Del

Når miljøvenlig dansk rødgran bliver til tyske lofter

Den familieejede danske byggematerialeproducent Troldtekt A/S har skabt yderligere vækst ved at etablere datterselskab i Tyskland.

Der er kun lidt over 150 kilometer fra den lille vestjyske by Troldhede til den tyske grænse. Alligevel var den en stor beslutning, da byggevirksomheden Troldtekt i 2015 valgte at forfølge vækstmulighederne ved at oprette et datterselskab i Tyskland.

Det fortæller Peer Leth, som er administrerende direktør i virksomheden. 

”Det var ikke så meget de finansielle udfordringer. For vores vedkommende var det egentlig mere de praktiske udfordringer i forhold til at få etableret selskabet i Tyskland og firmaadresse. Og hvordan skulle de finansielle transaktioner foregå. Ligeledes en række faktorer omkring tyske samhandelsvilkår og betingelser, som er meget forskelligt fra andre markeder,” siger Peer Leth.

Troldtekt producerer akustiklofter og akustikløsninger af certificeret dansk rødgran og cement fra den danske undergrund. Akustikpladerne udmærker sig ved både at have unikke akustiske egenskaber og forbedre indeklimaet. Virksomheden har haft en stabil vækst, og forretningen går godt. Men som familieejet virksomhed med 85 medarbejdere har Troldtekt ikke en separat afdeling for forretningsudvikling, så virksomheden var i afhængig af rådgivning og sparring udefra for at få fodfæste med eget datterselskab i en af Europas største økonomier.


Vigtige partnere

Virksomheden blev kunde i Danske Banks afdeling i Hamborg og fik derudover god støtte fra Dansk-Tysk Handelskammer, en tysk advokat og en tysk revisor i forhold til at etablere sig i Tyskland. Især advokat og revisor var gode sparringspartnere i forhold til at undgå faldgruber i forbindelse med den internationale ekspansion og oprettelse af selskabet.  

”De har hjulpet os i forhold til regnskab og kontering af de løbende bilag og spillereglerne omkring tysk moms, som er meget specielle i forhold til dansk moms. Og en ting, som var vigtig for os, var, at de tyske medarbejdere skulle ansættes på tyske vilkår i et tysk selskab. Tysk ansættelsesret er meget forskellig fra dansk. Måden, man kører lønadministration, pension og social sikring er også meget forskellig,” siger Peer Leth, som fortæller, at lønadministration derfor håndteres af den tyske revisor, indtil Troldtekts egen administration er gearet til at tage over.

Yderligere sparring fik ledelsen fra en anden dansk virksomhed i dens netværk, som kunne dele ud af sine erfaringer med at etablere sig i Tyskland.

”Vi var så heldige, at vores eksportchef sidder i en netværksgruppe i forvejen, hvor der er virksomheder, som også er i gang med eksport til det tyske marked. Dem brugte vi som sparringspartnere,” siger Peer Leth.

Han understreger, at andres erfaringer kan være meget værdifulde, og han stiller sig derfor gerne til rådighed for andre virksomheder, som måtte ønske at sparre omkring ekspansion i Tyskland.
Fakta om Troldtekt:
- Virksomhedens historie går tilbage til 1855, hvor købmand J. C. Seidelin åbnede Aarhus’ første specialforretning for bygningsartikler

- Fabrikken i Troldhede blev købt i 1935, og ”Troldtekt” blev varemærkeregistreret i 1936

- Salg og administration er placeret i Tranbjerg i det sydlige Aarhus, mens produktionen stadig finder sted i Troldhede

- Det tyske datterselskab har base i Hamborg 
Stærkt nationalt brand

Og det står klart, at Troldtekts beslutning om at åbne datterselskab i Tyskland har båret frugt. Faktisk har det overrasket virksomheden, hvor godt den er blevet taget imod på det det tyske marked.

”Opstarten har været meget positiv. Vi er gået fra at starte op med en enkelt medarbejder, og nu er vi oppe på tre medarbejdere, som arbejder 100 procent med det tyske marked efter blot 16 måneder. Så i vores terminologi som mellemstor virksomhed, betegner vi det som en succes,” siger Peer Leth.

Han fortæller, at det især har været en overraskelse i hvor høj grad, at Danmarks stærke brand som land har hjulpet Troldtekt i dialogen med kunderne. Der er en høj grad af tillid til danske virksomheder generelt. 

”Vi havde en forventning om, at vi skulle bruge mange kræfter på at fortælle, hvem vi var, og hvad vi kunne. Men der er en ekstrem stor tillid i Tyskland til danske virksomheder. Det kom meget bag på os, at vi kan springe direkte til løsningen, når vi har vores dialog med kunderne. Vi har ikke skullet bruge uanede kræfter på at forklare Troldtekts berettigelse, om vi kan levere den ønskede kvalitet og løsning, leveringssikkerhed og så videre. Det er nok også grunden til, at vi har haft så voldsom vækst det første år i Tyskland,” siger Peer Leth.

Mod på mere ekspansion

De gode tyske erfaringer har givet mod på mere. Derfor kigger Troldtekt nu mod Sverige, hvor man allerede er i gang med at oprette datterselskab, der skal være udgangspunktet for ekspansionen på det svenske marked de kommende år. Det sker for at indfri virksomhedens vækstambitioner. 

”Det gode forløb med det tyske marked har givet os blod på tanden. Vi har fået en positiv tilgang til en direkte kontakt med det lokale marked og dialog direkte med kunden uden at være afhængig af en lokal partner. Det svenske marked er oplagt for os, og vi har kun begrænset salg til Sverige i forvejen,” siger Peer Leth.

Når turen går over Øresund, så er der især én erfaring fra det tyske eventyr, som Troldtekt-ledelsen vil tage med sig: Betydningen af at få sparring med en virksomhed i samme branche tidligt i processen, forklarer Peer Leth.

”Set i bakspejlet, så er det vigtigt, når man kigger på nye markeder, at man som virksomhed har en sparringspartner i form af en anden virksomhed inden for samme branche, som har været igennem samme forløb. Det gør, at du får en indsigt i markedet som du så kan tilrettelægge din strategi ud fra,” siger Peer Leth.

Besøg Troldtekts hjemmeside for at læse mere om virksomheden.

Læs mere om, hvad der skal til for at lykkes med international ekspansion