Gå til hovedindhold

Corona: Sådan dækker den eventuelle forsikring på dit Mastercard på forretningsrejsen

Planlægger du at tage på en forretningsrejse? Bliv klogere på, hvordan du er dækket af den eventuelle forsikring tilknyttet dit Mastercard Corporate Card fra Danske Bank, hvad du skal være opmærksom på, og få gode tips og råd inden du bestiller din rejse.

Har du et Mastercard Corporate Card med rejseforsikring?

Det første, du skal være opmærksom på, er, hvorvidt der er en rejseforsikring knyttet til dit Mastercard Corporate Card – og det gælder alle korttyperne. Det kan virksomheden se i District eller Netbank Erhverv, så spørg eventuelt din arbejdsgiver. 

For afbestillingsforsikringen er det købstidspunktet for rejsen, som er afgørende for dækningen af coronarelaterede skader, mens det for rejseforsikringen er afrejsetidspunktet. 

Har du et Mastercard Corporate Platinum med forsikringer, kan du læse mere om dækningerne her

Har du Mastercard Corporate Gold med forsikringer, er både afbestillingsforsikring og rejseforsikring med sygdom/hjemtransport inkluderet.
Læs mere om dækningerne her

Har du Mastercard Corporate Classic med forsikringer, er afbestillingsforsikring inkluderet, men der er ikke en decideret rejseforsikring, som dækker sygdom/hjemtransport.

Husk: Tjek også altid Udenrigsministeriets rejsevejledninger


Bestiller du en rejse uden afbestillingsforsikring?

Bestiller du en rejse uden at have en afbestillingsforsikring, skal du være opmærksom på, hvad der gælder af regler ved afbestilling hos din rejseudbyder. Er det f.eks. omkostningsfrit at afbestille? Er der gebyrer eller depositum, som ikke tilbagebetales? Og hvornår er sidste frist for afbestilling af rejsen?


Har du et kort med en afbestillingsforsikring?

Er der en afbestillingsforsikring på dit kort, skal du være opmærksom på følgende: Hvis Udenrigsministeriet fraråder udrejse, når du skal afsted, er det vigtigt, at du eller din virksomhed på købstidspunktet tjekker, hvilken ”farve” destinationen har på Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hvis du udelukkende afbestiller en erhvervsrejse til et område, fordi det på afrejsetidspunktet er blevet rødt, dækker forsikringen kun, hvis området på købstidspunktet var grønt, gult eller orange i Udenrigsministeriets rejsevejledninger.  

Tryg tager stilling til afbestilling på baggrund af Udenrigsministeriets rejsevejledninger tidligst 72 timer inden afrejsetidspunktet, da situationen i lande/områder hurtigt kan ændre sig.  

Bliver du syg med corona inden afrejse, dækker afbestillingsforsikringen på samme måde som ved andre former for sygdom. Og forsikringen dækker selvfølgelig også alle andre årsager til afbestilling, som står i betingelserne, uanset hvilken farve landet eller området havde, da forsikringen/rejsen blev købt.

Vil du gøre brug af din afbestillingsforsikring?

Hvis du ønsker du at gøre brug af din afbestillingsforsikring, eller vil du anmelde en skade eller sygdom under ferien, kan du bruge Trygs skadesanmeldelse eller ringe til Tryg via Danske Bank rejseassistance på  45 12 91 00.

Sygdom/hjemtransport - er dit rejsemål rødt ved afrejse?

Har virksomheden en rejseforsikring, som dækker sygdom/hjemtransport, og rejser du til udlandet, mens destinationen er rød i Udenrigsministeriets rejsevejledning, så dækker forsikringen ikke udgifterne, hvis du bliver syg med corona – eller skader, som er relateret til corona. Det kan f.eks. være udgifter til hospitalsophold, syge- og hjemtransport, tilkald af pårørende eller et forlænget ophold på grund af karantæne.

Det er destinationens farve på afrejsetidspunktet, der afgør, om rejseforsikringen dækker eller ej. Ikke hvad destinationens farve er på købstidspunktet for rejsen.


Er dit rejsemål grønt, gult eller orange?

Rejser du til en destination, som er grøn, gul eller orange på afrejsetidspunktet, og bliver du smittet med corona, dækker forsikringen udgifterne på samme måde som ved andre former for sygdom/skader.


Fire tips inden du bestiller din rejse

  1. Tjek udløbsdatoen for brug af eventuelle vouchers, du har fået i forbindelse med aflysning af tidligere bookede rejser. Nogle vouchers har kun et års gyldighed, og dine penge vil dermed være tabt, hvis du ikke booker en erstatningsrejse eller får forlænget gyldighedsperioden. Hvis du får forlænget gyldighedsperioden, skal du huske at få det på skrift.

  2. Læs grundigt igennem, hvad der står om afbestilling i relation til Corona, før du booker rejser, hotel og andre ophold.

  3. Husk det blå EU-sygesikringskort, og undersøg udløbsdato inden afrejse, så du kan nå at bestille et nyt på borger.dk, hvis det skulle være udløbet.

  4. Tager du på forretningsrejse i bil, så skal du tænke på, at der kan være udgifter til test/karantæneophold afhængig af, hvilke lokale regler der gælder ved indrejse i de lande, du kører igennem.

Hold dig orienteret

Situationen ændrer sig hele tiden, så vi anbefaler, at du løbende holder dig orienteret. Et godt sted at holde sig orienteret er på Udenrigsministeriets hjemmeside, hvor de opdaterer deres rejsevejledning. Denne artikel tager udgangspunkt i situationen per d. 1. maj 2021 og forhold kan være ændret siden. Læs mere på um.dk

Udenrigsministeriet anbefaler, at du tilmelder sig danskerlisten i tilfælde af akut behov for kontakt til danskere, der opholder sig i udlandet. Det gør du i appen ”Rejseklar” eller på um.dk.

Vi tager i denne artikel forbehold for ændringer hos Tryg Forsikring A/S.

Ekstra forsikringer på dit kort?

Er virksomhedens kort uden forsikringer, kan du kontakte din arbejdsgiver – eller læse mere på netbank om muligheden for at få en rejse- og afbestillingsforsikring på dit eventuelle private Mastercard. Er det din egen virksomhed, kan du her læse om, hvilke andre kort virksomheden kan vælge.  

Se kort og forsikringsbetingelser

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.