Hvad handler de nye ESG-krav om?
Vi oplever, at mange kunder spørger til hvilke ESG-krav, vi som bank vil stille grundet lovforslaget L193, der trådte i kraft 1. juli 2025. Det korte og meget overordnede svar er, at denne lov i sig selv betyder mere for bankens interne risikostyring end for vores kunder.
Men grundlæggende understreger den nye lov endnu engang, at ESG-risikostyring er vigtigt. Den er en del af den samlede lovgivning, der i flere år har betydet, at bankerne har arbejdet med at integrere ESG i deres forretning. For os i Danske Banker ESG-risici ikke et nyt område - det er et område, vi har arbejdet med i lang tid. Vores kunder skal derfor heller ikke forvente store omvæltninger som følge af de nye regler.
Hvordan kan de nye ESG-krav påvirke virksomhedskunder i Danske Bank?
For langt de fleste kunder vil den nye lov ikke få nogen praktisk betydning. Vi indsamler allerede branchedata fra andre kilder, som gør det muligt for os at vurdere ESG-risici på porteføljeniveau.
Når det er sagt, så vil der være kunder i brancher med høj omstillingsrisiko, som f.eks. Landbrug, Ejendomme og Forsyning, der kan opleve øgede krav fra os om omstillingsplaner og ESG-data. Fordi omstillingsplaner og relevante data er nødvendige for at sikre en robust forretning og forstå og håndtere de risici, der er. Med andre ord er vi ikke interesserede i at pålægge virksomhederne unødige administrative byrder ved at stille dem en masse spørgsmål om ESG, hvis vi reelt ikke skal bruge det til at vurdere deres risici.
Se Christina Krath fortælle mere om, hvordan de nye ESG-krav kan påvirke danske virksomheder
Kan den nye lov få indflydelse på kundernes forhold til banken?
For langt de fleste kunder vil den nye lov ikke i sig selv påvirke deres vilkår i banken. Men det er klart, at vi som bank har et ansvar for at handle, hvis væsentlige risici ikke bliver håndteret. Det har altid været en del af vores tilgang til risikostyring, og det gælder også på ESG-området.
Så hvis man som virksomhed befinder sig i en sektor med høje ESG-risici, er det naturligvis en del af vores samlede risikovurdering i forhold til for eksempel kreditgivning og finansieringsvilkår.
Hvilke ESG-data vil Danske Bank efterspørge?
Vores spørgsmål og krav vil i vid udstrækning være sektorafhængig, og de vil udvikle sig i takt med, at lovgivning og samfundet udvikler sig. Men for mange kunder i SMV-segmentet vil de nye krav ikke medføre en øget databyrde, da vi kan indhente mange relevante data om virksomhedens branche fra andre kilder. Hvis vi mangler data eller indsigt i virksomhedernes omstillingsplaner, tager vi en direkte dialog med dem.
Hvordan kan virksomheder forberede sig på ESG-dialogen med Danske Bank?
Uanset om vi stiller krav eller ej, er vores generelle anbefaling, at man som virksomhed gør sig bevidst om de væsentlige risici og muligheder, som den bæredygtige omstilling af samfundet betyder for dem.
Er der f. eks branchespecifik lovgivning på vej, der gør, at man bør ændre dele af sin forretningsmodel? Bør man investere i at sikre sig mod det voldsomme vejr, der forårsages af klimaforandringerne? Og kan man øge sin konkurrencedygtighed ved at levere produkter og services, der understøtter sine kunders omstilling?
En god tommelfingerregel er, at hvis man som virksomhed har et godt overblik over ESG-risici inden for sin branche og forretning, vil vores spørgsmål og krav ikke komme som en overraskelse. Vores hensigt med at lave en ESG-risikovurdering er udelukkende at sikre, at vores kunder har en robust forretning, samtidig med at vi forbliver en robust bank.