Del

Nye forretningsmodeller skabt af krisen

Mange startups er gået forrest med at omstille sig til en ny virkelighed med positive forandringer, heriblandt nedenstående tre danske startups, der har brugt krisen til at skabe nye, digitale forretningsben.

Traede: Digitale modeoplevelser
Startuppet Traede er en digital platform, der forbinder modebrands direkte med detailkunder. Mode- og livsstils-branchen er under et enormt pres, fordi brands ikke kan afsætte varer, mens modeshows og messer aflyses på stribe.

Derfor udviklede Traede konceptet ’Dropshopping’ sammen med et par af deres kunder, som lynhurtigt kom på markedet. Her kan detailkunderne risikofrit sælge varer til forbrugerne uden at skulle bestille dem hjem først.

Herefter søsatte Traede endnu et nyt, digitalt forretningsben, der har digitaliseret modemesser og -shows. Sammen med den danske modeuge udviklede Traede et virtuelt showroom og en digital lookbook - i stedet for den klassiske, fysiske coffeetable-book, der præsenterer et modekoncept.

På blot fire dage gik teamet fra idé til løsning, og i løbet af en måned stod Traede med et færdig virtual reality-produkt til kunderne, der nu vrimler til platformen.

CPH Nanosystems: Hul i kalenderen har skabt en fremtidig platform

DTU-startuppet direkte salg i Danmark var gået i stå, da alle kunderne var sendt hjem fra laboratorier, universiteter og gymnasier. Men det viste sig at være en mulighed:

”Jeg havde længe gået og tænkt over, hvordan vi kunne rykke vores teknologiske platform fra simple laboratorietests til et nyt niveau, som for os ville være at lave diagnostiske produkter. Med Covid-19 stod vi pludselig med et hul i kalenderen og ledig kapacitet. Med vores platform til decentrale tests virkede det oplagt at gå efter at teste for Covid-19,” siger Emil Højlund-Nielsen, stifter og direktør.

”Vi fik hurtigt godkendelse fra vores eksisterende investorer og bestyrelse til at søge finansiering gennem crowdfunding, da traditionel investering var frosset fast. På fire uger rejste vi 400.000, og vi har sat gang i udviklingen af vores tests, der skal give svar på blot fem minutter,” siger Emil Højlund-Nielsen.

Han forventer, at testkittet er klar i det første kvartal af 2021.

”Vores løsning er særdeles relevant ved en eventuel 2. bølge af Covid-19. Under alle omstændigheder har vi taget springet til at udvikle en generel platform til patogener, som i fremtiden også kan anvendes til at teste for en lang række andre sygdomme,” siger Emil Højlund-Nielsen.

Corti: Krise-erfaringer breder forretningsområdet ud

Corti har udviklet en platform, der ved hjælp af stemmegenkendelse er i stand til at assistere sundhedspersonale, når de skal identificere en patients symptomer og stille en diagnose.

”Vores digitale assistent lyttede til opkald tidligt i epidemien hos det norditalienske ambulancekorps i Lombardiet, der er kunde hos os. Vores samarbejdspartnere i Seattle i USA var også gode til at følge patienterne fra de kontaktede deres læge, til de blev diagnosticeret med Covid-19. Derfor havde vi en stor streng af data, vi kunne træne vores algoritme med ret tidligt under epidemien,” siger Andreas Cleve, direktør og medstifter af Corti. 

Corti validerede deres nye algoritme på blot tre uger. 

”Telemedicin er fremtiden, og mange læge-patient samtaler vil foregå på teknologiske platforme, og dér vil vi gerne være med til at sikre, at kvaliteten er lige så høj – eller endnu højere – som ved det fysiske møde,” siger Andreas Cleve.

Før Covid-19 kendte 11% af amerikanerne til telemedicin. I dag er 76% overbeviste over, at det bliver fremtiden.

”Det er en kæmpe skalp for os, at vi kan bevise, at vores algoritme hurtigt kan sættes i produktion. Vi ved ikke, om Covid-19 vil blusse op igen, men vi er overbeviste om, at vi kan bruge den data og de læringer, vi har gjort os, til at forudsige risikoen for en lang række andre patienter, som i fremtiden kan blive ramt af andre sygdomme så som SARS og KOL og derved gøre en forskel for de mange,” siger Andreas Cleve.

Hvad kan vi lære? 

Ved at turde satse, når andre går i dvale, har nogle startups skabt nye forretningsområder, der også er relevante når Covid-19 ikke længere plager hele verden. Af de modige iværksættere kan vi lære, at:

  • Partnerskaber er vejen til at lykkes - også i en krisetid.
  • Hastighed, viden og data er væsentlige parametre.
  • Se muligheder i det digitale og alternative fundingkilder.
  • Udnyt ledig tid til at lave det, du altid har drømt om.

Artiklen er skrevet af TechSavvy.
Læs den oprindelige artikel her

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.