Corona-krisen har lukket Danmark delvist ned og stiller os alle sammen i en helt ny arbejdssituation. Vi er tvunget til at arbejde hjemme og må undvære alt det, vi er vant til på en arbejdsdag på kontoret; møder med nøglepersoner, spørgsmål over skrivebordet, snak ved kaffeautomaten og måske et klap på skulderen. For mange er det en svær og uvant situation, der kræver, at man gør tingene på en anden måde og bringer nye vaner og værktøjer i spil.
Også som leder stiller det helt nye krav. Du skal lede på distancen og i det nære på en og samme tid. Danica Pension har samlet en række gode råd til ledere, der skal arbejde hjemme. Her får du nogle af deres gode tips og tricks til, hvordan du passer godt på dine medarbejdere og opretholder dit teams motivation, når der er mange kilometer og ikke bare et skrivebord imellem jer.
Hjælp dine medarbejdere
Som det første skal du sørge for at skabe en struktur i din medarbejderes arbejdsdag. For eksempel ved hjælp af daglige virtuelle tjek-in møder og en tydelig forventningsafstemning og prioritering. Det kan hjælpe dine medarbejdere med at kapere forandringerne. Det er også vigtigt, at du bevarer den tætte kontakt til dem. De har ekstra meget brug for din tilstedeværelse nu. Du kan med fordele holde virtuelle 1:1 møder som normalt. Lyt til det, de siger, spørg ind og giv feedback, så dine medarbejdere føler sig ’set’ af dig. Nogle medarbejdere er udfordrede på grund af små børn, eller fordi de er alene eller sårbare. Vær ekstra opmærksom på dem i denne specielle tid.
Sørg også for at dyrke holdånden, mens du sidder på hjemmekontoret. Det betyder enormt meget nu, hvor der hverken er fælles frokost eller ryger en sjov kommentar over skrivebordet. Du kan sagtens bruge den virtuelle platform til at ’mødes’ og give teamet små daglige og sjove opgaver. Dine medarbejdere har også brug for at bevæge sig – opmuntr dem til at gøre det. Tag en fælles aktiv pause eller find på en udendørs aktivitet. Hvis du vil læse mere om, hvordan du som leder hjælper dine medarbejdere bedst muligt under Corona-krisen, får du alle de gode tips samlet i en pdf her.
Bliv selv bedre til at arbejde hjemmefra
En ting er dine medarbejdere, men du skal også skabe gode vaner for dig selv på hjemmekontoret og opfinde nye samarbejdsformer og måder at tænke på. Helt lavpraktisk er det en god idé, at du tjekker ind på dit hjemmekontor, som var det dit egentlige kontor. Klæd dig på som en normal arbejdsdag og hold frokostpause som vanligt. Du bør også lave en plan for dig selv og familien og sætte tid af til at være sammen med dem og eventuelt hjemmeundervise.
Nu hvor du sidder derhjemme hele dagen, er det både vigtigt, at du skifter arbejdsstillinger flere gange om dagen, og at du bevæger dig så meget som muligt. Lav en aktiv pause, udendørs aktiviteter eller virtuelle walk and talk møder med dine medarbejdere eller din leder.
Nogle vil opleve følelser som ensomhed, bekymringer eller kedsomhed i denne tid. Her er det vigtigt, at du accepterer den nye situation. Er du bekymret, kan du slukke for nyhederne, bruge mindfulness til at skabe ro og holde daglig kontakt med dine nærmeste og kolleger. Hvis du vil læse mere om, hvordan du bliver bedre til at arbejde hjemme, kan læse mere i denne pdf.