Del

Gør status på dine vækstinitiativer

  • 1. Gør status

    1. Gør status

    Når din virksomhed har taget initiativer for at skabe vækst, er det en god idé, at du bagefter sætter tid af til at lave en evaluering af indsatsen. Det kan måske virke overflødigt, hvis det er meget tydeligt, at noget har virket, og andet ikke har. Men selvom de overordnede konklusioner somme tider giver sig selv, så kan en struktureret evaluering være en lille investering, der sikrer, at du får det maksimale ud af den energi, du allerede har investeret i at skabe vækst.
  • 2.  Indsaml de nødvendige informationer

    2.  Indsaml de nødvendige informationer

    Enhver god analyse er baseret på den rigtige information. I denne sammenhæng betyder det, at du skal indsamle al den data, der er relevant for at vurdere dine vækstinitiativer.

    Det kan for eksempel være din vækstplan og dit budget, de faktiske resultater og anden relevant feedback fra medarbejdere, kunder eller samarbejdspartnere. Det giver dig et godt grundlag for at lave en evaluering.
    Info Viden og sparring til at skabe vækst

    Du kan med fordel søge sparring hos de regionale væksthuse eller dit kommunale erhvervscenter. Her kan du både få ad-hoc rådgivning, konkret hjælp og kursusforløb med fokus på vækst. 

    Du kan også få input ved at tage ”vækstprofil”-testen på det offentliges online erhvervsportal, Virk.dk.

    Hvis du har en start-up-virksomhed og har brug for finansiering eller dygtige medarbejdere, kan du besøge The Hub, som er Danske Banks platform for iværksættermiljøet. The Hub er målrettet nystartede virksomheder og mindre virksomheder med vækstambitioner.
  • 3.  Evaluering

    3.  Evaluering

    Når informationen er indsamlet, begynder selve evalueringen. Her er en række punkter, du kan bruge som udgangspunkt for evalueringen: 

    - Hvordan passede virkeligheden til planerne?
    - Holdt budgetterne?
    - Var du god nok til at eksekvere planen?
    - Hvad kunne blive bedre?
    - Hvad har din virksomhed lært af processen?
  • 4.  Kig fremad

    4.  Kig fremad

    Med afsæt i evalueringen er tiden kommet til at kigge fremad. Hvilke initiativer skal fortsætte, hvilke skal stoppes, og er der andre mulige initiativer, som du bør begynde på?
    Her kan du med fordel genbesøge det arbejde, du måske lavede i forberedelsen af din vækstplan og se, om der er nogen af de ikke-brugte muligheder, som er værd at overveje.

    Ellers er det bare at sikre, at du udnytter den viden, du har fået af at prøve at skabe vækst til at drive din virksomhed på den bedst mulige måde fremover.
    Du kan læse andre guides til at skabe vækst på disse sider: 
    Gør dig klar til vækst
    Eksekvering af din vækstplan