Tidligere var der en skarp sondring mellem at gøre godt og tjene penge. Men i disse år ser vi en ny generation af iværksættere skyde frem, der vil bidrage til at løse verdens sociale og miljømæssige udfordringer, samtidig med at de skaber forretninger der kan overleve på lang sigt.
I Danske Bank kalder vi disse virksomheder for ”impact start-ups”, og det er vores mission, at hjælpe dem med at skalere deres forretninger og øge deres positive bidrag til verdens bæredygtighed.
En mulighed for at gøre en forskel
Alle start-ups har brug for investorer. Mange søger målrettet investorer, som kan tilbyde mere end kapital.
”De rette investorer har nemlig også erfaringer og kompetencer, som start-up’en kan nyde godt af, og omsætte til bedre forretningsdrift på sigt”, fortæller Klavs Hjort, der er leder af den afdeling i Danske Bank, der arbejder målrettet med at støtte start-ups. Han forsætter:
”Vi ved at det her er et emne, som naturligt interesserer de yngre dele af befolkningen, og vi håber at mange vil deltage i de kommende arrangementer. Der er mange forskellige måder, man kan engagere sig i grøn omstilling, og gennem vores impact briefings får man en mulighed for at få et grundigt indblik i, hvordan impact start-ups arbejder, og hvilke udfordringer og muligheder, de står overfor”.
Tilmeld dig et af de to kommende webinars
Derfor tilbyder vi Private Banking-kunder i Danske Bank en unik mulighed for at lære meget mere om impact start-ups. Efteråret 2020 byder på yderligere to webinars, hvor Klavs Hjort i selskab med erfarne investorer og start-ups vil sætte fokus på, hvad det vil sige, at investere i et impact start-up.
De to kommende webinarer er henholdsvis 16. november og 14. december 2020. Begge webinars afsluttes med et pitch fra et dansk impact start-up.
16. november 2020, 15.00-16.00
Vi sætter fokus på, hvorfor og hvordan investering i bæredygtige start-ups kan give gode afkast. Vi skal høre fra en række nordiske investorer, der har inkluderet bæredygtige start-ups i deres porteføljer på forskellig vis.
14. december, 15.00-16.00
I dette webinar skal det handle om det team, der tegner et impact start-up. Hvad er den typiske baggrund for en iværksætter, der arbejder med klimaudfordringerne. Er de idealister uden forretningserfaring? Er de kapitalister, der bruger bæredygtigheden som forklædning for egen vindings skyld? Vi undersøger også manglen på kvindelige iværksættere i Danmark, og hvorfor det både er en ærgerlig gentagelse af en eksisterende skævhed i erhvervslivet og en uhensigtsmæssig begrænsning for udviklingen af de enkelte start-ups.
Hvad er et impact start-up?
Vi definerer et impact start-up som ’et start-up der adresserer en eller flere af FNs verdensmål i kernen af deres forretningsmodel, og har potentiale til at skalere’.
Du kan læse meget mere om impact start-ups, finde rapporter og blandt andet læse de 10 myter om impact start-ups på plusimpact.io, Danske Banks site for impact start-ups.