Del

Eksekvering af din vækstplan

  • 1. Skaf den nødvendige finansiering

    1. Skaf den nødvendige finansiering

    Det vil ofte kræve investering at skabe vækst. Derfor er første skridt at sikre, at du har finansiering til at gennemføre dine planer.

    Når dit forarbejde er på plads, er der en række muligheder for at finansiere din vækststrategi. De omfatter: 
    - Egenfinansiering
    - Private investorer (f.eks. Business Angels, familielån eller crowdfunding)
    - Fonde og støtteordninger
    - Eksportstøtte
    - Vækstfonden
    - Banklån/kreditter/leasing

    En god forudsætning for dialogen med interesserede investorer og andre interessenter er et gennemarbejdet pitch, der fremstiller din plans forretningsmæssige potentiale på en attraktiv måde. Du kan hente inspiration til det på The Hub, som er Danske Banks platform for iværksættermiljøet.

    Hos væksthusene rundt om i Danmark kan du få rådgivning om de mange støtteordninger og fonde, mens Vækstfonden tilbyder vækstlån, kaution og garantier for virksomheder, der ellers vil have svært ved at stille tilstrækkelig sikkerhed til at opnå et banklån.

    Som bank har vi masser af erfaring med at hjælpe virksomheder som din med at vokse. Udnyt vores kompetencer til at teste din vækststrategi og finde den helt rigtige finansieringsløsning.
    Info Viden og sparring til at skabe vækst

    Du kan med fordel søge sparring hos de regionale væksthuse eller dit kommunale erhvervscenter. Her kan du både få ad-hoc rådgivning, konkret hjælp og kursusforløb med fokus på vækst. 

    Du kan også få input ved at tage ”vækstprofil”-testen på det offentliges online erhvervsportal, Virk.dk.

    Hvis du har en start-up-virksomhed og har brug for finansiering eller dygtige medarbejdere, kan du besøge The Hub, som er Danske Banks platform for iværksættermiljøet. The Hub er målrettet nystartede virksomheder og mindre virksomheder med vækstambitioner.
  • 2. Sæt det rigtige hold

    2. Sæt det rigtige hold

    I den bedstsælgende erhvervsbog ”From Good to Great” er et af de første råd, at man skal stille det rigtige hold. Det kan også være nødvendigt for dig, hvis du vil lykkes med at skabe vækst. For ofte vil nye initiativer kræve nye kompetencer, og det er ikke sikkert, at de allerede er i din virksomhed. 

    Hvis det er tilfældet for dig, skal du overveje, hvordan du bedst får de rigtige kompetencer tilknyttet din virksomhed. Skal du ansætte nogen på en fast kontrakt, få en vikar ind, hyre et bureau af eksperter, eller skal du prøve at finde en ekstern samarbejdspartner? Det vil afhænge helt af din situation, branche og virksomhed. Du kan læse mere om, hvordan du rekrutterer i vores tema om det. Og du kan søge kvalificeret arbejdskraft på The Hub.
    Info Lær af start-up-mentaliteten
    Succesfulde start-up-virksomheder arbejder ofte med hurtigt at prøve nye initiativer af for derefter at evaluere og eventuelt ændre dem. På den måde er de i stand til at handle hurtigere og mere smidigt end etablerede virksomheder. Facebook-stifteren Mark Zuckerberg opsummerede den tilgang i udtrykket ”Move fast and break things” (”Handl hurtigt og ødelæg ting”), som i flere år fungerede som et mantra for virksomheden.

    Den tilgang kan give dig en hurtigere indikation af, om du er på rette spor, end hvis du over en længere periode gennemfører alle skridt i en detaljeret plan for derefter at finde ud af, at din tese ikke var rigtig. Derfor kan det give mening at arbejde på den måde, også selvom du har en virksomhed med mange års erfaring. Det kræver dog naturligvis, at de enkelte handlinger ikke indebærer store risici for din virksomhed.
  • 3.  Eksekvering, eksekvering, eksekvering

    3.  Eksekvering, eksekvering, eksekvering

    Du har pengene, du har planen, du har holdet. Nu skal der handling til. Der er en talemåde i erhvervslivet, der hedder, at det ikke er, hvad man begynder, der betyder noget, men hvad man gør færdigt. Den kan være værd at have i baghovedet, når du går i gang med at eksekvere din plan.

    I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at det at færdiggøre noget også kan betyde, at du hurtigt finder ud af, at et bestemt initiativ måske ikke er værd at satse på i denne omgang. På den måde gør du det færdigt ved at slå en streg over det og fokusere din energi andetsteds.

    Og netop i forhold til fokus kan det for mindre virksomheder være givtigt at lytte til et råd fra en succesfuld dansk vækstvirksomhed. I en artikel på vores hjemmeside giver Green Click Medias direktør det råd, at det er vigtigt, at du ikke mister fokus på kerneforretningen, mens du prøver at skabe vækst. Måske et af dine vækstinitiativer ligger i periferien af der, hvor du tjener dine penge i dag. I sådanne tilfælde er det afgørende, at du ikke forsømmer din kerneforretning, imens du prøver at udvikle din virksomhed.

    Ellers er der bare at gennemføre din plan. Hvis du vil sikre, at du holder momentum i eksekveringen, kan det være en god idé at gøre ugentlig status på de enkelte initiativer, så du hele tiden sørger for fremdrift.
    Du kan læse andre guides til at skabe vækst på disse sider:  

    Gør dig klar til vækst
    Gør status på dine vækstinitiativer