7 råd til international ekspansion


Overvejer din virksomhed at etablere sig i udlandet? Så får du her syv råd til, hvad I skal være opmærksomme på i opstartsfasen.


  • 1. Erfaringer fra andre virksomheder 

    Ekspansion til et nyt marked bør altid ske ud fra en grundig analyse, så der findes det bedst mulige match mellem det, jeres virksomhed tilbyder og mulighederne i markedet. Til det formål kan det være en god hjælp at kontakte andre virksomheder, der har etableret sig i det pågældende land og høre deres erfaringer. På den måde kan I undgå at gentage deres eventuelle fejltrin. 


  • 2. Køb, byg eller partner?

    Næste skridt I skal overveje, er, hvordan I vil ind på markedet. Her er der groft sagt tre muligheder:

    - Opkøb af lokal virksomhed
    - Etablering af ny virksomhed
    - Partnerskab med eksisterende virksomhed

    Alle tre muligheder har deres fordele og ulemper. At købe en virksomhed kan være en hurtig vej til markedet og give mulighed for synergier med din eksisterende forretning. Selv at etablere et datterselskab giver fuld kontrol og bedre mulighed for at bevare virksomhedens kultur. Og et partnerskab kan give fleksibilitet og mindre risiko.
    Disse muligheder bør nøje afvejes og overvejes ud fra mulighederne i markedet og jeres strategi og økonomi.


  • 3. Lær lokale regler og love at kende 

    Når I har besluttet jeres fremgangsmåde, er det alfa og omega at lære de lokale love og regler at kende. I skal sikre, at den måde, I har tænkt jer at drive virksomhed på og den juridiske konstruktion passer til lovene i det land, I vil ekspandere til.

    Det er også vigtigt at vide, hvor beskyttet jeres virksomhed er i tilfældet af sagsanlæg. Og hvor længe det kan tage at løse uoverensstemmelser med lokale modparter.
    Skal I ansætte medarbejdere i udlandet, skal I være opmærksom på personale- og ansættelsesret i det pågældende land, herunder regler og retningslinjer i forhold til medarbejdernes pensionsvilkår og person- og selskabsskat.

    Brug for rådgivning?

    Vi er med dig hele vejen og kan hjælpe med rådgivning og strategisk sparring
    Kontakt os på 45 14 99 86 eller tradefinance@danskebank.dk

  • 4. Få styr på bank og finansiering

    Når I etablerer jer på det nye marked, vil det typisk være en fordel at have en bank med et internationalt netværk og en fælles finansiel platform på tværs af markeder.
    Her kan vi hjælpe jer med oplysninger om større lokale banker, de mest benyttede betalingsformer og tilbyde en finansiel platform, Distrikt, hvor I kan foretager likviditetsstyring i realtid på tværs af markeder og valutaer. Læs mere om District.

    Derudover kan vi rådgive jer om, hvordan I finder den bedste kapitalstruktur for jeres virksomhed. Fordelene ved gældsfinansiering er, at det nuværende ejerskab ikke udvandes, mens egenkapitalfinansiering kan give mere tid og fleksibilitet til at få forretningen til at vokse. I nogle tilfælde kan det også være relevant at inddrage eksterne aktører som f.eks. Danmarks Eksport- og Investeringsfond.

     

  • 5. Integration af økonomi og administration

    Uanset hvilken bank I bruger, bør den nye organisations økonomi og administration integreres med det eksisterende.

    Her skal I beslutte, hvilken løsning der er den rette for jeres virksomhed. Det afhænger både af hvilken grad af kontrol, som I gerne vil have over den nye organisation, og hvor hurtigt I vil
    gennemføre integrationen.

    Integrationen bør omfatte både ERP-systemer og HR-systemer, og vil sandsynligvis kræve en ekstra investering i medarbejdere eller konsulenter i en periode. Det er dog ofte en bedre investering end at risikere at fejle i integrationen af administrationen, hvilket kan være dyrt og tidskrævende.


  • 6. Find en balanceret sammensætning af medarbejdere

    Når I skal til at ansætte nye medarbejdere, bør I overveje, hvordan I sammensætter dem bedst muligt. Den ideelle kombination vil typisk være at flytte folk fra de lokale markeder ind til hovedkvarteret og sende nogen den anden vej. På den måde sikrer man hensigtsmæssig vidensdeling og får en god blanding af erfaringen fra det lokale marked og forståelse for moderselskabets forretning og strategi.


  • 7. Vær opmærksom på kulturelle forskelle

    Sidst, men ikke mindst, skal I være opmærksomme på kulturelle forskelle. Særligt hvis man udvider til nærmarkeder, kan man have en tendens til at undervurdere kulturelle forskelle. Vi hører i hvert fald fra vores kunder, at de er overraskede over de kulturelle forskelle, de oplever, når de etablerer sig i andre lande – selv inden for Skandinavien.

    Udover at de kulturelle forskelle har potentiale til at skabe problematiske eller kuriøse situationer, så kan de også være en mulighed for at tage ved lære af andre måder at gøre tingene på, der eventuelt kan forbedre den måde, I driver jeres forretning på.


Vi er med dig hele vejen, når du handler med udlandet


 Kontakt os på 45 14 99 86 eller tradefinance@danskebank.dk



Andre guides omkring internationalisering:


Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.

Indholdet hentes