation i forbindelse med TechBBQ, og uddyber: ”Hele 83% af de adspurgte forventer, at en investering i impact-selskaber vil give dem et bedre afkast”.

Stine Jersie Olsen fra Danske Bank Growth & Impact

Laver gamle fiskenet til sportstøj

Et af de start-ups, der deltager i TechBBQ er Planet Nusa, der omdanner gammelt fiskenet til moderigtigt sportstøj til kvinder.

”Vi er med på TechBBQ for at networke. Både med potentielle investorer og andre samarbejdspartnere. Allerede under morgenmaden i dag mødte vi folk med erfaring, som måske kan hjælpe os med at løse nogle af de udfordringer, vi har. ” fortæller Mille Skat og Kristine Esmer, som sammen har grundlagt firmaet Planet Nusa.

Planet Nusa er en af de start-ups, som er del af +Impact, og har derigennem deltaget i et såkaldt accelerator-program, som skal klæde unge iværksættere bedre på til at møde de mange forskellige udfordringer, man kommer til at støde på, når man starter en ny virksomhed.

”Vi startede med at bootstrappe (finansiere med egne penge). Men som en del af acceleratorprogrammet fik vi øjnene op for, hvor stor en forskel det, at komme i kontakt med potentielle investorer og andre samarbejdspartnere, kunne gøre for os”, fortæller Mile Skat og Kristine Esmer.


Herunder kan du se flere billeder fra TechBBQ 2019

TechBBQ startede i 2013 som en grillfest for ca. 300 iværksættere – deraf navnet. Selvom der i 2019 var mere end 7.500 deltagere, emmer gårdspladsen stadig af grillos.

Jeanette Fangel Løgstrup, Head of Group Societal Impact & Sustainability i Danske Bank, var på TechBBQ for at præsentere Danske Banks nye rapport om investorers syn på at engagere sig i impact start-ups. Impact start-ups er virksomheder, der har FNs verdensmål centralt i deres forretningskoncept.

Iværksættere alle vegne.

Lydniveauet på TechBBQ er generelt højt. Men ved silent stage kunne deltagerne overvære præsentationer og talks uden støj. Talernes præsentationer kan nemlig følges gennem hovedtelefoner.

Der var overordentlig fint besøg i +Impact by Danske Banks stand, da HKH Kronprins Frederik og H.K.H.  Kronprinsesse Victoria af Sverige besøgte vores stand til et møde med Jeanette Fangel Løgstrup, Head of Group Societal Impact & Sustainability i Danske Bank og iværksætterne fra Planet Nusa.

Selvom de dominerende teknologier på årets TechBBQ var A.I. og Blockchain, var der også mulighed for at prøve nye anvendelser af virtual reality.

På TechBBQ skal der kæmpes hårdt om deltagernes opmærksomhed. Så det gælder om at være opfindsom, når man bygger sin stand.

Det er ikke alle iværksættere, der laver ting, der foregår inde i en app. Growstack er en af de start-ups, der arbejder med vertical gardening.

Sådan ser det ud, når man dyrker fødevarer i højden – uden at bruge jord til at plante i.

Hovedscenen kunne præsentere talere fra de største tech-virksomheder i verden, bl.a. Google.

Rapporten ”Impact report: Nordic Investors” blev lanceret på messen. Download den digitale version her: https://www.oneinitiative.org/investorreport/ Rapporten er lavet i The One Initiative med Danske Bank og Bootstrapping som partnere.

Man skal ikke være genert over at hive mobilen frem på TechBBQ. Her er ubegrænset skærmtid til alle.

Denne artikel er ikke udtryk for rådgivning eller anbefalinger fra Danske Bank. Hvis du ønsker personlig investeringsrådgivning, skal du kontakte din Private Banker. Danske Bank ikke yder rådgivning om eller giver anbefalinger om investering i start-ups.