Få mad til billige penge og gør noget godt for kloden samtidig.

En win-win-win situation, som forbrugerne har omfavnet. I dag har 2,9 millioner danskere downloadet Too Good To Go-app’en, hvor man kan købe fødevarer fra detailkæder, bagerier, restauranter med mere. Fin mad, der ellers ville være havnet i skraldespanden.

- Nogle køber overskudsmad om morgenen fra hotellernes buffeter, børnefamilier henter frugt og grønt klokken 18 i supermarkedet, og om aftenen rammer vi de unge på vej hjem fra studiejob. Brugerne kommer fra hele landet og i alle aldre, og vi får reddet cirka 90 procent af det, der er i app’en, fortæller landechef Heidi Boye.

Too Good To Go har bredt sig til 17 markeder siden stifterne i 2016 overværede store mængder mad blive smidt ud fra en buffetrestaurant i København og fik en god idé.

App’en er i dag en af verdens mest downloadede i kategorien ‘mad og drikke’ og Too Good To Go har siden lanceringen reddet 280 millioner måltider globalt.

Men mulighederne er langt fra udtømt. Ifølge FN går 40 procent af al mad til spilde. Det er 1,3 milliarder ton om året og nok til at brødføde tre milliarder mennesker.

- Der er stadig store mængder madvarer, der smides ud dagligt, som vi kan redde, og jo mere vi redder, jo mere vækster vi, siger Heidi Boye.


Heidi Boye er landechef for Too Good To Go, der lige nu blandt andet har fokus på producentleddet, hvor store mængder mad går til spilde. Foto: Thomas Jensen.

Spild hos producenter

Senest har Too Good To Go rettet indsatsen mod producenterne. Her hober varerne sig nemlig op. Fordi de lynhurtigt er blevet uaktuelle, har ubetydelige fejl eller forkerte deklarationer.

Men indholdet fejler ingenting.

- Der er rigtig meget spild i værdikæden hos producenterne. Det kan være sæsonvarer som julekalendere eller Halloween-slik, der aldrig kom videre til detailledet, fordi det måske ikke solgte så godt. Eller det kan være varerne har en polsk varedeklaration og ja - så brænder det bare inde på et lager, siger Heidi Boye.

Derfor er en af de nyere muligheder i app’en at få tilsendt nogle af de bugnende mængder fødevarer, der ellers ville gå til spilde hos producenterne.

‘Ofte god efter’

En anden central opgave for Too Good To Go er at øge offentlighedens opmærksomhed på madspild. Så vi som forbrugere medvirker til at bremse det frem for at øge det.

- I dag skaber vores adfærd spild - eksempelvis i butikkerne. Vi tager oftest de nyeste varer. Jeg ville ønske, vi ikke tog den pakke hakket kalv og flæsk med længst holdbarhed, men den med kortest, siger Heidi Boye.

For at få skabt en mere nænsom omgang med maden har Too Good To Go været med til at udvikle mærkningen ‘Ofte god efter.’ Og ‘Mindst holdbar til’ hedder nu ‘Bedst før.’ Det handler om, at vi som forbrugere bruger vores sanser og fornuft.

- Vi skal have mere fokus på madspildet - også i hjemmet, så man ikke bare smider ud, men bruger sine sanser og ser, dufter og smager på madvarerne, siger Heidi Boye og tilføjer:

- Jeg spiste nogle myslibarer på min vandretur i sommers, der var knap to år for gamle ifølge datoen, men de fejlede ingenting.

Producenterne har i den grad taget 'Ofte god efter'-formuleringen til sig, og på verdensplan er omkring 500 forskellige brands - og dermed milliarder af fødevarer - i dag forsynet med mærkningen.


Too Good To Go startede i 2016. Siden har man reddet mindst 91,1 millioner måltider på verdensplan. Foto: Too Good To Go.

Løfter i flok

I dag opererer Too Good To Go globalt, og senest er man startet i Florida. Der er et kæmpe potentiale i USA, fordi madspildet er så enormt, men det er også et langt sejt træk, siger Heidi Boye.

- Når vi taler madspild med vores partnere på hjemlige breddegrader, er alle enige om, at det er et kæmpe problem. Der er ikke så meget at snakke om, og vi er blot én løsning af mange. Det er lidt et andet billede, vi ser i USA, hvor madspild ikke har samme store fokus.

Solide partnerskaber, tæt dialog og samarbejde er nøglen til at undgå de enorme mængder madspild, siger hun.

- Vi indgår mange partnerskaber, blandt andet med lokale madspildsaktører. Problemet med madspild er så stort, at hvis ikke vi arbejder sammen, lykkes vi ikke. Vi skal løfte hinanden, så vi kan få rykket den her agenda sammen. Ingen får noget ud af madspild.

Om Too Good To Go

  • Stiftet i 2016
  • Er i dag 1.200 medarbejdere, hvoraf de 250 sidder på kontoret på Østerbro
  • Har vundet mange anerkendelser for sit arbejde mod madspild. I 2021 blev Too Good To Go blandt andet krediteret for kampagnen “Bedst Før- Ofte God Efter” af Dansk Sprognævn.

Reddede måltider

I 2023 indtil nu:

  • Danmark: Mindst 3,3 millioner
  • Globalt: Mindst 91,1 millioner

Siden lanceringen:

  • Danmark: 16,2 millioner
  • Globalt: 279,2 millioner

Brugere og partnere

  • Brugere i Danmark: 2,9 millioner
  • Brugere globalt: 83 millioner
  • Aktive partnere i Danmark: 4500
  • Aktive partnere globalt: 150.000

Få del i vores viden

Hvis din virksomhed ønker at tage næste skridt i en mere bæredygtig retning, kan Danske Bank hjælpe dig med sparring, viden og adgang til finansiering. Kontakt os på 45 14 00 00. Du kan også benytte vores kontaktformular og blive kontaktet af en rådgiver.

Kontakt mig