“Vi skal turde være ærlige og simpelthen sige, at iværksætteri også kan være svært og nederen! Men tør du gøre noget, som andre endnu ikke har gjort, kan det være første skridt mod blive en succes.”

For Frederikke Schmidt, der er uddannet skodesigner fra Polimoda i Firenze, lå det ikke i kortene, at hun skulle springe ud som iværksætter. Før hun tog springet har hun været kreativ direktør, haft ansvar for flere ansatte i Italien og i Ungarn og så har hun styret produktionsteams i både Kina og Italien. 

En dag fik hun nok. Grænsen var nået. Hun ville gå egne veje og nu bryde med måden, som de store modebrands arbejder på. 

“Nu skulle der fanden gale mig nye boller på suppen. I Roccamore skulle vi ikke have spild, dårlig produktion og lortelim. Og så skulle der ikke være nogen hemmeligheder for medarbejderne”, siger Frederikke Schmidt. 

Afvisning kickstartede Roccamore

Idéen til Roccamore stammer fra Frederikkes bacheloruddannelse, hvor bedømmelseskomitéen ikke mente, at produktet harmonerede med virkeligheden.

“Jeg blev simpelthen trodsig og nærmest 12 år gammel. Jeg skulle vise dem. Nu skulle jeg føre Roccamore ud i livet. Jeg lavede en kickstarterkampagne og finansierede på den måde mine første sko. Man kan sige, at jeg lidt blev provokeret til at lave virksomhed,” siger Frederikke.

Det lykkedes Frederikke Schmidt at samle 330.000 kr. ind via kampagnen. Faktisk var hun den første kvinde i Danmark til at finansiere en forretning gennem crowdfunding. Det var i 2015.

I dag fire år senere forventer Frederikke Schmidt at lande en omsætning på over 15 millioner kroner i år. På fire år har hun bevist, at en bæredygtig produktion kan kombineres med farverige hæle med komfort i højsædet. Roccamore har i dag 7 ansatte og har år for år øget omsætningen markant. Roccamore har triplet omsætningen hvert år fra 2016 til i dag.

Drømmer du også om at starte virksomhed?

Book et møde med os, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig på vej.

Book møde

Lader kunderne være med-designere

At opbygge et brand kan tage tid. Stadig alt for mange iværksættere opnår aldrig lydhørhed over for deres målgruppe og overlever ikke de første tre leveår.

Frederikke har altid været ekstremt aktiv på de sociale medier. Her går hun i dialog med kunderne, spørger ind til deres ønsker og bruger dem aktivt i produktudviklingen af nye kollektioner.

“Alt kommer fra markedet, ikke fra mig eller Roccamore. Flere gange om året inddrager jeg kunderne og spørger til, hvad de gerne vil have. Sidste gang kom der 4800 svar og her scroller jeg dem igennem for nøgleord. Så tegner jeg nogle bud på baggrund af deres kommentarer og laver prototyper. Og så stemmer vi om de forskellige designs på de sociale medier,” tilføjer Frederikke Schmidt.

I dag er 70% af Roccamores forretning og salg online og 30% er offline. Skoene bliver solgt i en forretning i København og flere gange om året tager Frederikke og virksomhedens medarbejdere på en Roccamore-tour. Fem gange om året besøger de fem danske byer med 500 par sko. 

“Man skal som iværksætter komme mere ud i markedet. Møde kunderne. Jeg ser mange iværksættere bag lukkede døre, der tror, de skal løse alting selv. Vi ved fx, at syv ud af ti kvinder, der kommer til de her arrangementer, køber et par sko, og at 64% går online for at købe deres næste par,” siger Frederikke Schmidt.

Næste skridt for virksomheden er, at Roccamore forsøger sig på de udenlandske markeder.

“Tag de svære beslutninger up-front og just-do-it”

”Som iværksætter skal man turde at tage de svære beslutninger. Det er for nemt at gemme sig og undgå konfrontationen med kunder eller potentielle investorer.” Sådan lyder Frederikkes råd til andre iværksættere. 

Selv forsøger hun at leve og arbejde ud fra mantraet: Hard Choices, Easy Life. Easy Choices, Hard Life. Man skal turde at tage de svære beslutninger, for så bliver alting lettere efterfølgende. Også bare gøre det. Have en “just-do-it-tilgang” til at møde andre og til at konfrontere andre. Du ved aldrig, hvornår du møder en fremmed, der potentielt kan gøre et eller andet for dig og din virksomhed i fremtiden. 

Tre råd fra Frederikke Schmidt om at starte virksomhed 


1. Vær mere direkte. Hav modet til at tage de svære beslutninger og gribe fat i dit netværk. Har du ikke et netværk, så skab det!

2. Tro på dit eget produkt, og sælg noget helhjertet. Hvis ikke du gør det, så kan du ikke forvente, at andre gider at bruge tid på dig. 

3. Gør noget! Gør det anderledes end andre. Du skal bryde med noget. Tør man ikke, så lad være.