Gå til hovedindhold

Normann Copenhagen - global fra starten

Nogle virksomheder vokser, indtil mulighederne på det danske marked er udtømte. Så går de internationalt, typisk til nærmarkeder. Anderledes er det for de ”nye” startups, der ofte er ”born global” - eller for mere klassiske virksomheder, hvor verdensudsynet og de internationale markedsmuligheder har ligget klart fra begyndelsen. En sådan virksomhed er Normann Copenhagen.

”Vi har tænkt globalt fra starten”, siger grundlægger Poul Madsen, der fortæller om, hvordan han og med-grundlægger Jan Andersen lejede et rugbrød, kørte Europa tyndt på messer, havde en lille stand i hjørnet og sov i bilen. Det var tilbage i 1999, hvor Normann Copenhagen startede i Pouls mors garage med Jans kærestes lysestagedesign og de første lamper.

Siden har virksomheden vokset sig stor og har nu cirka 100 ansatte, en omsætning på et trecifret millionbeløb, er på 85 markeder verden over og er netop flyttet ind i et helt seks-etagers brandhus i Indre By, København. Virksomheden henter den største del af omsætningen på eksportmarkederne og forventer samme tendens fremover.

Normann Copenhagen

  • High end-produkter primært til virksomheder, typisk møbler og lamper
  • Salget fordeler sig med en tredjedel i hhv. Europa, Asien og øvrige verden
  • Ca. 1.600 kunder

Kontraktsalg er kernen

Det er kontraktsalget, der i stigende grad fylder for Normann Copenhagen. Kontraktsalg er helhedsløsninger til fx virksomheder eller hoteller, der skal indrette et nyt kontorhus eller en ny lobby. Her leverer Normann møblement, lamper og andre accessories, ofte kombineret med rådgivning fra egne indretningsarkitekter – eller dele heraf. Det gør man løbende, blandt andet for store internationale hoteller.

Stærkt fokus på risikospredning

”Ud over en mission om at være så global som mulig er det også vores strategi ikke at lægge alle æg i samme kurv”, fortæller Jan Andersen. Strategien blev forstærket under finanskrisen, hvor virksomheden så i andre retninger ud over alene at tilbyde lamper og accessories og derfor udvidede sortimentet med møbler. 

Det har vist sig at være et godt træk, lige som man også går efter at have god spredning på kunderne, så man ikke bliver afhængig af få, store kunder. Siden 2008 er Normann Copenhagen vækstet med 35 markeder, har fordoblet antallet af ansatte og øget omsætningen med mange hundrede procent.

Salgskanal efter marked

Internationalt er omsætningen spredt godt ud over verden. En del sker via egne folk, en anden del via agenter og via distributører på ”svære” markeder langt væk. Den største del af omsætningen sker gennem Normann Copenhagens egne sælgere og agenter, der repræsenterer de fleste markeder. Der er ikke en decideret opskrift på, hvordan en markedsetablering skal ske – det er handler meget om en individuel vurdering.

Glæden ved at være ejerledet

Normann Copenhagen er fortsat ejerledet. ”Det giver en særlig kultur og ånd”, siger CFO Morten Toft ”En autencitet og arbejdsglæde. En entreprenørånd, hvor vi tager hurtige beslutninger, og hvor det er tydeligt, at virksomheden er stifternes lille barn. Vi kigger frem, ikke tilbage”, siger han. 

Tingene står klare for os

”Vi er glade for at have skiftet til Danske Bank for en 6-7 år siden. Der er en høj grad af professionalisme, enkle, daglige bankforretninger og ikke mindst stærk strategisk finansiel sparring. 

Dér er I gode til at sparke ind og udfordre os, fx inden for cash management, bæredygtighed og konkurrentanalyse, og man kan tydeligt mærke, at I har mange kompetencer og ressourcer i baglandet. Det giver gode diskussioner og stof til eftertanke”, siger han.

”Vi har blandt andet hjulpet Normann Copenhagen med kontosetup i Norden og UK via vores avancerede netbank District og USA gennem vores korrespondentbank”, fortæller erhvervsrådgiver i Danske Bank, Peter Englund. ”Vi har hjulpet med udenlandske garantier og med valuta, cash management, peer-analyser, indkøb og ikke mindst rådgivning om fx ESG. Så vi er naturligvis glade for det gode samarbejde.”

Danske Banks løsninger til virksomheder, der vil ekspandere internationalt

  • Kontosetup på de markeder, vi er til stede
  • Kontosetup på andre markeder gennem vores korrespondentbanker
  • Overblik og nemme finansielle transaktioner gennem vores avancerede netbank, District. Du behøver kun én bank, selv om du er på mange markeder
  • Trade finance: remburser, internationale garantier og collections
  • Valutasikring
  • Huslejegarantier mv.
  • Pension, leasing og forsikring
  • Strategisk finansiel rådgivning

Alt efter virksomhedens behov og ambitioner

Overvejer du at gå internationalt med din virksomhed?

Danske Bank kan hjælpe både med effektive løsninger og rådgivning.

Kontakt din rådgiver eller

Book møde

Andre har også set


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.