International handel - indledende forberedelse

  • 1. Mange grunde til at handle internationalt

    1. Mange grunde til at handle internationalt

    Der er mange forskellige faktorer, der får virksomheder til at begive sig ud på de internationale markeder og købe eller sælge produkter på tværs af landegrænser. Grundene går lige fra ønsket om at skabe vækst ved at sælge sin vare eller service på et nyt marked til at udnytte international teknologi eller viden ved at købe produkter eller serviceydelser hjem.

    Selvom udviklingen og den moderne teknologi har gjort det nemmere end nogen sinde før at handle med udlandet, er det stadig forbundet med en anden type uvished og risiko end at handle på hjemmemarkedet. Selvom vi godt ved, at verden ikke kan sættes på formel, og et import- eller eksport-eventyr kan starte tilfældigt, kan man som virksomhed ligeså godt forberede sig ordentligt. Det får du tips til i denne guide.

    Til at begynde med kan man med fordel gøre sig klart, hvad der driver en ud på de internationale markeder. Det kan du læse mere om i de næste punkter.

  • 2. De typiske grunde til at importere

    2. De typiske grunde til at importere

    Vi starter med at tage et kig på, hvad der får virksomheder til at importere. Det kan både handle om pris og kvalitet. Import kan skyldes ønsket om:

    • At få adgang til varer, der ikke kan fås på hjemmemarkedet
    • At bringe ny teknologi til sit lokale marked
    • At skaffe færdigvarer af højere kvalitet
    • At få adgang til billigere varer

     

    Når du har identificeret grunden til, at din virksomhed skal importere, har du et godt udgangspunkt for at tilrettelægge processen.


  • 3. De væsentligste grunde til at eksportere

    3. De væsentligste grunde til at eksportere

    Dette er de typiske grunde til, at virksomheder eksporterer til udlandet:

    • For at øge omsætningen
    • Reducere afhængighed af eksisterende markeder
    • Skabe ny efterspørgsel efter sine produkter
    • Udjævne sæsonudsving i indtjeningen

     

    Det kan naturligvis også være andre og mere jordnære grunde – så som at en udenlandsk kunde har hørt om ens produkt og vil købe det – men under alle omstændigheder er det en god idé, hvis man selv er bevidst om baggrunden for, hvorfor man gør det, så man kan sikre, at det passer til forretningsstrategien.


  • 4. Hvem skal jeg handle med?

    4. Hvem skal jeg handle med?

    Hvis ikke importen eller eksporten er startet med, at nogen har henvendt sig for at købe eller sælge produkter, er det indledende spørgsmål, hvem man skal handle med.

    Måske din virksomhed allerede har en eksisterende handelspartner, I vil sælge eller købe noget mere af. Måske skal I ud at finde nye kunder eller leverandører. I begge tilfælde rejser der sig en række spørgsmål, både om modpartens stabilitet og troværdighed, og om eventuelle økonomiske, politiske og kulturelle forskelle. Disse bekymringer er forskellige fra import til eksport, og derfor kigger vi nærmere på dem hver for sig i de næste punkter.

    Hvad bør du gøre og undgå at gøre

    Det er en god idé at:

    • starte i det små for at lære din handelspartner at kende
    • sørge for, at de interne ressourcer er på plads
    • tage højde for, at processen kan være langvarig og tidskrævende
    • overveje e-handel, hvis du sælger til internationale kunder
    • involvere de rigtige partnere, som agenter, distributører og banker i planlægningen

     

    Det er en dårlig idé at:

    • undervurdere betydningen af landspecifikke risici
    • ignorere forskellen mellem indenlandske og udenlandske markeder
    • ignorere lokale handelsregler, dokumentationskrav og juridiske forhold
    • undervurdere vigtigheden af logistikplanlægning
    • være overdrevent afhængig af en enkelt leverandør eller kunde
  • 5. Bekymringer ved import

    5. Bekymringer ved import

    Når vi taler med virksomheder, der importerer varer fra udlandet, er den første og største bekymring, om varerne bliver leveret i den aftalte standard. For at sikre dette er der to overordnede ting at gøre: Det første er at foretage den nødvendige research på leverandøren (det kommer vi mere ind på i vores guide til planlægning og eksekvering af international handel). Dernæst skal du sørge for at forhandle aftalen, så der er fuld enighed om, hvad minimumsstandarden er, og at din endelige pris dækker alt – både produktion, emballage, transport og importafgifter.

    En anden bekymring ved import er den mere lavpraktiske, økonomiske: Har du ressourcerne til at overholde dine forpligtelser? Her skal du sikre, at du har den nødvendige likviditet til at møde betalingsfristen fra leverandøren.

    Endelig er der mere generelle bekymringer – man kunne kalde det for the known unknowns – altså alle de ting, du ved, kan gå galt, men som du ikke nødvendigvis har overblik over. Det kan være ting som sikkerheds- og miljømæssige forhold hos producenten eller placeringen af erstatningsansvar for skade forvoldt af de importerede varer. De ting bør du overveje, inden du importerer.

    Vi kan hjælpe dig med at lykkes med import og eksport

    •  Rådgivning gennem hele processen
    •  Prisbelønnede løsninger
    • Nemt overblik med vores digitale løsninger

    Kontakt os

  • 6. Bekymringer ved eksport

    6. Bekymringer ved eksport

    Først og fremmest bekymrer eksporterende virksomheder sig om, hvorvidt kunden betaler – både hele beløbet og til aftalt tid. Den bekymring kan man minimere ved at researche på kunden og sikre, at betalingsbetingelserne er klare og tydelige. Det kan du læse mere om i vores guide til planlægning og eksekvering af international handel.

    Det næste spørgsmål, der rejser sig, er om din egen virksomhed er klar til at eksportere. Har I de nødvendige ressourcer til at sælge til udlandet, og hvordan passer det ind i forretningsplanen? Det er spørgsmål, det er værd at overveje, inden I begiver jeg ud i eksport.

    Endelig kan det ved eksport være nogle juridiske og lovgivningsmæssige forhindringer, ligesom der skal tages højde for toldforhold. Det kan også være, at produktet eller servicen skal tilpasses til det lokale marked.

    Hvis du har tænkt disse ting igennem, er du godt rustet til at gå videre med dit eksporteventyr.

Andre har også set