Del

Når biler ikke handler om transport

Drømmer du om at eje en superbil? Steffan Frisk lever af at realisere bilentusiasters drømme og har over de seneste par år rejst hele verden tynd for at købe, sælge og mødes med folk, der har oktan i blodet og ambitioner om at tjene penge på deres superbiler.

Steffan Frisk har bl.a. været på besøg hos den amerikanske komiker og talkshow- legende Jay Leno i programmet ”Jay Leno’s Garage”. Her står Steffan og Leno og beundrer Formula Selceted’s Bugatti EB110. Steffan har sidenhen solgt Bugattien til en ung amerikaner og købt en ny.

Det er de færreste 31-årige, der har adgang til superbiler med navne som Ferrari, Porsche og Bugatti. Men Steffan Frisks lever ikke et liv som de fleste 31 årige. Hele hans liv er køb og salg af biler, som mange kun kan drømme om.

Fra barns ben har biler været Steffans store passion og helst eksotiske superbiler. Men nu er han altså kommet dertil, at det ikke længere er en gåsehudsfremkaldende oplevelse for ham at sætte sig bag rattet og tænde motoren i en bil, der kan koste det samme som en stor villa på Strandvejen.

Historier og drengedrømme
Der er jo ikke nogen, der har behov for det, jeg sælger”, siger Steffan Frisk halvvejs inde i vores interview. Hvilket jo egentlig er en mærkelig ting at sige, når man lever af at sælge. Men når man ser på Steffans varelager, giver det naturligvis mening. 

”Der er ingen, der mangler de her biler. Der er ikke nogen, der køber en bil af mig med henblik på at komme fra A til B. De køber af mig for at lave et statement. Fordi de synes, en bil er smuk, eller fordi man kan lide bilens historie. Det er ligesom at købe kunst, ure eller lign. Det er et luksusgode. Det skal være sjovt og spændende. Og så er der måske en mulighed for at gøre en god økonomisk investering”

Ifølge Steffan er der flere grunde til, at mange er interesseret i de biler, han forhandler: ”Der findes dem, der har haft en drengedrøm om at køre rundt i en bestemt superbil – hvilket naturligvis er helt forståeligt. Men hvis det er kørsel, der er det store trækplaster, skal man finde én, der allerede er blevet kørt, og som derfor er væsentlig billigere.

Han fortsætter: ”Der, hvor bilerne bliver interessante som en økonomisk investering, er, når de ikke er blevet kørt meget, har en historie, kommer fra et kendt mærke, er limiteret, står fabriksnye og har den rigtige farve. Når de ting er til stede, er det, man har mulighed for at tjene rigtig, rigtig mange penge.

At en bil har en god historie kunne være, hvis den er kørt af nogle kendte eller, hvis den har vundet et prestigefyldt løb såsom Le Mans. I den forbindelse peger Steffan på en Ferrari 250 GTO, som den mest ikoniske og værdifulde biler, der findes. En af disse blev i 2018 solgt for en lille halv milliard danske kroner.

Et andet eksempel kunne være en Porsche 550, der vandt Le Mans, og var den bil, som James Dean forulykkede og døde i. Den var ifølge Steffan en af de bedste racerbiler, man overhovedet kunne opstøve i 50’erne og har på alle måder en fascinerende historie med sig. Af de grunde er en god model også udstyret med et prisskilt på den høje side af 30 mio. kroner.

Denne Porsche 356 Speedster fra 1954 solgte Steffan sidste år. I 90’erne blev bilen udødeliggjort af karakteren Dylan McKay fra serien Beverly Hills 90210, hvilket fik dens pris til at stige markant.

Steffan har siden slutningen af 2015 været bosiddende i USA og er i dag partner i firmaet Formula Selected, der har showroom i Lyngby og i Beverly Hills og specialiserer sig i at opkøbe og videresælge samlerbiler.

Steffan fortæller, er det en drengedrøm, han udlever, hvor han er nødt til en gang i mellem at stoppe op og sætte pris på det, for han er hele tiden i gang med et nyt køb eller et salg, og så tager den ene dag altså den anden, og pludselig har man været i et miljø, hvor de vildeste biler man drømte om som lille, er blevet hverdag. Derfor øver han sig i at huske at nyde det.  

Men hvordan endte en 31 årig mand fra Vejen med at rådgive og sælge nogle af klodens dyreste biler fra et showroom for enden af Rodeo Drive?

Road to America
Som dreng læste og nærstuderede Steffan samtlige bilblade og sugede så meget information om bilerne, som han overhovedet kunne komme i nærheden af. På drengeværelset hang en plakat med en Ferrari F40 - det var og er stadig drømmebilen.

Efter at have læst en HD og have arbejdet for en større dansk grossistvirksomhed, hørte han ved et tilfælde om én i USA, der levede af at sælge eksklusive biler på auktioner. Steffan skrev og spurgte, om han ikke måtte komme på to-ugers selvbetalt praktik. Han kom derover og var med til det store årlige bilshow Pebble Beach. Steffan vidste i forvejen alt om bilerne, det interessante for ham var, hvordan handlerne gik til og naturligvis at komme til at netværke med nogle spændende folk.

Da de to uger var omme, havde Steffan solgt et par biler og var egentlig på vej hjem, da han blev spurgt, om han var interesseret i et job, der indbefattede, at han skulle finde og sælge biler på auktioner over hele verden. Han tog hjem, sagde sit job op, solgte huset, pakkede en kuffert og tog permanent ophold i `The Land of Opportunity’. Et år efter ringede ejeren af Formula Selected, Johnny Laursen og spurgte, om Steffan ville være partner i selskabet, hvor Steffan i dag er ansvarlig for de klassiske superbiler fra 50’erne og frem til start 00’erne med priser på mellem en kvart og ti mio. dollars.

Her ses en BMW Alpina Z8, som Steffan solgte sidste år. Bilen er ifølge Steffan et bud på en flot, moderne sportsvogn med en fantastisk motor og et smukt design. Bilens form er skabt af den danske designer Henrik Fisker.

”Jeg finder de biler, jeg selv synes, er sjove”
Steffan har omtrent 200 rejsedage om året. Dem bruger han på at tage rundt på auktioner og mødes med sælgere og købere. Og hvis han en sjælden gang har en weekend hjemme i LA, bruger han den på at gå til bilshows der. På den ene side er han nysgerrig og kan slet ikke holde sig væk, på den anden side kunne han møde en potentiel klient, der er på markedet efter en superbil.

Sådan en mødte Steffan for et års tid siden en tilfældig søndag morgen til et bilshow. De faldt i snak på en parkeringsplads, lavede én handel, så én mere og nu 25 mio. senere er Steffan i gang med at hjælpe den bilglade mand med at opbygge en vognpark af superbiler.

På spørgsmålet om hvorvidt Steffan tager imod bestillinger fra klienter, forklarer han det således: ”Det er ikke nemt at lede efter biler for folk, for de har altid en helt specifik præference for, hvordan deres drømmebil ser ud. Så skal den være en bestemt farve, have de og de sæder osv. Deres drøm er næsten aldrig til at finde. Derfor finder jeg de biler, jeg synes, der er noget ved, og så formoder jeg, at der er et marked.

Derfor foregår det oftest således, inden Steffan handler, at han researcher, taler med sit netværk og bruger den viden, han har tilegnet sig lige, siden han begyndte at læse bilmagasinet hjemme på værelset i Vejen.

Derudover er det også noget med at se på, hvad der er til salg. Dem, der sjældent er til salg, er bare sjovere end dem, der er mange af, eller som altid er til salg. Og mine kunder kan godt lide at købe det, der ikke er til salg.

Priserne afspejler sig i aktørerne på markedet
Ifølge Steffan er det kendetegnende for bilentusiasten, der har penge til at købe sin første superbil, at vedkommende går efter den model, der var det ypperste, da vedkommende var ung, og så er vi tilbage til plakaten på teenageværelset. Det har afspejlet sig i prisen på bilerne.

For 10 år siden steg en 70’er superbil som en Lamborghini Countach meget. Det skete fordi kunderne, der i dag er et sted i 40’erne, pludselig havde penge til at bevæge sig ind på superbilsmarkedet.

I dag er det en bil, som en Ferrari F40 fra slut 80’erne, der pludselig er flere bejlere til, fordi de nye, yngste bilentusiaster kender den fra barndommen. Derfor sidder man med et meget stærkt aktiv, hvis man har en sådan model stående i garagen. Og som Steffan selv siger: ”Ferrari F40 – alle forstår den, alle kender den, alle vil have den – den er perfekt.

Steffans drømmebil - Ferrari F40. Bilen blev solgt for ca. 7 mio kroner i 2017 til en privat erhvervsmand i USA. Ferrari F40 er steget 10-15 % over de sidste 2 år.

Med det in mente er Steffans anbefaling til én, der vil ud på markedet for at investere i en superbil, at: ”Man kunne f.eks. starte med en Porsche 911 med modelkode 997. De bedste er produceret fra 2007 og frem. På det tidspunkt skete der en masse ting i verdensøkonomien, og der var ikke nogen, der var interesseret i at bruge en hel masse penge. Af den grund blev der ikke produceret ret mange biler af den type. Så de er sjældne, og 997’eren er både vanvittig flot og kører fantastisk. De har med andre ord alt det, der skal til for at være et godt investeringsobjekt – det er der bare ikke ret mange, der har fået øjnene op for endnu. Jeg tror, at de inden for de næste 6-7 år kommer til at stige markant i pris.” 

Køb til max og køb det bedste 
Efter at have været i branchen i en årrække har Steffan set utallige gange, at købere bliver forsigtige, når de står ved kassen. ”Hvis man er ude på at tjene penge på at investere i biler, er det vigtigt, at man skriver checken. Dem der, tjener flest penge på deres bilsamling, er dem, der har købt de dyreste biler. Derfor er min strategi og mit klokkeklare råd: køb altid den bedste, du overhovedet har råd til!”

I 2017 solgte Steffan denne Mercedes 300SL Roadster fra 1957. Bilen blev solgt på auktion til en kvindelig samler fra Sydeuropa. I dag er prisen på en pæn model et sted mellem 6 og 8 mio. kroner.

Som eksempel nævner Steffan den amerikanske forretnings- og ejendomsmogul, Bruce Meyer, der foruden at være meget velhavende også er bidt af klassiske superbiler. Steffan fortæller, at Meyer har været ekstrem selektiv og kun har købt en bil, når der var den bedst mulige model af bilen tilgængelig, også selvom købsprisen i nogle tilfælde har været 20-25 % over markedsværdien.

Når bilerne så alligevel er en meget lukrativ forretning/hobby for Meyer, skyldes det, at han tænker langsigtet, og lader bilerne stå i sit showroom. På den måde indeholder hans bilsamling nogle af de mest velholdte og unikke modeller, man i dag kan finde, og det gør, at priserne på hans biler er meget høje og formodentlig kun vil stige i årene fremover.   

Steffan uddyber: ”Det Bruce Meyer gør, er jo ikke anderledes end andre økonomiske dispositioner, der skal man også have en eller anden form for strategi med det, man laver. Sådan tænker de fleste af mine kunder. De synes bare også, det er sjovt at kunne sætte sig ind på rattet, tænde en motor og måske køre en lille tur i deres investering.”

Nogle enkelte eksempler på biler, hvis værdi er skudt i vejret. Bilernes pris er omregnet til danske kroner til den kurs, der var gældende på salgsdagen.


Eksempel 1: Bugatti EB110 SS

Solgt i 2015 for: 6.350.000 kr.

Solgt i 2019 for: 15.200.000 kr.


Eksempel 2: Porsche Carrera GT

Solgt i 2016 for: 4.100.000 kr.

Solgt i 2018 for: 5.100.000 kr.


Eksempel 3: Bugatti EB110 GT

Solgt i 2005 for: 1.700.000 kr.

Solgt i 2018 for 6.400.000 kr.


Eksempel 4: Ferrari 330 GTC

Solgt i 2004 for: 450.000 kr.

Solgt i 2018 for: 3.500.000 kr.

Disclamer:
Danske Bank har udarbejdet denne artikel alene til information. Artiklen udgør ikke investeringsrådgivning og er ikke en opfordring til køb eller salg af biler.