Del

Hvordan holder du forretningen kørende og forbereder dig på tiden efter corona?

Hvordan sikrer du likviditeten, hvis du som selvstændig eller mindre virksomhed oplever et fald i omsætningen på grund af coronavirus? Og hvordan kan du holde fast i dine kunder og tiltrække nye i en ekstraordinær situation, der fortsætter i lang tid fremover? Få 10 konkrete råd til, hvordan du holder forretningen kørende, så du kommer bedst muligt ud af coronakrisen.

Coronakrisen slår hårdt hos virksomhederne. Og selvom vi begynder at se tegn på, at det værste af sundhedskrisen er overstået, og samfundet langsomt er ved at blive genåbnet, vil corona påvirke virksomhederne i lang tid fremover. Hvad end du som virksomhedsejer har måttet lukke virksomheden for en periode, oplever et fald i omsætningen eller har problemer med likviditeten, kan det have store konsekvenser for dig og dine medarbejdere.

Her får du en række konkrete råd til, hvordan du kan minimere konsekvenserne og forberede dig på tiden efter corona, så din virksomhed kommer bedst muligt ud på den anden side.

1. Få overblik over virksomhedens økonomi og søg om hjælpepakker

Lav et overblik over din virksomheds økonomi. Det er dit fundament for at træffe gode beslutninger, og det giver tryghed. Hvordan ser indtægtssiden ud den næste tid, og hvordan ser udgiftssiden ud? Og hvor kan der spares eller udsættes betalinger? Om du laver det i Excel, eller med papir og blyant, det er ikke så vigtigt, men du skal helt tæt på økonomien. 

Hvis du ikke allerede har gjort det, så undersøg, om du kan benytte statens hjælpepakker – du kan få overblik over pakkerne her. Overvej også om der er andre steder, du kan hente økonomisk hjælp, og vurder, hvad du har brug for fra din bank. 

2. Tal med dine medarbejdere om lønnedgang og ferie – og bevar dialogen

Det kan blive nødvendigt at sænke udgifterne til løn, hvis du oplever et væsentlig fald i omsætningen over en længere periode. Tal åbent med dine medarbejdere om muligheden for, at de i en periode går ned i løn, ligesom det også er en mulighed at afholde restferie, mens der er mindre at lave i din virksomhed. Forhåbentligt vil der i takt med genåbningen blive mere og mere brug for dem igen. Husk at sørge for at have det juridiske på plads i forhold til en lønnedgang. 

I det hele taget er det en god idé at have en tæt dialog med dine medarbejdere for at minimere usikkerheden og utrygheden ved situationen. Og har du stadig medarbejdere, der er hjemsendt, så sørg for, at alle Sundhedsstyrelsens retningslinjer overholdes, så medarbejderne føler sig trygge ved at tage på arbejde, når de møder ind igen. 

3. Forhandl dine betalingsfrister

Mangler du likviditet på den korte bane, kan du undersøge mulighederne for længere betalingsfrister. Gå fx i dialog med din udlejer om at udskyde din husleje. Alternativet for udlejer er tomme lokaler, og derfor kan det være i begges interesse, at du får lov til at betale på et senere tidspunkt. Samme aftale kan du forsøge at lave med dine leverandører.

4. Tal med banken

Fortsæt dialogen med din bank, og forhør dig om mulighederne for at få forhøjet din kassekredit, udskydelse af ydelser og henstand med betalinger. Hos Danske Bank har vi indført en række tiltag for at hjælpe vores kunder gennem udfordringerne og afbøde konsekvenserne af COVID-19. Hvis du er presset på likviditeten, råder vi dig til at tage fat på os, så vi sammen kan kigge på mulighederne for at hjælpe. Læs mere om, hvordan vi hjælper, og book et onlinemøde, hvis du har brug for hjælp.

Det vil give det bedste udgangspunkt for vores dialog, hvis du har følgende klart, inden du kontakter os eller booker et møde:

  • Et overblik over virksomhedens kendte udgifter og indtægter – gerne som et opdateret likviditetsbudget eller overblik i fx. Excel for de næste 3-6 måneder.
  • En beskrivelse af de igangsatte, planlagte og mulige yderligere tiltag, du kan sætte i værk for at imødegå den faldende – eller manglende – omsætning i din virksomhed.
  • Et overblik over afhængigheder af andre parter, fx leverandører og SKAT.
  • Indblik i, hvilke af statens støttepakker du forventer at være omfattet af.

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så kontakt din sædvanlige rådgiver, kontakt os på erhvervdirekte@danskebank.dk
eller 45 14 00 00 eller book et onlinemøde.

Book onlinemøde

 

5. Overvej din forretningsmodel og digitaliser din forretning

Corona har ændret rammerne for at drive virksomhed, særligt hvis du normalt sælger dine varer fra en fysisk butik eller mødes med dine kunder fysisk. Derfor bør du overveje din forretningsmodel, og hvordan du gør det nemt for dine kunder at købe hos dig. 

Du kan for eksempel oprette en webshop og øge dit fokus på onlinesalg. Og sælger du allerede varer via en webshop, kan du overveje, hvordan du kan gøre det nemmere for dine kunder at handle. Udvid din bytteservice, gør levering og bestilling nem og hurtig og sænk prisen på fragt direkte til døren, så dine kunder slipper for at hente varerne i en pakkeshop. Husk også at fortælle dine kunder om tiltagene.

Overvej i det hele taget, om du kan sælge dine produkter digitalt. Rådgiver du kunder, kan du holde møder via digitale løsninger som Skype eller Google Hangouts, og det kan sagtens lade sig gøre at undervise eller holde foredrag og kurser online på fx webinarer. 


6. Sælg gavekort, klippekort og årsabonnementer

Er du en af dem, der må vente lidt endnu med at genåbne virksomheden, kan du overveje muligheden for gavekort eller klippekort til dine ydelser. Det kan hjælpe dig med at skabe likviditet nu og her, og du kan overvej at give rabat på gave- og klippekort, så der er fordele for dine kunder ved at købe nu. Men vær opmærksom på, at du har et ansvar for, at kunderne kan indløse deres tilgodehavende på et senere tidspunkt.

En anden mulighed for at øge likviditeten på de korte bane er forudbetalte årsabonnementer. Det kan være på serviceydelser såvel som fysiske produkter og kan give din virksomhed en omsætning i de kommende måneder, hvor salget kan være svingende på grund af usikkerhed, fortsat vil være i den kommende tid efter genåbningen. Selv om der ikke er tradition for abonnementsløsninger i din branche, kan det være en god ide at overveje, om det skal være en del af din forretning.


7. Hold udsalg og lav ombookinger

Har du varer på lager, der ikke sælger? Eller oplever du, at kunderne aflyser reservationer eller møder på grund af usikkerhed? 
Imødekom den usikkerhed, der er hos dine kunder, og gør det nemt for dem at handle hos dig. Har du varer på lager, der ikke sælger, er det er godt tidspunkt at sænke priserne og holde ekstraordinært udsalg, hvor du udvider kundernes frist for fx at returnere varer. Hvis dine kunder aflyser reservationer eller møder, så tilbyd at lave en ombookning i stedet for og udvid fristerne. Det øger dine muligheder for at indhente tabt omsætning senere, når samfundet åbner endnu mere op. Husk at markedsføre tiltagene og fortælle dine kunder om dem.


8. Tag fat i dit lokale erhvervshus

De regionale erhvervshuse tilbyder en lang række gratis ydelser, og du kan få sparring på både mindre og større udfordringer i forbindelse med coronakrisen. Erhvervshusene er et godt sted at starte dialogen om de udfordringer du oplever, fordi de har erfaring fra at rådgive andre virksomheder med lignende udfordringer. Se kontaktoplysninger til erhvervshusene her.


9. Kommuniker med dine kunder og samarbejdspartnere

Se krisen som en mulighed for at styrke dialogen med dine kunder og samarbejdspartnere. Ligesom du og din virksomhed, oplever de også en svær situation og er usikre på tiden efter genåbningen af Danmark. 

En dialog vil både gøre dig klogere på, hvad dine kunders behov er, og det vil give dig mulighed for at tilpasse dit produkt og skabe salg. Måske kan du også gøre noget for at hjælpe dine kunder og samarbejdspartnere i den aktuelle situation og dermed styrke relationen?

Når du skal kommunikere med kunderne, er der mange muligheder. Lav en video på din telefon, få din hjemmeside opdateret, lav et nyhedsbrev, få gang i Instagram. Prøv tingene, af og lad ikke det perfekte stå i vejen for en brugbar løsning – al kommunikation gælder i denne tid, og kunderne er ofte åbne for at høre fra dig.


10. Kig fremad og styrk dine og medarbejdernes kompetencer 

Sørg for at tænke længere frem i tiden, så du er klar til den gradvise genåbning og tiden derefter. Hvordan skal din virksomhed åbnes op igen, og hvordan vil du fortælle omverdenen, at du igen har åbent, og at det er sikkert at handle hos dig? 

Du kan også planlægge din markedsføring ud i fremtiden, og overveje, om du i forbindelse med nedlukningen har gjort dig erfaringer, fx fra dialogen med dine kunder, der kan bruges til at skabe vækst fremover. Bruger du sociale medier, kan du allerede nu klargøre billeder og tekster til senere brug. Du kan også opdatere din hjemmeside og undersøge, hvilke bookingsystemer eller andre kundeløsninger du kan få gavn af i din virksomhed. Brug tiden på alt det, du ellers har haft svært ved at nå. Sidst men ikke mindst kan du bruge tiden på at styrke dine og medarbejdernes kompetencer og de svage sider af din forretning, så du er bedre rustet til tiden i kølvandet på corona.


Pas på svindel

Svindlerne er særdeles aktive her i coronakrisen. De prøver fx at få fat i fortrolige oplysninger ved hjælp af falske mails, sms’er og hjemmesider. Så pas på og beskyt din virksomhed og videregiv ikke forlige oplysninger. Svindlerne er særdeles aktive her i coronakrisen. De prøver fx at få fat i fortrolige oplysninger ved hjælp af falske mails, sms’er og hjemmesider. Så pas på og beskyt din virksomhed og videregiv ikke forlige oplysninger. Se eksempler på svindel og få råd til, hvordan du sikrer din virksomhed. 

Læs mere

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så kontakt din sædvanlige rådgiver, kontakt os på erhvervdirekte@danskebank.dk
eller 45 14 00 00 eller book et onlinemøde.

Book onlinemøde

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.